Elektromobily | Elektřina | Škoda

Za jak dlouho se nabije Škoda Enyaq? Může to zvládnout i za 40 minut, ale doma ani noc nemusí stačit

Premiéra elektromobilu Škoda Enyaq iV opět probudila diskuze kolem elektromobilů a jejich praktickému využití. Jedním z typických argumentů kritiků je zdlouhavé dobíjení, ale na tento argument je přitom nová elektrická škodovka dobře připravena.   

Automobil nabízí tři různé možnosti dobíjení. Zaprvé se dá nabíjet pomocí běžné domácí zásuvky, kdy to pochopitelně trvá nejdéle. Takto lze dodávat výkon maximálně 11 kW. V závislosti na velikosti baterie trvá takové nabíjení šest až osm hodin (záleží na zvolené kapacitě akumulátoru a také jeho stáří).

Pro pohodlnější obsluhu bude škodovka prodávat i tzv. wallbox, což je dobíječka zapojená do domácí sítě, nicméně v komfortním provedení a připevněná na zeď. 

Od domácí přípojky až po rychlodobíjecí stanice

Při domácím dobíjení však nemusíte na 11 kW dosáhnout, záleží jak máte dimenzovanou přípojku. Při pořízení elektromobilu to bude chtít limit hlavního jističe zvýšit, jinak budete nabíjet ještě daleko pomaleji. Pokud máte jen jednofázovou přípojku s jističem 25 A, odpovídá příkon 5,75 kW. Něco přitom bude potřebovat samotná domácnost. Dobíjení auta se tak rázem může protáhnout až na více než dvojnásobek. 

Běžné rodinné domy u nás mívají třífázové přípojky s jističi 3×16 A, v takovém případě teoreticky dosáhnete až na výkon oněch 11 kW. Jenže pokud byste chtěli autu dát maximum, už si doma nezapnete ani troubu. Chce to tedy zajistit přípojku ideálně alespoň 3×25 A, která může poskytnout až 17,3 kW. I tak budete muset se spotřebou domácnosti při dobíjení automobilu na plný výkon trochu kalkulovat. 

Ovšem zpravidla není potřeba doma nabíjet elektromobil do plné kapacity každý den. Noční dobíjení zpravidla slouží k pokrytí běžného denního nájezdu kilometrů, který bývá v českých podmínkách zpravidla v řádu desítek, maximálně nižších stovek kilometrů. Před větší cestou s požadavkem na plné nabití se dá auto přistavit k nějaké rychlonabíječce.

Škoda Enyaq iV: Orientační doba nabíjení
Střídavý proud (AC) 11 kW cca 6 až 8 hodin
Stejnosměrný proud (DC) 50 kW cca 1 h 20 min
Stejnosměrný proud (DC) 125 kW cca 40 min

Rychlé nabíjení probíhá stejnosměrným proudem a může se využít dobíjecích stanic s výkonem až 125 kW. V takovém případě lze akumulátor z 5 % na 80 % své kapacity nabít během 38 minut.

Enyaq bude ale podobně jako jiné elektromobily připraven na možnost dobití na různých dobíjecích stanicích, rychlost pak bude záviset na dostupném výkonu dané nabíječky. Výrobce samozřejmě drží standard pro rychlodobíjení, takže se dá auto dobít na většině stanic. Škoda by se také měla zapojit do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.

K autu dostanete kartu nazvanou MyŠkoda Powerpass, se kterou se dá přihlásit a zaplatit dobíjení na většině veřejných dobíjecích stanicích. V zemích EU už je takto využitelných 195 tisíc dobíjecích bodů. Placení funguje podobně jako na kreditce, vyúčtování pak přijde každý měsíc. 

Diskuze (208) Další článek: Týden mobilně 547: Prázdninový půst končí, začínají se valit atraktivní novinky

Témata článku: Evropa, Evropská unie, Elektromobily, Elektřina, Škoda, Enyaq, Škoda Enyaq, Stejnosměrný proud, Dobíjení, Elektromobil, Dobíjecí stanice, Stanice, Škoda Enyaq iV, Jistič, Přípojka


Určitě si přečtěte

Zapomeňte na kometu, české nebe každý den křižují mnohem zajímavější kousky

Zapomeňte na kometu, české nebe každý den křižují mnohem zajímavější kousky

** České nebe každý den křižuje hromada exotických letounů ** Na populární mapě Flightradar24 je ale nenajdete ** Jsou to vojenské letouny USA, UK a NATO

Jakub Čížek | 39

Podívejte se, co dokáže vyrobit jedna z nejexotičtějších 3D tiskáren v Česku

Podívejte se, co dokáže vyrobit jedna z nejexotičtějších 3D tiskáren v Česku

** Na jaře tiskla unikátní české respirátory ** Používá ji třeba Škoda Auto, a.s. ** Zajeli jsme se podívat do pražského showroomu 3Dees

Jakub Čížek | 12