Firma Hybrid Air Vehicles, stojící za projektem obrovské vzducholodě Airlander 10, zahájila počátkem tohoto roku testování prvního prototypu. Nyní oznámila, že po obdržení grantu plánuje vytvoření plně elektrické verze.

Firma Hybrid Air Vehicles, stojící za projektem obrovské vzducholodě Airlander 10, zahájila počátkem tohoto roku testování prvního prototypu. Nyní oznámila, že po obdržení grantu plánuje vytvoření plně elektrické verze.

Grant byl udělen společnostem Hybrid Air Vehicles, Collins Aerospace a University of Nottingham, a ačkoli s velkou pravděpodobností bude potřeba větší objem finančních prostředků, otevírá cestu k vývoji elektrické verze Airlanderu 10.

Grant byl udělen společnostem Hybrid Air Vehicles, Collins Aerospace a University of Nottingham, a ačkoli s velkou pravděpodobností bude potřeba větší objem finančních prostředků, otevírá cestu k vývoji elektrické verze Airlanderu 10.

Cílem projektu je vytvořit prototyp pohonné jednotky o celkovém výkonu 500 kW. Ta by měla umožnit výrobcům nahradit stávající vznětové motory, zajišťující pohyb vpřed, což by byl první krok směrem k plně elektrické verzi stroje.

Cílem projektu je vytvořit prototyp pohonné jednotky o celkovém výkonu 500 kW. Ta by měla umožnit výrobcům nahradit stávající vznětové motory, zajišťující pohyb vpřed, což by byl první krok směrem k plně elektrické verzi stroje.

Jak Hybrid Air Vehicles uvádí na oficiálních stránkách, i vzducholoď v konvenčním provedení je z ekologického i ekonomického hlediska výhodnější než letadla, neboť k jejímu udržování ve vzduchu není potřeba žádný pohon, ale plynné hélium.

Jak Hybrid Air Vehicles uvádí na oficiálních stránkách, i vzducholoď v konvenčním provedení je z ekologického i ekonomického hlediska výhodnější než letadla, neboť k jejímu udržování ve vzduchu není potřeba žádný pohon, ale plynné hélium.

HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní plavby, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.

HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní plavby, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.

Prototyp Airlanderu 10, přezdívaný s ohledem na tvar láskyplně jako „létající zadek“, již absolvoval šest zkušebních letů. Většina z nich byla úspěšná, ale jeden skončila havárií. Při jiné příležitosti se vzducholoď utrhla od kotvení.

Prototyp Airlanderu 10, přezdívaný s ohledem na tvar láskyplně jako „létající zadek“, již absolvoval šest zkušebních letů. Většina z nich byla úspěšná, ale jeden skončila havárií. Při jiné příležitosti se vzducholoď utrhla od kotvení.

Grant byl udělen společnostem Hybrid Air Vehicles, Collins Aerospace a University of Nottingham, a ačkoli s velkou pravděpodobností bude potřeba větší objem finančních prostředků, otevírá cestu k vývoji elektrické verze Airlanderu 10.
Cílem projektu je vytvořit prototyp pohonné jednotky o celkovém výkonu 500 kW. Ta by měla umožnit výrobcům nahradit stávající vznětové motory, zajišťující pohyb vpřed, což by byl první krok směrem k plně elektrické verzi stroje.
Jak Hybrid Air Vehicles uvádí na oficiálních stránkách, i vzducholoď v konvenčním provedení je z ekologického i ekonomického hlediska výhodnější než letadla, neboť k jejímu udržování ve vzduchu není potřeba žádný pohon, ale plynné hélium.
HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní plavby, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.
6
Fotogalerie

Za čistější oblohu: obří vzducholoď Airlander 10 by mohla pohánět elektřina

Britská firma Hybrid Air Vehicles, stojící za projektem obrovské vzducholodě Airlander 10, zahájila počátkem tohoto roku testování prvního prototypu. Nyní oznámila, že po obdržení grantu v hodnotě jednoho milionu britských liber (bezmála cca 30 milionů korun) plánuje vytvoření plně elektrické verze.

Grant byl udělen společnostem Hybrid Air Vehicles, Collins Aerospace a University of Nottingham, a ačkoli s velkou pravděpodobností bude potřeba větší objem finančních prostředků, otevírá cestu k vývoji elektrické verze Airlanderu 10.

Vzducholoď na elektřinu

Cílem projektu je vytvořit prototyp pohonné jednotky o celkovém výkonu 500 kW, vhodné pro budoucí Airlander 10. Ta by měla umožnit výrobcům nahradit stávající vznětové motory, zajišťující pohyb vpřed, což by byl první krok směrem k plně elektrické verzi stroje.

Jak Hybrid Air Vehicles uvádí na oficiálních stránkách, i vzducholoď v konvenčním provedení je z ekologického i ekonomického hlediska výhodnější než letadla, neboť k jejímu udržování ve vzduchu není potřeba žádný pohon, ale plynné hélium. Potřebuje tedy ke svému letu citelně méně paliva.

Dokončení projektu může trvat roky. HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní lety, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.

Za lepší prostředí

„Snížení uhlíkové stopy je dnes jednou z největších výzev, kterým letectví čelí,“ řekl šéf HAV Stephen McGlennan. „Zatímco Airlander 10 již pomáhá zákazníkům přehodnotit létání s neuvěřitelnou efektivitou, musíme najít způsoby, jak dále snížit dopad, který máme na naše životní prostředí. Tento projekt nás posouvá blíže k našemu cíli nulových uhlíkových emisí.“

Prototyp Airlanderu 10, přezdívaný s ohledem na tvar láskyplně jako „létající zadek“, již absolvoval šest zkušebních letů. Většina z nich byla úspěšná, ale jeden skončil havárií. Při jiné příležitosti se vzducholoď utrhla od kotvení.

„Testujeme zbrusu nový typ stroje a incidenty tohoto druhu se mohou během této fáze vývoje objevit,“ uvedla v té době společnost. Se svými partnery chce nyní HAV vybudovat „nový druh extrémně efektivních létajících dopravních prostředků“.

Určitě si přečtěte

Články odjinud