Na Mojave Air and Space Port proběhl před pár dny další test budoucího největšího letadla světa.  Stratolaunch si toto prvenství zapíše samozřejmě až poté, co se odlepí do země. Úkolem letadla bude dopravovat družice do vesmíru.  Foto:  Stratolaunch Systems

Na Mojave Air and Space Port proběhl před pár dny další test budoucího největšího letadla světa. Stratolaunch si toto prvenství zapíše samozřejmě až poté, co se odlepí do země. Úkolem letadla bude dopravovat družice do vesmíru. | Foto: Stratolaunch Systems

Během testu letadlo pouze jelo po přistávací ploše rychlostí asi 74 km/h.  Foto:  Stratolaunch Systems

Během testu letadlo pouze jelo po přistávací ploše rychlostí asi 74 km/h. | Foto: Stratolaunch Systems

Rychlost 74 km/h není zrovna oslnivá, ale je to posun ve srovnání s prosincovým testem, během kterého jelo letadlo rychlostí jen 44 km/h. Foto:  Stratolaunch Systems

Rychlost 74 km/h není zrovna oslnivá, ale je to posun ve srovnání s prosincovým testem, během kterého jelo letadlo rychlostí jen 44 km/h. | Foto: Stratolaunch Systems

Od samotných počátků kosmonautiky se lidstvo snaží vyřešit její základní problém – jak zlevnit cesty do vesmíru. Existuje několik inovativních způsobů. Jedním z nich je nahrazení prvního stupně rakety něčím jiným – třeba letadlem. Foto:  Stratolaunch Systems

Od samotných počátků kosmonautiky se lidstvo snaží vyřešit její základní problém – jak zlevnit cesty do vesmíru. Existuje několik inovativních způsobů. Jedním z nich je nahrazení prvního stupně rakety něčím jiným – třeba letadlem. | Foto: Stratolaunch Systems

Před 32 lety založil spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen společnost Vulcan, která zaštiťuje celou řadu jeho aktivit. Mezi ně patří ambiciozní projekt Stratolaunch Systems. Foto:  Stratolaunch Systems

Před 32 lety založil spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen společnost Vulcan, která zaštiťuje celou řadu jeho aktivit. Mezi ně patří ambiciozní projekt Stratolaunch Systems. | Foto: Stratolaunch Systems

Na projektu Stratolaunch spolupracuje Vulcan se společností Scaled Composites, která již dříve postavila raketoplány SpaceShipOne a SpaceShipTwo. Raketoplán bude využívat Virgin Galactic pro dopravu turistů na hranici vesmíru. Foto:  Jeff Foust ,  CC BY 2.0

Na projektu Stratolaunch spolupracuje Vulcan se společností Scaled Composites, která již dříve postavila raketoplány SpaceShipOne a SpaceShipTwo. Raketoplán bude využívat Virgin Galactic pro dopravu turistů na hranici vesmíru. | Foto: Jeff Foust, CC BY 2.0

Letadlo má rozpětí křídel 117 metrů, což je mimochodem asi o 6 metrů více, než byla výška Saturnu V. Pokud se tenhle kolos někdy skutečně odlepí od země, bude to největší letadlo světa. Foto:  Stratolaunch Systems

Letadlo má rozpětí křídel 117 metrů, což je mimochodem asi o 6 metrů více, než byla výška Saturnu V. Pokud se tenhle kolos někdy skutečně odlepí od země, bude to největší letadlo světa. | Foto: Stratolaunch Systems

Hmotnost prázdného letadla je asi 227 tun. Podobné monstrum bude vyžadovat speciální startovací a přistávací dráhu o délce 3700 m.  Foto:  Stratolaunch Systems

Hmotnost prázdného letadla je asi 227 tun. Podobné monstrum bude vyžadovat speciální startovací a přistávací dráhu o délce 3700 m. | Foto: Stratolaunch Systems

Délka letadla je 72 metrů, výška 15 metrů.  Foto:  Stratolaunch Systems

Délka letadla je 72 metrů, výška 15 metrů. | Foto: Stratolaunch Systems

Stratolaunch by měl dosáhnout rychlosti až 853 km/h a mít dolet necelých 1900 km.  Foto:  Stratolaunch Systems

Stratolaunch by měl dosáhnout rychlosti až 853 km/h a mít dolet necelých 1900 km. | Foto: Stratolaunch Systems

Stratolaunch může do vesmíru vynést náklad o hmotnosti až 226 tun. Foto:  Stratolaunch Systems

Stratolaunch může do vesmíru vynést náklad o hmotnosti až 226 tun. | Foto: Stratolaunch Systems

O pohon se stará šest proudových motorů Pratt & Whitney PW4000. Nejedná se o žádné speciální motory. Firma je vzala ze dvou Boeingů 747. Foto:  Stratolaunch Systems

O pohon se stará šest proudových motorů Pratt & Whitney PW4000. Nejedná se o žádné speciální motory. Firma je vzala ze dvou Boeingů 747. | Foto: Stratolaunch Systems

