Minulý týden tým vysokorychlostního vozu Bloodhound ukázal svou zbraň označenou LSR, se kterou chystá stanovit nový rychlostní rekord a konečně prolomit hranici 1000 mil za hodinu, tedy 1609 km/h. Nyní již probíhají reálné testy na poušti Hakskeenpan v Jižní Africe a máme k dispozici první záběry vozidla v pohybu.
A pohybuje se fakt rychle. Tedy na poměry normálních aut a smrtelníků. Během první řady testů se LSR rozjelo na 160 km/h, poté 321 km/h a následně se pokračovalo za hranici 500 km/h. Zatím si tak může tým s pilotem Andym Greenem připsat nejvyšší hodnotu 537,5 km/h.
Jedním ze zajímavých údajů je pružné zrychlení z 80 km/h na 482 km/h, které LSR zvládlo za 13 sekund. Z nuly na konečných 537,5 km/h to bylo pod 20 sekund.
Střelu na kolech pohání proudový motor ze stíhacího letounu EJ200 Eurofighter Typhoon, jehož výkon Bloodhound přirovnává k „360 rodinným autům“. Motor disponuje maximálním tahem až 90 kN. Ke všemu ale LSR využívá i hybridní raketový systém, který má vůz dopravit právě až k vysněné hranici tisíce mil za hodinu.
Testování LSR bude probíhat ještě další čtyři týdny. Rychlosti vozu se budou při zkušebních jízdách postupně zvyšovat až přes hranici 800 km/h. V těchto „nižších“ rychlostech musí tým otestovat, jak se auto chová, jak stabilní bude při zpomalování, řeší se samotná aerodynamika v řadě scénářů a zkouškami tedy prochází i jak mechanické brzdy, tak dodatečný padák.
Pozemní rychlostní rekord čeká na překonání již velmi dlouhou dobu. Za „volant“ nového Bloodhoundu se posadí zmíněný pilot Andy Green. Ten chce ostatně překonat i sám sebe, neboť právě on je držitelem současného pozemního rekordu s rychlostí 1227,9 km/h, který stanovil ve voze Thrust SSC v roce 1997.
Článek připravila redakce Autorevue.cz