Za Evropou kulháme čím dál pomaleji. Kolik je v Česku elektromobilů? Ty nákladní spočítáte na prstech jedné ruky

Po českých silnicích aktuálně jezdí 14 316 osobních vozů s elektrickým pohonem. Nejvíc jich přibylo za loňský rok, kdy bylo zaregistrováno 5 075 vozidel. V oblíbenosti vede Škoda s 3 070 automobily, následovaná Teslou (1 969 vozidel) a Volkswagenem (1 726). Asi čtvrtinu z loni zaregistrovaných tvořily ojeté automobily ze zahraničí. Všech osobních automobilů bylo zaregistrováno 192 087 a elektromobily tak tvořily pouhých 2,67 %. Vyplývá to ze zprávy CDV.

Klepněte pro větší obrázek
Typy nově registrovaných automobilů v rámci Evropské unie (zdroj: ACEA)

Čistě bateriovým vozidlům se daří především ve firemních flotilách. Na firmy bylo zaregistrováno celých 77 % a na fyzické osoby tak nepřipadá ani čtvrtina elektromobilů, které vloni přibyly na české silnice. Ačkoliv jde o výraznější nárůst, než v případě kteréhokoli předcházejícího roku, za zbytkem (západní) Evropy výrazně zaostáváme. Evropským průměrem za rok 2022 byl podíl 12,1 % nově registrovaných elektromobilů s čistě bateriovým pohonem.

Dalších 32 % připadlo na hybridy a plug-in hybridy. Benzín a nafta se podílely na celkových registracích z 52,8 %. I vzhledem k výrazné akceleraci trendu, kdy ještě v roce 2019 tvořily automobily se spalovacím motorem 89,3 %, se letos poprvé zaregistruje víc vozidel s alternativním pohonem než těch čistě spalovacích.

Největší boom mezi nově registrovanými elektromobily zažívá Švédsko, kde je každé třetí zaregistrované vozidlo nespalovací, Nizozemsko s podílem 23,3 % a Dánsko (20,8 %).

Na rozdíl od osobní dopravy se zatím revoluce nekoná v té nákladní. V uplynulém roce bylo zaregistrováno celkem 283 833 nákladních vozidel, ty elektrické netvořily ani jedno procento. Jejich počet sice v meziročním srovnání stoupl o 32,8 %, v absolutních číslech ale šlo pouze o 1 656 nákladních automobilů. Na Česko připadly 4 nákladní vozy. Statistiky přinesl web Čistá doprava.

Klepněte pro větší obrázek
Počty registrovaných nákladních automobilů v zemích Evropské unie (zdroj: Čistá doprava)

Zajímavá je i statistika autobusů. V roce 2022 bylo vystaveno 1163 nových registrací, 92 % jezdí na naftu, 40 autobusů jezdí na elektřinu z baterií. Ale i to je pokrok, o rok dříve byly takové pouze dva.

Komentář autora

Ať už se podíváme na výše zmíněné statistiky, počty budovaných nabíjecích stanic nebo přístup k obnovitelným zdrojům energie, nejen že se Česko západní Evropě nepřibližuje, ale stále víc zaostáváme. Existují tak pouze dvě varianty: buď jsme prozíraví a na rozdíl od zbytku západní Evropy jsme správně odhalili elektromobilitu jako slepou cestu, nebo jsme opět zaspali a jako správní hobiti si naše spalováčky nechceme nechat vzít. A to navzdory většině vyspělého světa.

A ano, elektromobily jsou drahé a většina Čechů na ně nedosáhne. Kritika ale musí směřovat především k naší politické reprezentaci, která se namísto urychleného řešení této transformace (směšně a nedůstojně) zaobírá zákazem spalovacích motorů po roce 2035 na úrovni EU. I kdyby se podařilo zákaz oddálit, nevyřeší to absolutně nic. V roce 2035 jednoduše žádná automobilka spalovací motor do nového automobilu vyrábět nebude.

Diskuze (20) Další článek: Fascinující písečné duny na Marsu svým vzhledem připomínají krátery

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,