Za čistější oblohu: obří vzducholoď Airlander 10 by mohla pohánět elektřina

Britská firma Hybrid Air Vehicles, stojící za projektem obrovské vzducholodě Airlander 10, zahájila počátkem tohoto roku testování prvního prototypu. Nyní oznámila, že po obdržení grantu v hodnotě jednoho milionu britských liber (bezmála cca 30 milionů korun) plánuje vytvoření plně elektrické verze.

Grant byl udělen společnostem Hybrid Air Vehicles, Collins Aerospace a University of Nottingham, a ačkoli s velkou pravděpodobností bude potřeba větší objem finančních prostředků, otevírá cestu k vývoji elektrické verze Airlanderu 10.

Vzducholoď na elektřinu

Cílem projektu je vytvořit prototyp pohonné jednotky o celkovém výkonu 500 kW, vhodné pro budoucí Airlander 10. Ta by měla umožnit výrobcům nahradit stávající vznětové motory, zajišťující pohyb vpřed, což by byl první krok směrem k plně elektrické verzi stroje.

Jak Hybrid Air Vehicles uvádí na oficiálních stránkách, i vzducholoď v konvenčním provedení je z ekologického i ekonomického hlediska výhodnější než letadla, neboť k jejímu udržování ve vzduchu není potřeba žádný pohon, ale plynné hélium. Potřebuje tedy ke svému letu citelně méně paliva.

Dokončení projektu může trvat roky. HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní lety, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.

Za lepší prostředí

„Snížení uhlíkové stopy je dnes jednou z největších výzev, kterým letectví čelí,“ řekl šéf HAV Stephen McGlennan. „Zatímco Airlander 10 již pomáhá zákazníkům přehodnotit létání s neuvěřitelnou efektivitou, musíme najít způsoby, jak dále snížit dopad, který máme na naše životní prostředí. Tento projekt nás posouvá blíže k našemu cíli nulových uhlíkových emisí.“

Prototyp Airlanderu 10, přezdívaný s ohledem na tvar láskyplně jako „létající zadek“, již absolvoval šest zkušebních letů. Většina z nich byla úspěšná, ale jeden skončil havárií. Při jiné příležitosti se vzducholoď utrhla od kotvení.

„Testujeme zbrusu nový typ stroje a incidenty tohoto druhu se mohou během této fáze vývoje objevit,“ uvedla v té době společnost. Se svými partnery chce nyní HAV vybudovat „nový druh extrémně efektivních létajících dopravních prostředků“.

Diskuze (15) Další článek: Vodafone našel ve vybavení Huawei „zadní vrátka“. Číňané: Je to jen chyba

Témata článku: Létání, Prototyp, Letadla, Elektřina, Energie, Vzducholoď, Hybrid Air Vehicles, Airlander, Let, Poskytování, University of Nottingham, Collins Aerospace, Typ stroje, Obloha, ČÍST, Elektrická verze



Muž se ztratil na Aljašce a byl nalezen živý a zdravý. Satelitní služba Applu zachránila prvního člověka

Muž se ztratil na Aljašce a byl nalezen živý a zdravý. Satelitní služba Applu zachránila prvního člověka

** Na světě je první případ záchrany satelitními službami Applu ** Na Aljašce se ztratil muž na sněžném skútru ** Díky satelitní komunikaci byl nalezen živý a zdravý

Martin Chroust
SatelitiPhone
Japonský obrněnec. Test barevné LED tiskárny OKI C650

Japonský obrněnec. Test barevné LED tiskárny OKI C650

Barevná laserová/LED tiskárna od japonské společnosti OKI najde využití především v kancelářích. Na robustní a zároveň kompaktní LEDce můžete tisknout na řadu různých formátů, od obálky až po půl druhého metru dlouhý banner.

Jan Spěšný
OKITiskárnyTesty
Google zruší aplikaci Street View, o samotnou službu ale uživatelé nepřijdou
Markéta Mikešová
Mapy GoogleStreet ViewMobilní aplikaceGoogle
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

** Některé závodní trimarány překonají rychlost větru, který je pohání ** Jak je něco takového vůbec možné? Neporušují zákony fyziky? ** Ale vůbec ne. Stačí si připomenout sčítání vektorů

Jakub Čížek
JachtaFyzikaTechnologie