Pohled na motory Pratt & Whitney PW4000. Foto:  Stratolaunch Systems

Pohled na motory Pratt & Whitney PW4000. | Foto: Stratolaunch Systems

Společnost věří, že první let by mohl proběhnout v roce 2019. Foto:  Stratolaunch Systems

Společnost věří, že první let by mohl proběhnout v roce 2019. | Foto: Stratolaunch Systems

První zkušební let bude zásadní. Ukáže, zda má projekt budoucnost, nebo letadlo skončí někde v muzeu kuriozit.  Foto:  Stratolaunch Systems

První zkušební let bude zásadní. Ukáže, zda má projekt budoucnost, nebo letadlo skončí někde v muzeu kuriozit. | Foto: Stratolaunch Systems

Letadlo se dostane do výšky asi 11 km, odkud vypustí rakety. Foto:  Stratolaunch Systems

Letadlo se dostane do výšky asi 11 km, odkud vypustí rakety. | Foto: Stratolaunch Systems

Raketu na kapalné pohonné hmoty měla původně postavit SpaceX.  Foto:  Stratolaunch Systems

Raketu na kapalné pohonné hmoty měla původně postavit SpaceX. | Foto: Stratolaunch Systems

SpaceX Elona Muska měla dodat upravenou raketu Falcon 9. Změny se měly týkat mimo jiné motorů Merlin, kterých mělo být méně.  Foto:  Stratolaunch Systems

SpaceX Elona Muska měla dodat upravenou raketu Falcon 9. Změny se měly týkat mimo jiné motorů Merlin, kterých mělo být méně. | Foto: Stratolaunch Systems

V roce 2012 byla spolupráce se SpaceX ukončena. Stratolaunch se obrátila na firmu Orbital ATK, která má v této oblasti značné zkušenosti. Foto:  Stratolaunch Systems

V roce 2012 byla spolupráce se SpaceX ukončena. Stratolaunch se obrátila na firmu Orbital ATK, která má v této oblasti značné zkušenosti. | Foto: Stratolaunch Systems

Orbital ATK už dnes provozuje raketu Pegasus, která startuje zpoza křídla letadla. Délka rakety je 17 metrů a na nízkou oběžnou dráhu dokáže dopravit náklad o hmotnosti 440 kg.  Foto: NASA

Orbital ATK už dnes provozuje raketu Pegasus, která startuje zpoza křídla letadla. Délka rakety je 17 metrů a na nízkou oběžnou dráhu dokáže dopravit náklad o hmotnosti 440 kg. | Foto: NASA

Start rakety Pegasus. První let proběhl v roce 1990. Foto: NASA

Start rakety Pegasus. První let proběhl v roce 1990. | Foto: NASA

Start rakety Pegasus po odpojení od letadla. Foto: NASA

Start rakety Pegasus po odpojení od letadla. | Foto: NASA

Náklad bude u Stratolaunch zavěšen na křídlo uprostřed.  Foto:  Stratolaunch Systems

Náklad bude u Stratolaunch zavěšen na křídlo uprostřed. | Foto: Stratolaunch Systems

Projekt Stratolaunch má několik výhod. Při jednom startu může být vyneseno více družic na různé oběžné dráhy – různé nejen z hlediska výšky, ale zejména sklonu vůči rovníku.  Foto:  Stratolaunch Systems

Projekt Stratolaunch má několik výhod. Při jednom startu může být vyneseno více družic na různé oběžné dráhy – různé nejen z hlediska výšky, ale zejména sklonu vůči rovníku. | Foto: Stratolaunch Systems

Počítá se s tím, že Stratolaunch dokáže vynést až tři rakety Pegasus XL současně.  Foto:  Stratolaunch Systems

Počítá se s tím, že Stratolaunch dokáže vynést až tři rakety Pegasus XL současně. | Foto: Stratolaunch Systems

Stratolaunch se také chlubí tím, že projekt významně snižuje riziko zpoždění nebo zrušení startu.  Foto:  Stratolaunch Systems

Stratolaunch se také chlubí tím, že projekt významně snižuje riziko zpoždění nebo zrušení startu. | Foto: Stratolaunch Systems

Kombinace obou výhod znamená, že Stratolaunch může urychlit například výstavu velkých satelitních sítí. Foto:  Stratolaunch Systems

Kombinace obou výhod znamená, že Stratolaunch může urychlit například výstavu velkých satelitních sítí. | Foto: Stratolaunch Systems

Kromě raket Pegasus XL se počítá s tím, že by Stratolaunch v budoucnu vynášel i daleko větší rakety.  Foto:  Stratolaunch Systems

Kromě raket Pegasus XL se počítá s tím, že by Stratolaunch v budoucnu vynášel i daleko větší rakety. | Foto: Stratolaunch Systems

Nemusí zůstat jen u raket. Další možností je napodobit Virgin Galactit a vynášet raketoplán – nikoliv však na hranice vesmíru ale přímo na oběžnou dráhu. Jeden raketoplán by zde už byl. Dream Chaser postavila firma Sierra Nevada Corporation. Foto: Sierra Nevada Corporation

