Oživeno 11. listopadu | Boeing má stále větší potíže. O nehodu, při níž došlo k oddělení části trupu letadla Boeing 737-9 MAX na pravidelné lince AS-1282, se začal zajímat i Kongres.
Senátor J. D. Vance vyzval Senate Commerce Committee, aby „vyhodnotila incidenty týkající se 737 MAX“ a také dohled Federal Aviation Administration (FAA).
CNN navíc upozornila na to, že uzemnění letadel Boeing za účelem jejich kontroly ze strany FAA se rozhodl osobně sledovat i americký prezident Joe Biden.
Deník The New York Times pak uvedl, že federální vyšetřovatelé se v současné době domnívají, že panel – známý jako „door plug“ – během letu odpadl, protože v něm buď chyběly některé šrouby, nebo minimálně nebyly správně zašroubovány.
Pokud se toto podezření potvrdí, Boeing bude mít hodně co vysvětlovat a jeho pověsti to pochopitelně nijak neprospěje.
„Přistoupíme k tomu jako k prioritní záležitosti, uznáváme svoji chybu. Budeme k tomu přistupovat na 100% a s naprostou transparentností na každém kroku,“ konstatoval prezident a CEO dotyčné společnosti David Calhoun.
Z Boeingu 737 MAX za letu upadl nouzový východ. Našel jej jistý Bob na své zahrádce
Původní článek z 8. ledna | V pátek 5. ledna postihla necelé tři měsíce staré letadlo Boeing 737-9 MAX letecké společnosti Alaska Airlines nepříjemná událost. Při letu na pravidelné lince AS-1282 z amerického Portlandu do kanadského Ontaria se deset minut po startu během stoupání oddělila část trupu – panel s jedním z nouzových východů a také části jednoho neobsazeného sedadla (řada číslo 26). Následně se v kabině pro cestující uvolnily kyslíkové masky.
Oživeno v úterý v 9.50 | Letecká společnost United Airlines, jejíž Boeingy 737 MAX 9 právě procházejí kontrolou, oznámila, že našla další uvolněné součásti. Konkrétně by mělo jít o další dostatečně neutáhnuté šrouby u dveřní záslepky, která se uvolnila za letu Boeingu Alaska Airlines.
Plán letadla a schéma nouzového východu.
Fotka postiženého stroje a chybějící panel, který zakrývá nouzový východ.
Piloti si nasadili kyslíkové masky a ve výšce okolo 16 tisíc stop (cca 4,9 kilometrů) zastavili stoupání. Následně vyhlásili stav nouze kvůli poklesu tlaku v kabině a zahájili klesání do výšky 10 tisíc stop (cca 3 kilometry), což je v takových situacích standardní procedura. S poškozeným letadlem se nakonec vrátili do Portlandu, kde zhruba po dvaceti minutách letu úspěšně přistáli na dráze 28L.
Z letadla upadl nouzový východ
Záběry z kabiny, které se poměrně záhy objevily na sociálních sítích, ukazují významné poškození – na levé straně letadla zjevně chybí panel s nouzovým východem. Stroj přepravoval 171 cestujících a 6 členů posádky. Dobrou zprávou, že si incident nevyžádal oběti na životech, ani žádná zranění. Dle dostupných informací přišlo několik cestujících o své telefony a kusy oblečení, které byly vysáty vzniklým otvorem.
V oblasti panelu se nachází nouzový východ, který však aerolinky Alaska Airlines nepoužívají. Dveře byly proto zakryty panelem, který měl zabraňovat přístupu k uvolňovacímu mechanismu. Letecká společnost krátce po incidentu oznámila, že jako preventivní opatření uzemnila všech 65 svých „maxů“.
Událostí se záhy začal zabývat Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) a Federální letecká správa (FAA). V sobotu 6. ledna 2024 FAA oznámila, že vydá mimořádnou směrnici o letové způsobilosti podle níž musí být před návratem do provozu zkontrolováno celkem 171 letadel Boeing 737-9 MAX. Kontrola zabere 4 až 8 hodin na jedno letadlo.
První zprávy od NTSB
V neděli 7. ledna NTSB na brífinku pro média uvedla, že hlavním vyšetřovatelem při vyšetřování této události byl ustanoven John Lovell, který se podílel na vyšetřování havárie etiopského Boeingu 737-8 MAX, jenž 10. března 2019 narazil do terénu. Dále konstatovala, že se z letadla oddělil panel uprostřed kabiny, což mělo za následek rychlou dekompresi.
Letadlo bylo certifikováno až pro 189 cestujících, nicméně tento konkrétní stroj má pro cestující pouze 178 míst, takže nemusel mít v tomto místě nouzový únikový východ. Ze stroje již byly demontovány černé skříňky, které budou odeslány k analýze do laboratoře.
NTSB dále žádala veřejnost o lokalizaci odpadlého dílu. To se záhy povedlo, našel jej jistý Bob na své zahradě na předměstí Portlandu.
Uzemnění Boeingů 737-9 MAX
Taktéž v neděli 7. ledna nařídila Federální letecká správa dočasné uzemnění 171 ze 218 letadel Boeing 737-9 MAX provozovaných po celém světě. Agentura uvedla, že směrnici vydává kvůli potenciálnímu riziku podobných událostí v jiných letadlech stejného modelu, které by mohly vést ke „zranění cestujících a posádky, nárazu dveří do letadla a ztrátě kontroly nad letadlem“.
Ředitel FAA Mike Whitaker řekl: „FAA požaduje okamžitou kontrolu vybraných letadel Boeing 737 Max 9 před tím, než se vrátí do provozu. Při vyšetřování letu 1282 společnosti Alaska Airlines, které provádí NTSB, se budeme i nadále řídit zásadami bezpečnosti.“ FAA rovněž konstatovala, že bude nápomocna NTSB při vyšetřování příčiny zjevného selhání konstrukce.
Boeing coby výrobce reagoval konstatováním: „Bezpečnost je naší nejvyšší prioritou a hluboce litujeme dopadu této události na naše zákazníky a jejich cestující. Souhlasíme s rozhodnutím FAA požadovat okamžité kontroly letounů 737-9 se stejnou konfigurací, jakou měl postižený letoun, a plně je podporujeme.“
Problém nepřišel „z čistého nebe“
Americká média přinesla zprávu, že Alaska Airlines řešily tento konkrétní stroj v souvislosti s varováním o poklesu tlaku v kabině. Stalo se tak dokonce třikrát, provozovatel učinil alespoň takové opatření, že přestal posílat stroj na dlouhé lety nad oceánem. Až napočtvrté se problém projevil naplno.