Rallycross je motoristický sport, ve kterém auta závodí na uzavřených kombinovaných okruzích tvořených asfaltovými, hliněnými a šotolinovými úseky. V roce 2024 přichází do mistrovství světa (World RX) velká novinka – návrat spalovacích motorů poháněných udržitelnými palivy, které budou závodit proti elektrickým autům. Nový formát je označovaný jako „Battle of Technologies“, tedy „Bitva technologií“​. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship

Rallycross je motoristický sport, ve kterém auta závodí na uzavřených kombinovaných okruzích tvořených asfaltovými, hliněnými a šotolinovými úseky. V roce 2024 přichází do mistrovství světa (World RX) velká novinka – návrat spalovacích motorů poháněných udržitelnými palivy, které budou závodit proti elektrickým autům. Nový formát je označovaný jako „Battle of Technologies“, tedy „Bitva technologií“​. | Zdroj: FIA World Rallycross Championship

Po dvou sezónách, kdy v šampionátu závodily pouze elektromobily, se tak do nejvyšší soutěže vracejí i auta se spalovacími motory. Tentokrát však budou poháněná udržitelnými palivy. Novinka slibuje napínavé závody, kde se budou obě technologie pohonu střetávat na stejné trati a za stejných podmínek​. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship

Po dvou sezónách, kdy v šampionátu závodily pouze elektromobily, se tak do nejvyšší soutěže vracejí i auta se spalovacími motory. Tentokrát však budou poháněná udržitelnými palivy. Novinka slibuje napínavé závody, kde se budou obě technologie pohonu střetávat na stejné trati a za stejných podmínek​. | Zdroj: FIA World Rallycross Championship

World RX byla od roku 2022 čistě elektrickou sérií, ale po dvou sezónách s nízkým počtem přihlášených závodníků a po požáru baterie, který loni před závodem zničil dvě auta, Mezinárodní automobilová federace (FIA) oznámila, že povolí účast vozům se spalovacími motory poháněnými udržitelnými palivy. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship

World RX byla od roku 2022 čistě elektrickou sérií, ale po dvou sezónách s nízkým počtem přihlášených závodníků a po požáru baterie, který loni před závodem zničil dvě auta, Mezinárodní automobilová federace (FIA) oznámila, že povolí účast vozům se spalovacími motory poháněnými udržitelnými palivy. | Zdroj: FIA World Rallycross Championship

Tato změna měla přinést zejména větší zájem ze strany jezdců a týmů a také zvýšit atraktivitu závodů pro fanoušky. Nový formát umožňuje přímé srovnání mezi elektrickými a spalovacími vozy, což do závodů přináší další rozměr větší a napětí. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship

Tato změna měla přinést zejména větší zájem ze strany jezdců a týmů a také zvýšit atraktivitu závodů pro fanoušky. Nový formát umožňuje přímé srovnání mezi elektrickými a spalovacími vozy, což do závodů přináší další rozměr větší a napětí. | Zdroj: FIA World Rallycross Championship

Letošní sezóna začala závodním víkendem probíhajícím od soboty 6. července do neděle 7. července na trati ve švédském Höljes. Diváci se rozhodně nenudili a mohli si užít spoustu napínavých okamžiků, těsné souboje a předjíždění. Závodní víkend jasně ukázal, že elektrické vozy i auta poháněná spalovacími motory mohou přinést napínavou podívanou. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship

Letošní sezóna začala závodním víkendem probíhajícím od soboty 6. července do neděle 7. července na trati ve švédském Höljes. Diváci se rozhodně nenudili a mohli si užít spoustu napínavých okamžiků, těsné souboje a předjíždění. Závodní víkend jasně ukázal, že elektrické vozy i auta poháněná spalovacími motory mohou přinést napínavou podívanou. | Zdroj: FIA World Rallycross Championship

V hlavní kategorii World RX se drží na čele tabulky aktuální mistr světa Johan Kristoffersson (KMS – HORSE Powertrain) a jeho švédská kolegyně Klara Andersson (CE Dealer Team). Každý z nich vyhrál v první rozjížďce jeden závod. Vyrovnaný stav je příznačný pro „Bitvu technologií“ mezi elektrickými vozy RX1e a jejich konkurenty s udržitelně poháněnými spalovacími motory RX1. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship

