Ariane 6 ve verzi 64 Foto:  ESA-David Ducros

Ariane 6 ve verzi 64 | Foto:  ESA-David Ducros

Ariane 62 Foto: ESA-David Ducros

Ariane 62 | Foto: ESA-David Ducros

Arine 64 Foto: ESA-David Ducros

Arine 64 | Foto: ESA-David Ducros

Raketa Ariane 64 Foto: ESA-David Ducros

Raketa Ariane 64 | Foto: ESA-David Ducros

Detailní pohled na raketu. Mezi vlaječkami států, které se podílí na její stavbě, najdeme také tu českou. Foto: ESA-David Ducros

Detailní pohled na raketu. Mezi vlaječkami států, které se podílí na její stavbě, najdeme také tu českou. | Foto: ESA-David Ducros

Raketa Ariane 6 a menší evropská raketa Vega C Foto: ESA-David Ducros

Raketa Ariane 6 a menší evropská raketa Vega C | Foto: ESA-David Ducros

Startovací komplex pro raketu Ariane 6 Foto:ESA-David Ducros

Startovací komplex pro raketu Ariane 6 | Foto:ESA-David Ducros

Podvozek pro obslužnou věž vyrábí česká firma Foto: ESA-David Ducros

Podvozek pro obslužnou věž vyrábí česká firma | Foto: ESA-David Ducros

Stavba startovacího komplexu v říjnu 2018 Foto: ESA-Stephane Corvaja

Stavba startovacího komplexu v říjnu 2018 | Foto: ESA-Stephane Corvaja

Ariane 62 Foto: ESA-David Ducros
Arine 64 Foto: ESA-David Ducros
Raketa Ariane 64 Foto: ESA-David Ducros
Detailní pohled na raketu. Mezi vlaječkami států, které se podílí na její stavbě, najdeme také tu českou. Foto: ESA-David Ducros
9
Fotogalerie

Začala výroba rakety Ariane 6, na které se podílí i české firmy. Podle kritiků v konkurenci se SpaceX neobstojí

  • Začíná stavba evropské rakety Ariane 6, jejíž první let by mohl proběhnout v roce 2020
  • Raketa má v porovnání se současnou Ariane 5 snížit náklady a zvýšit počet startů
  • Podle kritiků ale neobstojí v současné konkurenci

Evropa vyvíjí novou vlajkovou loď své kosmonautiky. Raketa Ariane 6 má z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně poprvé odstartovat v příštím roce. Před pár dny bylo potvrzeno, že si Arianespace u ArianeGroup, která rakety vyvíjí a staví, objednala prvních 14 kusů pro roky 2021 až 2023.

Ariane 6 má postupně nahradit současnou raketu Ariane 5. Hlavní výhodou mají být nižší náklady na start. Ariane 5 dopravuje do vesmíru zejména družice navigačního systému Galileo a telekomunikační družice. Za dva roky má vynést nejdražší astronomický přístroj všech dob – Kosmický dalekohled Jamese Webba za 10 miliard dolarů. 

Silná a silnější, ale stále ne nejsilnější 

Ariane 6 se skládá ze dvou centrálních stupňů. První LLPM (Lower Liquid Propulsion Module) a je poháněn jedním motorem Vulcain 2.1, který je vylepšenou verzí motoru rakety Ariane 5. Druhý stupeň ULPM (Upper Liquid Propulsion Module) pohání motor Vinci.

Motory obou stupňů spalují kapalný vodík a kyslík. Celkem spotřebují na 170 tun pohonných hmot. K prvnímu stupni budou připojeny boostery na tuhé pohonné hmoty P120. Podle jejich počtu budeme moci rozlišit dvě varianty rakety:

  • Ariane 62: bude disponovat dvěma boostery P120. Na nízkou oběžnou dráhu dokáže dopravit 10,3 tun. 
  • Ariane 64: bude disponovat čtyřmi boostery P120 a na nízkou oběžnou dráhu dopraví náklad o hmotnosti 21,6 tun.

Pro srovnání uveďme, že Falcon Heavy dokáže v ideálním případě vynést na nízkou oběžnou dráhu náklad  o hmotnosti 63,8 tun. Na komerčně lukrativní geostacionární dráhu dokáže Ariane 64 vynést 11,5 tun, Falcon Heavy 26,7 tun.

Zapojí se české firmy

Ariane 6 je především francouzsko-německým projektem, ale celkově se zapojí na 13 evropských zemí a to včetně České republiky, která je i členem Evropské kosmické agentury.

Výzkumný a zkušební letecký ústav bude testovat trysku boosteru P120, na které raketa stojí na startovacím stole před startem. 

Firma UNEX vyvíjí podvozek pro mobilní věž rakety. V Klatovech pak vyrostla nová výrobní hala firmy Aerotech pro výrobu různých dílů pro P120 i palivovou nádrž samotné rakety. Firma patří mezi dodavatele už současné rakety Ariane 5.

A slyšeli o Muskovi?

Na začátku roku byl vydán audit, který celý projekt nestaví zrovna do pozitivního světla. Ariane 6 má nabídnout stejné služby jako současná Ariane 5 za 40 až 50 % ceny (odhaduje se, že start Ariane 5 vyjde na 180 milionů dolarů), ale očekávaných 8 až 10 startů ročně podle auditu nedokáže obhájit náklady na vývoj.

Polovinu ze 4 miliard euro na vývoj Ariane 6 zaplatila Francie, zbytek šel z rozpočtů ostatních států. Náklady na vývoj prodražují také veřejné zakázky, kterými se soukromí výrobci nemusejí zatěžovat.

Ariane 6 podle auditu nemusí obstát v konkurenci se současnými komerčními firmami. Jedním z hlavních konkurentů bude SpaceX, která přišla s modelem opakovatelně použitelných raket. Z absolutně všech startů kosmických raket v roce 2018 připadá na USA 30 %. Ze 34 amerických startů obstarala 20 raketa Falcon 9. Ariane 5 startovala vloni jen šestkrát. 

Evropa pracuje na několika projektech, které počítají s opakovatelně použitelným prvním stupněm Ariane 6, metanovým motorem Prometheus nebo využitím uhlíkových vláken pro druhý stupeň. Praktické nasazení těchto „vizí“ je však v nedohlednu. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud