Meteorit

Foto: Central Michigan University
Z kamene, který se několik desítek let používal jako zarážka dveří, se vyklubal drahocenný meteorit | Foto: Central Michigan University

Šestý největší meteorit zaznamenaný v americkém Michiganu, se konečně dostal do rukou vědců. Trvalo to však cca 80 let. Celou tuto dobu meteorit sloužil coby desetikilová zarážka dveří. Nedávno ale nejmenovaný muž požádal geoložku Monu Sirbescu z Central Michigan University, aby se na něj podívala.

„Okamžitě jsem mohla říct, že je to něco mimořádného. Z finančního i vědeckého hlediska jde o ten nejcennější exemplář, jaký jsem v životě měla v ruce,“ uvedla Sirbescu.

Když onen muž v roce 1988 kupoval farmu v Edmore, ihned si zajímavé zarážky všiml. Prodávající mu svěřil, že jde o meteorit. „Řekl mu, že on a jeho otec ve třicátých letech viděli jeho dopad… Ráno našli kráter a vykopali ho. Byl prý ještě teplý,“ vysvětlila univerzita v tiskovém prohlášení.

Nejšílenější částí tohoto příběhu je ovšem skutečnost, že i nový vlastník meteorit (který mu byl přenechán jako součást pořizovaného majetku) stále používal ke stejnému účelu. Tedy s výjimkou příležitostí, kdy ho jeho děti předváděly ve škole. Teprve až po třiceti letech zaznamenal, že někteří lidé si hledáním a prodejem úlomků vesmírných hornin vcelku slušně přivydělávají a rozhodl se, že tu svou tedy nechá ocenit. Jen tak pro jistotu.

Výsledek mu ovšem nepochybně vyrazil dech. Analýza, kterou v současné době provádí University of California, totiž naznačuje, že meteorit by mohl mít hodnotu nejméně 100 000 dolarů.

Z dostupných informací plyne, že o koupi tohoto neuvěřitelného nálezu již projevilo zájem muzeum minerálů v Maine i Smithsonův institut. Ať už ho ale nakonec získá kdokoliv, jeho majitel má bezpochyby pádný důvod k oslavě. Za zarážku dveří takové peníze každý den nedostanete...