Britská firma Hybrid Air Vehicles, stojící za projektem obrovské vzducholodě Airlander 10, zahájila počátkem tohoto roku testování prvního prototypu. Nyní oznámila, že po obdržení grantu v hodnotě jednoho milionu britských liber (bezmála cca 30 milionů korun) plánuje vytvoření plně elektrické verze.
Grant byl udělen společnostem Hybrid Air Vehicles, Collins Aerospace a University of Nottingham, a ačkoli s velkou pravděpodobností bude potřeba větší objem finančních prostředků, otevírá cestu k vývoji elektrické verze Airlanderu 10.
Vzducholoď na elektřinu
Cílem projektu je vytvořit prototyp pohonné jednotky o celkovém výkonu 500 kW, vhodné pro budoucí Airlander 10. Ta by měla umožnit výrobcům nahradit stávající vznětové motory, zajišťující pohyb vpřed, což by byl první krok směrem k plně elektrické verzi stroje.
Jak Hybrid Air Vehicles uvádí na oficiálních stránkách, i vzducholoď v konvenčním provedení je z ekologického i ekonomického hlediska výhodnější než letadla, neboť k jejímu udržování ve vzduchu není potřeba žádný pohon, ale plynné hélium. Potřebuje tedy ke svému letu citelně méně paliva.
Dokončení projektu může trvat roky. HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní lety, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.
Za lepší prostředí
„Snížení uhlíkové stopy je dnes jednou z největších výzev, kterým letectví čelí,“ řekl šéf HAV Stephen McGlennan. „Zatímco Airlander 10 již pomáhá zákazníkům přehodnotit létání s neuvěřitelnou efektivitou, musíme najít způsoby, jak dále snížit dopad, který máme na naše životní prostředí. Tento projekt nás posouvá blíže k našemu cíli nulových uhlíkových emisí.“
Prototyp Airlanderu 10, přezdívaný s ohledem na tvar láskyplně jako „létající zadek“, již absolvoval šest zkušebních letů. Většina z nich byla úspěšná, ale jeden skončil havárií. Při jiné příležitosti se vzducholoď utrhla od kotvení.
„Testujeme zbrusu nový typ stroje a incidenty tohoto druhu se mohou během této fáze vývoje objevit,“ uvedla v té době společnost. Se svými partnery chce nyní HAV vybudovat „nový druh extrémně efektivních létajících dopravních prostředků“.