Složení kola musíte začít vyjmutím sedlovky
Pak spodem překlopíte zadní kolo k přednímu a můžete vrátit sedlovku
Nakonec sklopíte řídítka bokem k přednímu kolu
Ve složeném stavu kolo stojí bez opěry
29
Fotogalerie

Xiaomi Qicycle: jak se jezdí na levném skládacím elektrokole

  • Hmotnost pod 15 kg a možnost skládání usnadňuje přenášení
  • Konstrukce cílí na jízdu po pevném povrchu
  • Dojezd 208Wh akumulátoru je na hranici 30 km

Elektrokolo Xiaomi Qicycle spadá se svou cenou pod 25 tisíc korun do levnější kategorie elektrokol. Zaujme možností skládání a relativně nízkou hmotností 14,5 kg včetně baterie. Přesto se na výbavě a provedení ukazuje, že do levné kategorie spadá právem, a pokud chcete něco robustnějšího a lépe vybaveného, smysl začínají dávat kola v cenách až nad 30 tisíc.

Xiaomi Qicycle

rám: skládací, neodpružený, s integrovaným akumulátorem ● motor: přední náboj, 250 W, 7,3 Nm, 25 km/h ● akumulátor 208 Wh, 36 V, nabíjení 3 hodiny ● 16" kola, silniční pneu s reflexním páskem ● brzdy: přední čelisťová, zadní bubnová Shimano IM31, udávaná brzdná dráha za sucha 4 m, za mokra 15 m (rychlost jízdy 20 km/h) ● třírychlostní nábojová přehazovačka Shimano ● cyklopočítač: 1,8" 160 × 128 displej, přepínání režimů přípomoci ● hmotnost 14,5 kg, rozměry rámu viz ilustrace

orientačně 22 500 Kč

Xiaomi prodává pod svou značkou kde co a i testované kolo Qicycle nabízí už v několika generacích. Osoby evropského vzrůstu ale musí nezbytně kupovat mezinárodní verzi tohoto kola, na kterou se jakž takž vejdou i osoby s výškou nad 170 cm.

Malé kolo ještě menší ve složeném stavu

Konstrukci s malými 16“ koly potom ovlivňuje především uložení akumulátoru a požadavek na skládání. Hlavní, dole položená, tlustá rámová trubka je současně domovem akumulátoru s kapacitou 208 Wh. Po vysunutí sedlovky pak už nic nedrží zadní kolo, které se spodem okolo středového kloubu přiklopí k přednímu a chytne magnety. Složení zakončíte sklopením řídítek také k přednímu kolu. Konstrukce a skládání tedy připomíná legendární kolo Brompton, ale Qicycle zabere ve složeném stavu rozhodně více prostoru – zhruba kostku 95 × 76 × 45 cm (š × v × h).

P7100228.JPGP7100230.JPGP7100231.JPG
Složení kola musíte začít vyjmutím sedlovky, pak spodem překlopíte zadní kolo k přednímu
P7100232.JPGP7100233.JPGP7100234.JPG
Nakonec sklopíte řídítka bokem k přednímu kolu. Ve složeném stavu kolo stojí bez opěry

První jízda je jak krocení splašené blechy

Na kole se sedí v polovzpřímené poloze, připomínající horské kolo. Není to tedy ležérní vzpřímené městské kolo ani závodní silnička. Řídítka, ač jsou u mezinárodní verze vyšší o 6 centimetrů, bych pořád raději zvedl a posunul více dopředu, ale tady jim chybí představec. Prvních několik kilometrů tak budete hledat jistotu na malých kolech s tělem posunutým hodně k přednímu kolu.

Přejíždění nerovností, jako jsou tramvajové koleje či hrubší dlažba vás zpočátku zaplaví adrenalinem, ale časem jistotu získáte. Já na kole během testu najezdil něco pod 200 kilometrů a na konci si troufl i na nezpevněné cesty s volnými kameny, ale je naprosto jasné, že tomuto kolu i vám je nejlépe na pevném rovném asfaltu.

