Z galaxie vzdálené 60 milionů světelných let přichází rádiový signál. Mimozemšťané to (asi) nejsou

Při pozorování spirální galaxie známé jako NGC 2082 v rádiovém spektru objevili australští astronomové záhadný jasný a kompaktní rádiový zdroj, který dostal označení J054149.24-641813.7. Původ a povaha tohoto zdroje jsou neznámé a vyžadují další zkoumání. O objevu informuje článek publikovaný koncem května na webu Phys.org.

Jako rádiové zdroje jsou obecně označovány různé vesmírné objekty, které vyzařují relativně velké množství rádiových vln. Mezi nejsilnější takové zdroje patří například pulsary, některé mlhoviny, kvasary a rádiové galaxie. Některé rádiové zdroje však v minulosti vykazovaly takové anomálie, jež vedly k teoriím, že by mohly pocházet od inteligentních mimozemských civilizací.

Co to tam vysílá? Nevíme!

Tým astronomů pod vedením Joela Balzana z Western Sydney University v Austrálii informoval o objevu nového rádiového zdroje, jehož povaha je zatím nejistá. Při pozorování galaxie NGC 2082 pomocí radioteleskopů Australian Square Kilometer Array Pathfinder (ASKAP), Australia Telescope Compact Array (ATCA) a Parkes identifikovali silný bodový rádiový zdroj.

Zdroj signálu lze nalézt asi 20 úhlových vteřin od středu galaxie NGC 2082 objevené 30. listopadu 1834 Johnem Herschelem. Jedná se o spirální galaxii v souhvězdí Mečouna, která se nachází ve vzdálenosti asi 60 milionů světelných let od Země a má průměr přibližně 33 000 světelných let.

„Představujeme pozorování NGC 2082 pomocí teleskopů ASKAP, ATCA a Parkes v pásmu 888 MHz až 9 000 MHz. Asi 20 úhlových vteřin od středu této blízké spirální galaxie jsme objevili jasný a kompaktní rádiový zdroj J054149.24-641813.7 neznámého původu,“ píšou vědci v článku.

Že by to byl kvasar?

Rádiová jasnost na frekvenci 888 MHz na úrovni 129 EW/Hz a plochý spektrální index podle astronomů vylučuje možnost, že by inkriminovaný objekt mohl být pozůstatkem supernovy nebo pulzarem. Domnívají se, že zdroj může mít tepelný původ.

Astronomové dospěli k závěru, že nejpravděpodobnější zbývající možností je, že J054149.24-641813.7 je extragalaktickým zdrojem na pozadí – například kvasarem, rádiovou galaxií nebo aktivním galaktickým jádrem. V současné době však neexistují data, která by tyto domněnky mohla potvrdit.

Váš názor Další článek: NÁVOD: Jak zálohovat fotografie z mobilu na vlastní NAS