Letadla | Elektřina | Létání

Za čistější oblohu: obří vzducholoď Airlander 10 by mohla pohánět elektřina

Britská firma Hybrid Air Vehicles, stojící za projektem obrovské vzducholodě Airlander 10, zahájila počátkem tohoto roku testování prvního prototypu. Nyní oznámila, že po obdržení grantu v hodnotě jednoho milionu britských liber (bezmála cca 30 milionů korun) plánuje vytvoření plně elektrické verze.

Grant byl udělen společnostem Hybrid Air Vehicles, Collins Aerospace a University of Nottingham, a ačkoli s velkou pravděpodobností bude potřeba větší objem finančních prostředků, otevírá cestu k vývoji elektrické verze Airlanderu 10.

Vzducholoď na elektřinu

Cílem projektu je vytvořit prototyp pohonné jednotky o celkovém výkonu 500 kW, vhodné pro budoucí Airlander 10. Ta by měla umožnit výrobcům nahradit stávající vznětové motory, zajišťující pohyb vpřed, což by byl první krok směrem k plně elektrické verzi stroje.

Jak Hybrid Air Vehicles uvádí na oficiálních stránkách, i vzducholoď v konvenčním provedení je z ekologického i ekonomického hlediska výhodnější než letadla, neboť k jejímu udržování ve vzduchu není potřeba žádný pohon, ale plynné hélium. Potřebuje tedy ke svému letu citelně méně paliva.

Dokončení projektu může trvat roky. HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní lety, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.

Za lepší prostředí

„Snížení uhlíkové stopy je dnes jednou z největších výzev, kterým letectví čelí,“ řekl šéf HAV Stephen McGlennan. „Zatímco Airlander 10 již pomáhá zákazníkům přehodnotit létání s neuvěřitelnou efektivitou, musíme najít způsoby, jak dále snížit dopad, který máme na naše životní prostředí. Tento projekt nás posouvá blíže k našemu cíli nulových uhlíkových emisí.“

Prototyp Airlanderu 10, přezdívaný s ohledem na tvar láskyplně jako „létající zadek“, již absolvoval šest zkušebních letů. Většina z nich byla úspěšná, ale jeden skončil havárií. Při jiné příležitosti se vzducholoď utrhla od kotvení.

„Testujeme zbrusu nový typ stroje a incidenty tohoto druhu se mohou během této fáze vývoje objevit,“ uvedla v té době společnost. Se svými partnery chce nyní HAV vybudovat „nový druh extrémně efektivních létajících dopravních prostředků“.

Diskuze (15) Další článek: Vodafone našel ve vybavení Huawei „zadní vrátka“. Číňané: Je to jen chyba

Témata článku: Letadla, Elektřina, Energie, Létání, Vzducholoď, Prototyp, Elektrická verze, University of Nottingham, Let, Airlander, Obloha, Poskytování, Hybrid Air Vehicles


Určitě si přečtěte

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

David Polesný | 40

Windows 10 budou mít kompletní linuxové jádro. Zatím jen pro vývojáře

Windows 10 budou mít kompletní linuxové jádro. Zatím jen pro vývojáře

** Desítky si budou ještě více rozumět s Linuxem ** V létě získají jeho jádro pro vývojáře ** Microsoft představí také Windows Terminal

Jakub Čížek | 86

Šmírování na Street View: Koukněte se, co nového zachytily kamery Googlu

Šmírování na Street View: Koukněte se, co nového zachytily kamery Googlu

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 6

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

** O kost zvanou fabella nás evoluce připravila už před miliony let ** V posledních desetiletích se však „ztracená kost“ znovu objevuje ** Anatomové nabádají ortopedy, aby brali fabellu v potaz

Jaroslav Petr | 31