Nemusí zůstat jen u raket. Další možností je napodobit Virgin Galactit a vynášet raketoplán – nikoliv však na hranice vesmíru ale přímo na oběžnou dráhu. Jeden raketoplán by zde už byl. Dream Chaser postavila firma Sierra Nevada Corporation. | Foto: Sierra Nevada Corporation

Dream Chaser se ucházel o kontrakt na dopravu posádek na ISS, ve kterém ale nakonec uspěly firmy Boeing a SpaceX. Foto: Sierra Nevada Corporation

Dream Chaser se ucházel o kontrakt na dopravu posádek na ISS, ve kterém ale nakonec uspěly firmy Boeing a SpaceX. | Foto: Sierra Nevada Corporation

První testy má tak raketoplán už za sebou – i když zatím jen v atmosféře.  Foto: Sierra Nevada Corporation

První testy má tak raketoplán už za sebou – i když zatím jen v atmosféře. | Foto: Sierra Nevada Corporation

Momentálně se očekává, že raketoplán bude létat na ISS s nákladem v bezpilotní verzi. Bude to druhá nákladní loď, která se dokáže vrátit zpět na Zemi (po Dragonu od SpaceX).  Foto: Sierra Nevada Corporation

Momentálně se očekává, že raketoplán bude létat na ISS s nákladem v bezpilotní verzi. Bude to druhá nákladní loď, která se dokáže vrátit zpět na Zemi (po Dragonu od SpaceX). | Foto: Sierra Nevada Corporation

Pro Paula Allena není Stratolaunch první vesmírnou aktivitou. Už před léty zafinancoval vznik Allen Telescope Array, což je síť 42 antén o průměru 6 metrů, které se nachází v Kalifornii. Provozovatelem je Institut SETI a kromě výzkumu vesmíru se tak samozřejmě věnují také hledání mimozemských signálů. Foto:  Colby Gutierrez-Kraybill ,  CC BY 3.0

Pro Paula Allena není Stratolaunch první vesmírnou aktivitou. Už před léty zafinancoval vznik Allen Telescope Array, což je síť 42 antén o průměru 6 metrů, které se nachází v Kalifornii. Provozovatelem je Institut SETI a kromě výzkumu vesmíru se tak samozřejmě věnují také hledání mimozemských signálů. | Foto: Colby Gutierrez-Kraybill, CC BY 3.0

Letadlo nemusí být jediný netradiční způsob, jak dopravit náklad do vesmíru. Systém zvaný Bloostar využívá stratosférického balonu a tří raketových stupňů ve tvaru anuloidu. Foto:  http://www.zero2infinity.space

Letadlo nemusí být jediný netradiční způsob, jak dopravit náklad do vesmíru. Systém zvaný Bloostar využívá stratosférického balonu a tří raketových stupňů ve tvaru anuloidu. | Foto: http://www.zero2infinity.space

Všechny fáze startu Bloostaru.  Foto:  http://www.zero2infinity.space

Všechny fáze startu Bloostaru. | Foto: http://www.zero2infinity.space

Reálné záběry z testu.  Foto:  http://www.zero2infinity.space

Reálné záběry z testu. | Foto: http://www.zero2infinity.space

Během testu letadlo pouze jelo po přistávací ploše rychlostí asi 74 km/h.  Foto:  Stratolaunch Systems
Rychlost 74 km/h není zrovna oslnivá, ale je to posun ve srovnání s prosincovým testem, během kterého jelo letadlo rychlostí jen 44 km/h. Foto:  Stratolaunch Systems
Od samotných počátků kosmonautiky se lidstvo snaží vyřešit její základní problém – jak zlevnit cesty do vesmíru. Existuje několik inovativních způsobů. Jedním z nich je nahrazení prvního stupně rakety něčím jiným – třeba letadlem. Foto:  Stratolaunch Systems
Před 32 lety založil spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen společnost Vulcan, která zaštiťuje celou řadu jeho aktivit. Mezi ně patří ambiciozní projekt Stratolaunch Systems. Foto:  Stratolaunch Systems
36
Fotogalerie

Z obří dráhy až do vesmíru: Největší letadlo světa Stratolaunch se opět rozjelo

  • Stratolaunch bude s rozpětím křídel 117 metrů největším letadlem světa
  • Úkolem Stratolaunch bude dopravovat náklad do vesmíru
  • Nedávno proběhl další test, během kterého se letadlo rozjedlo po přistávací ploše

Budoucí největší letadlo světa se opět rozjelo. Pokud půjde vše dobře, mohl by se obří kolos, jehož křídla mají rozpětí 117 metrů, odlepit od země poprvé v příštím roce.

Stratolaunch bude vynášet náklad do vesmíru. Ve výšce asi 11 km se od letadla odpojí až trojice raket Pegasus, které dopraví družice do vesmíru. Vyloučit nelze ani vynášení raketoplánů s lidmi.

Při posledním testu se letadlo rozjelo po přistávací dráze rychlostí 74 km/h. Není to sice mnoho, ale je to posun oproti předcházejícímu testu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud