Automobilka Škoda představila nový elektromobil  Enyaq iV . Je to první elektromobil od Škodovky stavěný od počátku čistě jen pro elektrický pohon. 

Automobilka Škoda představila nový elektromobil Enyaq iV. Je to první elektromobil od Škodovky stavěný od počátku čistě jen pro elektrický pohon. 

Enyaq iV slibuje  dojezd až 510 km , nabídne přitom možnost volby ze čtyř výkonových stupňů a pohonu dvou nebo všech čtyř kol.

Enyaq iV slibuje dojezd až 510 km, nabídne přitom možnost volby ze čtyř výkonových stupňů a pohonu dvou nebo všech čtyř kol.

Vůz má rozměry 4 649 × 1 879 × 1 616 mm a rozvor 2 765 mm. Je to tedy poměrně robustní vůz, který má podobné proporce jako model Kodiaq.

Vůz má rozměry 4 649 × 1 879 × 1 616 mm a rozvor 2 765 mm. Je to tedy poměrně robustní vůz, který má podobné proporce jako model Kodiaq.

Auto je postaveno na  modulární platformě pro elektromobily  označované zkratkou MEB. Tu následně využijí i další modely koncernu. 

Auto je postaveno na modulární platformě pro elektromobily označované zkratkou MEB. Tu následně využijí i další modely koncernu. 

Auto se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě Škodovky v Mladé Boleslavi. 

Auto se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě Škodovky v Mladé Boleslavi. 

Cena nového modelu bude na českém trhu startovat na  1 059 900 Kč . S vyšším výkonem a výbavou pochopitelně ještě poroste. Předobjednávky se rozběhnou od 3. září. 

Cena nového modelu bude na českém trhu startovat na 1 059 900 Kč. S vyšším výkonem a výbavou pochopitelně ještě poroste. Předobjednávky se rozběhnou od 3. září. 

Automobilka  Škoda dnes představila svůj první elektromobil . Jedná se o model Citigo iV, který vychází z klasického modelu Citigo s benzínovým motorem. Ačkoli zvenčí jsou si vozy podobné, uvnitř je všechno jinak. Elektrické Citigo iV vyjíždí na zcela nové platformě vyvinuté výhradně pro elektromobily. 

Automobilka Škoda dnes představila svůj první elektromobil. Jedná se o model Citigo iV, který vychází z klasického modelu Citigo s benzínovým motorem. Ačkoli zvenčí jsou si vozy podobné, uvnitř je všechno jinak. Elektrické Citigo iV vyjíždí na zcela nové platformě vyvinuté výhradně pro elektromobily. 

Taková je nabídka pohonů nového Enyaqu

Taková je nabídka pohonů nového Enyaqu

Inovativní není jen design zevnějšku, ale také interiéru. Jeho dominantou je velký dotykový displej palubního počítače.

Inovativní není jen design zevnějšku, ale také interiéru. Jeho dominantou je velký dotykový displej palubního počítače.

Pojďme na zajímavé detaily – tím nejviditelnějším bude maska „chladiče“, která je vytvarována do tvaru mřížek skutečných chladičů benzínových Škodovek, ale protože není co chladit, je zacelená. Na přání ponese i efektní světelný proužek. 

Pojďme na zajímavé detaily – tím nejviditelnějším bude maska „chladiče“, která je vytvarována do tvaru mřížek skutečných chladičů benzínových Škodovek, ale protože není co chladit, je zacelená. Na přání ponese i efektní světelný proužek. 

Zajímavá jsou světla, na která byl vyčleněn samostatný vývojový tým. Dobře vypadají a měla by i dobře svítit. 

Zajímavá jsou světla, na která byl vyčleněn samostatný vývojový tým. Dobře vypadají a měla by i dobře svítit. 

Škodovky si zakládají na praktických drobnostech, tohle je třeba víčko nádržky ostřikovačů, které se po odklopení změní v nálevku. 

Škodovky si zakládají na praktických drobnostech, tohle je třeba víčko nádržky ostřikovačů, které se po odklopení změní v nálevku. 

A samozřejmě je tu i škrabka. Ta měla tradičně místo na vnitřní straně víčka nádrže, ale u elektromobilu se schovala do slotu na straně zadních dveří. 

A samozřejmě je tu i škrabka. Ta měla tradičně místo na vnitřní straně víčka nádrže, ale u elektromobilu se schovala do slotu na straně zadních dveří. 

Přiznivce sportovního vzhledu automobilů potěší zadní spoiler v základní výbavě. Netřeba chodit do tuningshopu

Přiznivce sportovního vzhledu automobilů potěší zadní spoiler v základní výbavě. Netřeba chodit do tuningshopu

19" až 21".

19" až 21".

K dispozici je i aerodynamické tvarování kol, které by mělo zajistit o něco nižší spotřebu energie

K dispozici je i aerodynamické tvarování kol, které by mělo zajistit o něco nižší spotřebu energie

Tlačítek je uvnitř minimum, vše se ovládá přes velký dotykový displej, případně hlasem. 