P7100257.JPGP7100255.JPGP7100256.JPG
Přední světlo míří pevně vpřed a ne po směru jízdy, při jízdě to ale zásadně nevadí

Přední brzda čelistmi svírá ráfek, zadní brzdí bubnem. Přitom u kol přes 30 tisíc už jsou pravidlem kotoučové brzdy, tady se prostě šetřilo. Sice páčky můžete seřídit, aby začaly zabírat podobně, liší se ale průběh. Přední brzda zabírá až ke konci rozsahu, zadní má záběr roztažený do velkého rozsahu stisku páčky. Kolo dokážete bezpečně zastavit i z vyšších rychlostí při sjezdu, ale na odlišnou technologii brzd musíte průběžně trochu myslet.

P7100243.JPGP7100244.JPG
Zadní bubnová brzda má pozvolný nástup účinku, ta přední zabírá v úzkém rozsahu

Šlapat se musí, řadit může

Jde o klasické elektrokolo bez ovládání plynu, takže když nešlapete, kolo nejde. 250W motor v předním náboji umí pomáhat ve třech úrovních. V Eco přidává 50 % toho, co šlapete, v normálním 100  % a v režimu Boost+ přidá 150 %. Aktuální přidávaná síla se neměří podle rychlosti šlapání ale torzním snímačem, čím víc se tedy do šlapátek opřete, tím víc motor přidá.

Motor v náboji předního kola ale automaticky znamená prokluzování na travnatém povrchu a občasné proklouznutí při rozjezdu. Nicméně pokud jezdíte na městském povrchu či pevných hladkých upravených cyklostezkách, ničeho problematického si nevšimnete.

P7100241.JPGP7100240.JPG
Motor v předním náboji vyžaduje kvalitní povrch. 
Třírychlostní přehazovačka přesností neoplývá.
P7100247.JPGP7100248.JPG
Na levé straně je palubní počítač a přední brzda, 
napravo ovládání přehazovačky, zvonek a zadní brzda

Motor vám, jak odpovídá legislativě, pomáhá do 25 km/h. Hlavně ale při překročení této rychlosti neklade odpor, takže nenarážíte do virtuální zdi a můžete jet v pohodě rychleji, co ustíháte kmitáním nohama. V dosahování vyšších rychlostí vám bude spíš překážet zpřevodování. Třírychlostní nábojová přehazovačka Shimano má poměr převodu 1:2,7, 1:3,7 a 1:5 na jednotlivých stupních. I ten nejrychlejší převod vás přes 25 km/h výrazně nedostane.

Motor pomůže 30 km 

Energie akumulátoru vám vystačí orientačně na 30 km. Při poklesu kapacity pod 50 % už ale nepočítejte s plnou přípomocí. Motor postupně se slábnutím akumulátoru vadne a tak u třetinové kapacity režim Boost+ odpovídá více normálnímu nebo eco režimu. Můžete samozřejmě jet dál i bez přípomoci jako na normálním kole.

Zkusil jsem stejnou 15km trasu jet v několika různých režimech, nejlepší poměr zábava/výsledná kapacita jsem dosahoval při průběžném přepínání režimů nebo vypínání přípomoci podle stoupání na trase. Výsledné zbývající kapacity ale nebyly tolik rozdílné, aby to zásadně ovlivnilo dojezd. Při plné asistenci mi cestou do práce zbyla kapacita 67 %. Cestou z práce, která je mírně do kopce, jsem končil s 34 %. Na těchto 15 km jsem tak průměrně sebral 50 % akumulátoru. V ideálním případě na úplné rovině by tak dojezd odpovídal 30 km. Každé převýšení nebo hmotnost navíc ale dojezd zkrátí.

