Čínská firma CATL (mj. hlavní dodavatel baterií pro elektromobily Tesla) řeší největší bolístku elektrických aut v podobě dlouhé doby potřebné pro jejich nabíjení. Ve středu 16. srpna představila novou baterii Shenxing (v překladu „pohyb podobný bohu“), která je se správnou nabíječkou schopná během 10 minut doplnit energii na 400 kilometrů jízdy.
Novinku ve středu představil technologický ředitel divize elektrických automobilů Gao Han. Na rozdíl od mnoha dalších více či méně „převratných“ technologií se nejedná o hudbu vzdálené budoucnosti – sériová výroba baterií Shenxing bude zahájena do konce roku 2023 a již v prvním čtvrtletí příštího roku by měly začít dodávky odběratelům.
Bleskurychlé dobíjení elektromobilů
Shenxing se tak stane „první 4C superrychle nabíjecí LFP baterií na světě“. LFP je v tomto případě zkratka pro lithium, železo a fosfát, což je popis základního chemického složení baterií, jež Tesla v roce 2021 široce adaptovala pro své vozy s kratším dojezdem namísto nikl-kobalt-hliníkových baterií.
Čína je velkým zastáncem LFP baterií, které vynikají zejména nízkou cenou, delší životností a vysokou chemickou stabilitou. Tento typ baterií exceluje také v oblasti bezpečnosti – oproti některým jiným lithium-iontovým bateriím jsou méně náchylné k přehřátí a vznícení.
Nevýhodou je nižší hustota energie – tedy menší kapacita při stejné fyzické velikosti – což omezuje maximální dojezd jimi poháněných elektromobilů. LFP baterie jsou vhodné zejména tam, kde je klíčovým faktorem bezpečnost, dlouhá životnost a spolehlivost.
CATL na špičce výroby baterií
„S rozvojem technologií a výrazným zlepšením celkového výkonu baterií pro elektromobily dosáhl průmysl dlouhého dojezdu elektromobilů. V současné době se stává hlavním faktorem, který brání spotřebitelům v přechodu na elektromobily, obava z dlouhého nabíjení.“ uvádí firma CATL v tiskové zprávě.
Baterie Shenxing využívá technologii superelektronické sítě katod a plně nanokrystalizovaný materiál katody k vytvoření sítě, která usnadňuje extrakci iontů lithia a rychlou odezvu na nabíjecí signály. Konstrukce vrstvené elektrody pak zajišťuje dokonalou rovnováhu mezi rychlým nabíjením a dlouhým dojezdem.
Firma CATL je ve svém oboru velkou rybou. Podle analytické společnosti SNE se v prvním čtvrtletí se 35% podílem dostala v segmentu baterií pro elektromobily na první místo na světovém trhu. Mimořádný růst CATLu byl v posledních letech podpořen zejména obrovským boomem elektromobilů v Číně.
Firma se sídlem ve Fujianu musí čelit ostré konkurenci ze strany BYD – čínského giganta v oblasti elektromobilů, který rovněž vyrábí své vlastní baterie. Zatím se ale nemusí obávat – v prvním čtvrtletí zůstal BYD za CATL, když si z celosvětového trhu baterií pro elektromobily ukousl 16,2% podíl.