V hlavní kategorii World RX se drží na čele tabulky aktuální mistr světa Johan Kristoffersson (KMS – HORSE Powertrain) a jeho švédská kolegyně Klara Andersson (CE Dealer Team). Každý z nich vyhrál v první rozjížďce jeden závod. Vyrovnaný stav je příznačný pro „Bitvu technologií“ mezi elektrickými vozy RX1e a jejich konkurenty s udržitelně poháněnými spalovacími motory RX1. | Zdroj: FIA World Rallycross Championship

Andersson předvedla bezchybný výkon, zatímco Kristofferssonovi trochu pomohlo štěstí, protože v posledním kole převzal vedení, když do té doby vedoucí Niclas Grönholm kvůli problémům s elektrickým pohonem zpomalil téměř na dohled od šachovnicové vlajky, a připravil tak tým CE Dealer Team o vysněný double na domácí půdě. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship

Andersson předvedla bezchybný výkon, zatímco Kristofferssonovi trochu pomohlo štěstí, protože v posledním kole převzal vedení, když do té doby vedoucí Niclas Grönholm kvůli problémům s elektrickým pohonem zpomalil téměř na dohled od šachovnicové vlajky, a připravil tak tým CE Dealer Team o vysněný double na domácí půdě. | Zdroj: FIA World Rallycross Championship

Závodů se zúčastnilo celkem šest elektromobilů a čtyři vozy se spalovacími motory. Po první části víkendu obsadili závodníci s elektromobily v prozatímním pořadí šampionátu tři z prvních pěti míst. Nakonec však uzmul vedoucí pozici Johan Kristoffersson s Volkswagenem Polo KMS 601 RX poháněným spalovacím motorem. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship

Závodů se zúčastnilo celkem šest elektromobilů a čtyři vozy se spalovacími motory. Po první části víkendu obsadili závodníci s elektromobily v prozatímním pořadí šampionátu tři z prvních pěti míst. Nakonec však uzmul vedoucí pozici Johan Kristoffersson s Volkswagenem Polo KMS 601 RX poháněným spalovacím motorem. | Zdroj: FIA World Rallycross Championship

Dle oficiálního kalendáře má mistrovství světa v rallycrossu v plánu ještě čtyři závodní víkendy. 27. a 28. července se bude závodit v Maďarsku na okruhu Nyirád Racing Center, 17. a 18. srpna v Belgii na trati Circuit Jules Tacheny Mettet, 7. a 8. září v Portugalsku na okruhu Pista Automóvel de Montalegre a 30. listopadu a 1. prosince se letošní šampionát uzavře na zatím nespecifikované trati v Austrálii. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship

Dle oficiálního kalendáře má mistrovství světa v rallycrossu v plánu ještě čtyři závodní víkendy. 27. a 28. července se bude závodit v Maďarsku na okruhu Nyirád Racing Center, 17. a 18. srpna v Belgii na trati Circuit Jules Tacheny Mettet, 7. a 8. září v Portugalsku na okruhu Pista Automóvel de Montalegre a 30. listopadu a 1. prosince se letošní šampionát uzavře na zatím nespecifikované trati v Austrálii. | Zdroj: FIA World Rallycross Championship

Po dvou sezónách, kdy v šampionátu závodily pouze elektromobily, se tak do nejvyšší soutěže vracejí i auta se spalovacími motory. Tentokrát však budou poháněná udržitelnými palivy. Novinka slibuje napínavé závody, kde se budou obě technologie pohonu střetávat na stejné trati a za stejných podmínek​. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship
World RX byla od roku 2022 čistě elektrickou sérií, ale po dvou sezónách s nízkým počtem přihlášených závodníků a po požáru baterie, který loni před závodem zničil dvě auta, Mezinárodní automobilová federace (FIA) oznámila, že povolí účast vozům se spalovacími motory poháněnými udržitelnými palivy. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship
Tato změna měla přinést zejména větší zájem ze strany jezdců a týmů a také zvýšit atraktivitu závodů pro fanoušky. Nový formát umožňuje přímé srovnání mezi elektrickými a spalovacími vozy, což do závodů přináší další rozměr větší a napětí. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship
Letošní sezóna začala závodním víkendem probíhajícím od soboty 6. července do neděle 7. července na trati ve švédském Höljes. Diváci se rozhodně nenudili a mohli si užít spoustu napínavých okamžiků, těsné souboje a předjíždění. Závodní víkend jasně ukázal, že elektrické vozy i auta poháněná spalovacími motory mohou přinést napínavou podívanou. Zdroj:  FIA World Rallycross Championship
9
Fotogalerie

