Z Londýna do Sydney za 4 hodiny? Pro hypersonické letadlo to v roce 2030 bude hračka

Na UK Space Conference 2019, která probíhala koncem září ve Walesu, oznámila britská vesmírná agentura zahájení spolupráce s Australian Space Agency. Cílem je příprava stroje, označovaného jako „vesmírné hypersonické letadlo“, který má nabídnou možnost cestovat mezi Velkou Británií a Austrálií nadzvukovou rychlostí. O novince informoval server Techspot.

Pohon bude zajišťovat motor SABRE, který je aktuálně vyvíjen britskou firmou Reaction Engines Limited se sídlem v Oxfordshiru. Do roku 2030 by nadzvukové lety měly umožnit cestovat mezi Velkou Británií a New Yorkem za pouhou jednu hodinu a z Londýna do Austrálie za čtyři hodiny.

Hypersonické letadlo

Nemalé ambice kosmických agentur Spojeného království a Austrálie stvrdil podpis dohody o „prvním vesmírném mostu na světě“. „Dohoda přinese významné výhody našemu prosperujícímu kosmickému průmyslu, usnadní nové obchodní a investiční příležitosti a výměnu znalostí a nápadů,“ komentoval generální ředitel britské vesmírné agentury Graham Turnock.

Motor SABRE (Synergetic Air-Breathing Rocket Engine) má z hlediska spotřeby paliva nároky odpovídající běžnému proudovému motoru, avšak dokáže nabídnout výkon a schopnost dosahovat vysoké rychlosti jako raketové motory. Dle Turnocka je tato pohonná jednotka v „pokročilé fázi vývoje“, má být „zelenější“ a z hlediska nákladů levnější než současné technologie.

Firma Reaction Engines provedla v dubnu letošního roku úspěšné testy předchlazovače, ve kterých simulovala podmínky při rychlosti Mach 3,3 (více než trojnásobek rychlosti zvuku). Tyto simulace byly provedeny v testovacím zařízení v Colorado Air and Space Port v USA a výsledky jsou označovány jako úspěšné.

První úspěšné testy

Testy předchlazovače měly zjistit, zda extrémně horké teploty, způsobené vysokorychlostním prouděním vzduchu motorem, nepoškodí žádné součásti. Společnost uvedla, že tato komponenta byla schopna ochlazovat plyny s teplotou nad 1000 ° C na okolní teplotu za méně než půl sekundy.

Vedoucí projektu Shaun Driscoll konstatuje, že zatímco vývoj raketových motorů v uplynulých 70 letech stagnoval, letecké motory v průběhu posledních desetiletí získaly výrazně vyšší účinnost. „Pokud dokážete zkombinovat letadlový a raketový motor, můžete mít velmi lehký a efektivní pohonný systém a v podstatě vytvořit kosmické letadlo.“

Revoluční pohonná jednotka přilákala zájem velkých firem z oboru. Například BAE Systems, Rolls-Royce a Boeing investovaly více než sto milionů britských liber, tedy v přepočtu bezmála tři miliardy korun.

Diskuze (57) Další článek: Huawei přiznalo, že Harmony OS v následující době Android nenahradí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,