Tohle umí technologie. Jak víme, že Vikingové pobíhali po Americe přesně o 471 dříve než Kolumbus

Zapomeňte teď na Kryštofa Kolumba. Evropané byli v Americe už o 500 let dříve. Konkrétně Vikingové. Nevíme, kdy se jim to povedlo poprvé, ale zcela přesně víme, že na ostrově Newfoundland byli v roce  1021.

S datováním pomohly sluneční erupce, které do zemské atmosféry vrhly abnormální množství radioaktivního uhlíku-14, který se zachytil ve stromech. Když pak o několik letokruhů později stromy pokáceli Vikingové, bylo snadné dopočítat, ve kterém roce to bylo.

A ještě jedna zábavná početní historka. Tentokrát se vrátíme ke Kolumbovi. Na Jamajce se nechával hostit domorodci, ale po půlroce začínal jeho božsky status umdlévat. Naštěstí s sebou měl astronomický almanach a vyčetl v něm, že 29. února 1504 nastane úplné zatmění měsíce. Domorodcům to podal tak, že jestli ho nebudou i nadále hostit, nechá Měsíc zmizet v krvavé lázni. Povedlo se – jak to místní viděli, hned obnovili příspěvky na konto „Kryštof v tísni“.

Další díly Z VESMÍRU:

Každý týden novinky z astronomie a průzkumu vesmíru. Dozvíte se, co můžete vidět na nočním nebi, ale také o pozorovací technice, observatořích, výzkumech, objevech a zkrátka všem, co s astronomií souvisí.

Sledujte také: Vesmírné zprávy, Elonovinky, Vesmírná technikaTýden Živě

Diskuze (8) Další článek: Sledujte start kosmické lodi Progress i její připojení k Mezinárodní vesmírné stanici

Témata článku: Vesmír, Video, Historie, Z vesmíru, Měsíc, Kolumbus, Amerika, Jiří Dobrý, Kulaté výročí, Viking, Strom

Moderní vojenské technologie. AI překoná kalašnikov, deep fake Zelenskyj je mocnější než tank

I když je značná část armádních technologií neveřejná a k detailům sofistikovaných systémů se nikdy nedostaneme, nastavené trendy jsou jasné. Směřujeme k automatizovanému bojišti, umělé inteligenci využívané v informačních válkách a internetu vojenských věcí. Konec konvenční války to ale neznamená.

ArmádaTechnologie