Začala bitva technologií! V MS v rallycrossu závodí elektromobily proti autům se spalovacími motory

Rallycross je motoristický sport, ve kterém auta závodí na uzavřených kombinovaných okruzích tvořených asfaltovými, hliněnými a šotolinovými úseky. V roce 2024 přichází do mistrovství světa (World RX) velká novinka – návrat spalovacích motorů poháněných udržitelnými palivy, které budou závodit proti elektrickým autům. Nový formát je označovaný jako „Battle of Technologies“, tedy „Bitva technologií“​.

Po dvou sezónách, kdy v šampionátu závodily pouze elektromobily, se tak do nejvyšší soutěže vracejí i auta se spalovacími motory. Tentokrát však budou poháněná udržitelnými palivy. Novinka slibuje napínavé závody, kde se budou obě technologie pohonu střetávat na stejné trati a za stejných podmínek​.

Spalováky proti elektromobilům

World RX byla od roku 2022 čistě elektrickou sérií, ale po dvou sezónách s nízkým počtem přihlášených závodníků a po požáru baterie, který loni před závodem zničil dvě auta, Mezinárodní automobilová federace (FIA) oznámila, že povolí účast vozům se spalovacími motory poháněnými udržitelnými palivy.

Tato změna měla přinést zejména větší zájem ze strany jezdců a týmů a také zvýšit atraktivitu závodů pro fanoušky. Nový formát umožňuje přímé srovnání mezi elektrickými a spalovacími vozy, což do závodů přináší další rozměr větší a napětí.

Letošní sezóna začala závodním víkendem probíhajícím od soboty 6. července do neděle 7. července na trati ve švédském Höljes. Diváci se rozhodně nenudili a mohli si užít spoustu napínavých okamžiků, těsné souboje a předjíždění. Závodní víkend jasně ukázal, že elektrické vozy i auta poháněná spalovacími motory mohou přinést napínavou podívanou.

Zatím vede VW Polo

V hlavní kategorii World RX se drží na čele tabulky aktuální mistr světa Johan Kristoffersson (KMS – HORSE Powertrain) a jeho švédská kolegyně Klara Andersson (CE Dealer Team). Každý z nich vyhrál v první rozjížďce jeden závod. Vyrovnaný stav je příznačný pro „Bitvu technologií“ mezi elektrickými vozy RX1e a jejich konkurenty s udržitelně poháněnými spalovacími motory RX1.

Andersson předvedla bezchybný výkon, zatímco Kristofferssonovi trochu pomohlo štěstí, protože v posledním kole převzal vedení, když do té doby vedoucí Niclas Grönholm kvůli problémům s elektrickým pohonem zpomalil téměř na dohled od šachovnicové vlajky, a připravil tak tým CE Dealer Team o vysněný double na domácí půdě.

Závodů se zúčastnilo celkem šest elektromobilů a čtyři vozy se spalovacími motory. Po první části víkendu obsadili závodníci s elektromobily v prozatímním pořadí šampionátu tři z prvních pěti míst. Nakonec však uzmul vedoucí pozici Johan Kristoffersson s Volkswagenem Polo KMS 601 RX poháněným spalovacím motorem.

Dle oficiálního kalendáře má mistrovství světa v rallycrossu v plánu ještě čtyři závodní víkendy. 27. a 28. července se bude závodit v Maďarsku na okruhu Nyirád Racing Center, 17. a 18. srpna v Belgii na trati Circuit Jules Tacheny Mettet, 7. a 8. září v Portugalsku na okruhu Pista Automóvel de Montalegre a 30. listopadu a 1. prosince se letošní šampionát uzavře na zatím nespecifikované trati v Austrálii.

Určitě si přečtěte

Články odjinud