Vesmír | Astronomie

Z centra Mléčné dráhy vystřelují záhadná mračna chladného plynu

• V Mléčné dráze se děje spousta zajímavých věcí
  • Z jejího centra vystřelují mračna hustého chladného plynu
  • Zatím je záhadou, co tato oblaka plynu vlastně odpaluje

V centru Mléčné dráhy přebývá naše supermasivní černá díra. A kromě toho se tam děje spousta zajímavých věcí. Mezinárodní tým badatelů nedávno objevil mračna hustého chladného plynu, které vylétávají z centra Mléčné dráhy jako vystřelené kulky.

V těchto pozorováních sehrálo klíčovou roli zařízení APEX (Atacama Pathfinder EXperiment), které provozuje Evropská jižní observatoř ESO v Chile na Observatoři Chajnantor v nadmořské výšce 5060 metrů. Jde o radioteleskop, který pracuje na milimetrových a submilimetrových vlnových délkách.

Zatím je záhadou, co tato oblaka plynu vlastně odpaluje. Jak ale uvádí členka výzkumného týmu Naomi McClure-Griffiths z Australian National University, jejich objev by mohl významně přispět k našemu pochopení vývoje galaxií.

Jako střelit sám sebe do nohy

Galaxie jsou podle ní očividně dobré v tom, jak střelit sebe sama „do nohy“. Když totiž galaxie ztrácejí takový plyn, tak tím ztrácejí materiál pro tvorbu nových hvězd. Když přijdou o velké množství plynu, tak se v dotyčné galaxii může tvorba hvězd úplně zastavit.

Pro vědce je zároveň velmi lákavé zjistit, co se to vlastně děje v oblasti centra Mléčné dráhy. Stále tomu moc nerozumíme. Před pár lety jsme objevili Fermiho bubliny, což jsou dvě ohromná mračna horkého plynu, která vyzařují tvrdé záření.

Cosi je muselo vyfouknout z centra Mléčné dráhy. Teď se ale ukázalo, že odtamtud vylétají i mračna chladného plynu. Chladný plyn je mnohem těžší a pohybují se mnohem rychleji.

Zatím není jasné, zda se na odpalování mračen chladného plynu nějak zásadně podílí supermasivní černá díra. Plyn může rovněž pocházet z tisícovek mladých masivních hvězd, které se také vyskytují v oblasti centra Mléčné dráhy.

Teď je to poprvé, kdy jsme „vystřelování“ mračen chladného plynu pozorovali v Mléčné dráze. Viděli jsme to sice již dříve v okolních galaxiích, kvůli jejich vzdálenosti ale nemůžeme tento proces pozorovat ve větších detailech.

Foto: NASA Goddard Space Flight Center, CC BY 2.0