Tlačítek je uvnitř minimum, vše se ovládá přes velký dotykový displej, případně hlasem. 

Ačkoli interiéru dominuje obří středový displej, klasická kaplička za volantem také nechybí. A je tu i možnost využití head-up displeje, tedy projekce údajů na čelní sklo. 

Ačkoli interiéru dominuje obří středový displej, klasická kaplička za volantem také nechybí. A je tu i možnost využití head-up displeje, tedy projekce údajů na čelní sklo. 

A protože jsme ve Škodovce, je zde velký důraz na úložné prostory. Kufr má v základním uspořádání objem 585 litrů a pod podlahou místo na provozní výbavu. 

A protože jsme ve Škodovce, je zde velký důraz na úložné prostory. Kufr má v základním uspořádání objem 585 litrů a pod podlahou místo na provozní výbavu. 

A protože jsme ve Škodovce, je zde velký důraz na úložné prostory. Kufr má v základním uspořádání objem 585 litrů a v interiéru je řada dalších menších úložišť

A protože jsme ve Škodovce, je zde velký důraz na úložné prostory. Kufr má v základním uspořádání objem 585 litrů a v interiéru je řada dalších menších úložišť

Pochvalu designéři zaslouží za sloty pro mobilní telefony. Pro řidiče i spolujezdce.

Pochvalu designéři zaslouží za sloty pro mobilní telefony. Pro řidiče i spolujezdce.

A myslelo se i na telefony cestujících na zadních sedadlech. 

A myslelo se i na telefony cestujících na zadních sedadlech. 

K dispozici bude i 1895 kusů speciální edice nazvané Founders Edition. Proč 1895? Protože v tomto roce pánové Václav Laurin a Václav Klement založili firmu, ze které se stala dnešní Škoda. 

K dispozici bude i 1895 kusů speciální edice nazvané Founders Edition. Proč 1895? Protože v tomto roce pánové Václav Laurin a Václav Klement založili firmu, ze které se stala dnešní Škoda. 

Edice Founders Edition bude dostupná ve verzích 60 iV a 80 iV s 21" koly z lehké slitiny Aquarius a v metalických odstínech černá Magic a stříbrná Arctic.

Edice Founders Edition bude dostupná ve verzích 60 iV a 80 iV s 21" koly z lehké slitiny Aquarius a v metalických odstínech černá Magic a stříbrná Arctic.

Na detailech záleží... 

Na detailech záleží... 

Ani stříbrná verze speciální edice nevypadá špatně. A v základu bude mít už rovnou rozšířenou výbavu. 

Ani stříbrná verze speciální edice nevypadá špatně. A v základu bude mít už rovnou rozšířenou výbavu. 

Rozšířená výbava Founders Edition bude zahrnovat i světelný proužek na masce 

Rozšířená výbava Founders Edition bude zahrnovat i světelný proužek na masce 

Jak elektromobil nabíjet? Výrobce samozřejmě drží standard pro rychlodobíjení, takže se dá auto dobít na většině stanic. Škoda by se také měla zapojit do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.

Jak elektromobil nabíjet? Výrobce samozřejmě drží standard pro rychlodobíjení, takže se dá auto dobít na většině stanic. Škoda by se také měla zapojit do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.

Na doma či do firem automobilka nabídne tzv. wallboxy, neboli malé dobíjecí stanice pro soukromé využití 

Na doma či do firem automobilka nabídne tzv. wallboxy, neboli malé dobíjecí stanice pro soukromé využití 

K autu dostanete kartu nazvanou MyŠkoda Powerpass, se kterou se dá přihlásit a zaplatit dobíjení na většině veřejných dobíjecích stanicích. V zemích EU už je takto využitelných 195 tisíc dobíjecích bodů. Placení funguje podobně jako na kreditce, vyúčtování přijde každý měsíc. 

K autu dostanete kartu nazvanou MyŠkoda Powerpass, se kterou se dá přihlásit a zaplatit dobíjení na většině veřejných dobíjecích stanicích. V zemích EU už je takto využitelných 195 tisíc dobíjecích bodů. Placení funguje podobně jako na kreditce, vyúčtování přijde každý měsíc. 

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - chytré víčko nádrže ostřikovačů

Škoda Enyaq iV - chytré víčko nádrže ostřikovačů

Škoda Enyaq iV - skrytá škrabka v pátých dveřích

Škoda Enyaq iV - skrytá škrabka v pátých dveřích

Škoda Enyaq iV - palubní počítač se spuštěnou navigací

Škoda Enyaq iV - palubní počítač se spuštěnou navigací

Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - interiér

Škoda Enyaq iV - interiér

Škoda Enyaq iV - interiér

Škoda Enyaq iV - interiér

Škoda Enyaq iV - interiér Škoda Enyaq iV - interiér

Škoda Enyaq iV - interiér | Škoda Enyaq iV - interiér

Škoda Enyaq iV - interiér

Škoda Enyaq iV - interiér

Škoda Enyaq iV Founders Edition Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition | Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Enyaq iV bude pětimístný, dorazí také ve verzi RS a nabídne dvě karosářské varianty – klasické SUV a SUV-kupé, vycházející z konceptu Vision iV.