P7100235.JPGP7100237.JPGP7100261.JPG
Akumulátor lze nabíjet rovnou v kole, Vysunutím sedlovky se uvolní cesta pro vyjmutí akumulátoru. Nabije se za tři hodiny
P7100238.JPGP7100239.JPG
Akumulátor je kompatibilní s čínskou verzí kola, nový stojí zhruba šest tisíc Kč

Akumulátor můžete dobíjet přímo v kole, nebo jej snadno vysunete a nabijete doma samostatně. Kompletně se nabije za zhruba 3 hodiny.

Mezinárodní s lepší výbavou ale bez Bluetooth

Mezinárodní verzi odlišuje, kromě vyšší sedlovky a řídítek, také lepší a současně horší výbava. Lepší jsou odrazky na pneumatikách, kovová sklápěcí šlapátka a namontovaný stojánek. Brzdy také při stisknutí odpojí motor, což jej chrání před zbytečnou zátěží.

P7100245.JPGP7100246.JPG
Mezinárodní verze má i stojánek ...
P7100259.JPGP7100260.JPG
... a kovová skládací šlapátka 

Horší je bohužel integrovaný palubní počítač. Mezinárodní verzi totiž nijak nepropojíte s mobilním telefonem přes Bluetooth. Dřív to šlo vyřešit flashnutím firmwaru, novým kolům ale úplně chybí čip pro Bluetooth komunikaci.

P7100250.JPGP7100251.JPG
V klidu počítač ukazuje kapacitu akumulátoru nebo stavové informace, za jízdy vidíte okamžitou rychlost, denní ujetou vzdálenost, výkon a tlačítky přepínáte režim přípomoci

Palubní počítač tak poslouží jen jako ukazatel aktuální rychlosti, denní ujeté vzdálenosti a přidávaného výkonu. Nedozvíte se tedy podrobnosti o kondici akumulátoru nebo nepropojíte naměřené hodnoty do dalších aplikací. Nenastavíte ale ani čas, který se použije pro resetování denního čítače kilometrů. V mém případě se tak čítač vynuloval vždy v šest večer (půlnoc v Číně) a pro měření večerního cestování jej tedy nelze použít.

Hbitý pomocník do města

Pokud vás tedy zajímá skládací Qicycle od Xiaomi, musíte pamatovat na jeho zacílení. V asfaltové městské džungli jde o hbité kolo pro rychlé přesuny bez výraznější námahy. Skládání sice nějakou tu minutu zabere, ale složené kolo se spolehlivě vejde do výtahu nebo kufru auta. Díky nízké hmotnosti s ním vyjdete po schodech a schováte jej v bytě nebo kanceláři.

Není to ale kolo na celodenní cyklovýlety po lesích a lukách. Bez odpružení chytáte všechny rázy z malých kol do řídítek a skládací konstrukce rámu neoplývá pevností. Kolo můžu doporučit pro dojíždění do práce vzdálené kolem 10 km nebo pro krátké cesty do obchodu a vyřizování po městě. Denní dávka kilometrů by ale neměla moc přesahovat 30 kilometrů. Sice můžete jezdit i za vlastní bez elektrické energie, ale vezete pak zbytečně mrtvou váhu motoru i akumulátoru a zpřevodování vám cestu do kopce nebo po rovince zrovna neprojasní.

P7100242.JPGP7100258.JPGrozmeny.jpg
Porovnejte si uvedené rozměry s vaší kolem pro představu, jak se na Qicycle vejdete

Xiaomi Qicycle tedy odpovídá prodejní ceně. Je dostupnější než velká elektrokola, nižší cena se ale promítá v nižší kapacitě akumulátoru, brzdách a přehazovačce. Pokud nevyžadujete skládání, víc komfortu rozhodně získáte na tradičně vypadajícím elektrokole. Je ale možné, že zrovna hledáte levné skládací elektrokolo pro nezpocené dojíždění městem do práce. Tam pak Qicycle dokáže zazářit.

Určitě si přečtěte

Články odjinud