Enyaq iV bude pětimístný, dorazí také ve verzi RS a nabídne dvě karosářské varianty – klasické SUV a SUV-kupé, vycházející z konceptu Vision iV.

Při porovnání rozměrů má Enyaq nejblíže ke Kodiaqu. Největší rozdíl bude ve velikosti zavazadlového prostoru. Zatímco do SUV se spalovacím motorem se vejde objem 835/2065 l, u elektromobilu je kufr menší: 585/1711 l.

Při porovnání rozměrů má Enyaq nejblíže ke Kodiaqu. Největší rozdíl bude ve velikosti zavazadlového prostoru. Zatímco do SUV se spalovacím motorem se vejde objem 835/2065 l, u elektromobilu je kufr menší: 585/1711 l.

Enyaq iV slibuje  dojezd až 510 km , nabídne přitom možnost volby ze čtyř výkonových stupňů a pohonu dvou nebo všech čtyř kol.
Vůz má rozměry 4 649 × 1 879 × 1 616 mm a rozvor 2 765 mm. Je to tedy poměrně robustní vůz, který má podobné proporce jako model Kodiaq.
Auto je postaveno na  modulární platformě pro elektromobily  označované zkratkou MEB. Tu následně využijí i další modely koncernu. 
Auto se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě Škodovky v Mladé Boleslavi. 
81
Fotogalerie

Za jak dlouho se nabije Škoda Enyaq? Může to zvládnout i za 40 minut, ale doma ani noc nemusí stačit

Premiéra elektromobilu Škoda Enyaq iV opět probudila diskuze kolem elektromobilů a jejich praktickému využití. Jedním z typických argumentů kritiků je zdlouhavé dobíjení, ale na tento argument je přitom nová elektrická škodovka dobře připravena.   

Automobil nabízí tři různé možnosti dobíjení. Zaprvé se dá nabíjet pomocí běžné domácí zásuvky, kdy to pochopitelně trvá nejdéle. Takto lze dodávat výkon maximálně 11 kW. V závislosti na velikosti baterie trvá takové nabíjení šest až osm hodin (záleží na zvolené kapacitě akumulátoru a také jeho stáří).

Pro pohodlnější obsluhu bude škodovka prodávat i tzv. wallbox, což je dobíječka zapojená do domácí sítě, nicméně v komfortním provedení a připevněná na zeď. 

Od domácí přípojky až po rychlodobíjecí stanice

Při domácím dobíjení však nemusíte na 11 kW dosáhnout, záleží jak máte dimenzovanou přípojku. Při pořízení elektromobilu to bude chtít limit hlavního jističe zvýšit, jinak budete nabíjet ještě daleko pomaleji. Pokud máte jen jednofázovou přípojku s jističem 25 A, odpovídá příkon 5,75 kW. Něco přitom bude potřebovat samotná domácnost. Dobíjení auta se tak rázem může protáhnout až na více než dvojnásobek. 

Běžné rodinné domy u nás mívají třífázové přípojky s jističi 3×16 A, v takovém případě teoreticky dosáhnete až na výkon oněch 11 kW. Jenže pokud byste chtěli autu dát maximum, už si doma nezapnete ani troubu. Chce to tedy zajistit přípojku ideálně alespoň 3×25 A, která může poskytnout až 17,3 kW. I tak budete muset se spotřebou domácnosti při dobíjení automobilu na plný výkon trochu kalkulovat. 

Ovšem zpravidla není potřeba doma nabíjet elektromobil do plné kapacity každý den. Noční dobíjení zpravidla slouží k pokrytí běžného denního nájezdu kilometrů, který bývá v českých podmínkách zpravidla v řádu desítek, maximálně nižších stovek kilometrů. Před větší cestou s požadavkem na plné nabití se dá auto přistavit k nějaké rychlonabíječce.

Škoda Enyaq iV: Orientační doba nabíjení
Střídavý proud (AC) 11 kW cca 6 až 8 hodin
Stejnosměrný proud (DC) 50 kW cca 1 h 20 min
Stejnosměrný proud (DC) 125 kW cca 40 min

Rychlé nabíjení probíhá stejnosměrným proudem a může se využít dobíjecích stanic s výkonem až 125 kW. V takovém případě lze akumulátor z 5 % na 80 % své kapacity nabít během 38 minut.

Enyaq bude ale podobně jako jiné elektromobily připraven na možnost dobití na různých dobíjecích stanicích, rychlost pak bude záviset na dostupném výkonu dané nabíječky. Výrobce samozřejmě drží standard pro rychlodobíjení, takže se dá auto dobít na většině stanic. Škoda by se také měla zapojit do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.

K autu dostanete kartu nazvanou MyŠkoda Powerpass, se kterou se dá přihlásit a zaplatit dobíjení na většině veřejných dobíjecích stanicích. V zemích EU už je takto využitelných 195 tisíc dobíjecích bodů. Placení funguje podobně jako na kreditce, vyúčtování pak přijde každý měsíc. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud