Začaly snahy o přepisování dědičné informace v lidských embryích

• Po Číňanech začali upravovat DNA v lidských embryích i vědci v USA
  • První americká studie cílí na závažnou dědičnou chorobu
  • Vylepšování lidí podle amerických vědců nehrozí

Už tři čínské týmy publikovaly výsledky experimentů, v kterých se genoví inženýři pokusili o cílené zásahy do dědičné informace lidských embryí. Zprávy vyvolaly bouřlivé diskuse po celém světě.

Ačkoli Číňané provedli experimenty z valné části na embryích neschopných dalšího vývoje a snažili se o změny, které vedou k nápravě závažných dědičných onemocnění, o experimentech se často hovořilo v souvislosti s tvorbou „superčlověka“ – zdatného, inteligentního a do morku kostí zdravého krasavce.

Sami čínští vědci od začátku poukazovali na fakt, že současné metody nejsou dostatečně spolehlivé a jejich využití k nápravě dědičných defektů by za současného stavu poznání bylo příliš riskantní. Hrozily by buď těžké defekty zárodku, který by se dál nevyvíjel, nebo narození člověka s novými těžkými postiženími.

Léčba embrya by nadělala více škody než užitku. Mezinárodní společenství vědců (včetně čínských expertů) se shodlo, že výzkum cílených zásahů do DNA lidských embryí by měl pokračovat. Jeho praktické uplatnění by však bylo krajně nezodpovědné a nikdo se o ně zatím nebude pokoušet.

Americký tým vedený Shoukhratem Mitalipovem z Oregon Health and Science University se pustil do práce v souladu s těmito zásadami. Podle zpráv zveřejněných v časopise MIT Technology Review se vědcům podařilo vyřešit jeden z důležitých problémů spojených se zásahy do DNA embryí.

Korekce poškozeného genu se často nepodaří ve všech buňkách embrya. Někde zůstává gen i nadále poškozený a to by byl pro další vývoj přímo danajský dar. Detaily experimentu zatím nejsou známé, protože výsledky ještě čekají na publikaci ve vědeckém časopise. Z toho důvodu odmítá jakékoli komentáře i sám Mitalipov.

Jak ale uvádí zpráva v MIT Technology Review, vytvořil Mitalipov se svými spolupracovníky několik desítek lidských embryí tak, že vajíčka dárkyň oplodnil spermiemi muže nesoucího vážné dědičné onemocnění.

Zároveň vědci provedli v oplozeném vajíčku korekci genetického defektu otce. Právě včasná korekce v okamžiku průniku spermie do vajíčka se zdá být klíčem k úspěchu.

Embrya nechali vědci vyvíjet jen několik málo dní a pak je zničili. Při kontrole dědičné informace se ukázalo, že všechny buňky embryí mají poškozený gen opravený. Přesná statistika výsledků experimentu není známá, ale experti se už teď shodují, že Mitalipov posunul zásahy do DNA lidských embryí na novou, bezpečnější úroveň.

Pro výzkumné účely byly povoleny cílené zásahy do dědičné informace lidských embryí už i ve Švédsku a ve Velké Británii. O výsledcích tamějších pokusů ale není doposud nic známo.

Pramen: MIT Technology Review

Váš názor Další článek: Zaslouží se Google o konec živých novinářů? Investuje do programu, který sám píše zprávy

Témata článku: Zdraví, Výzkum, USA, Velká Británie, Medicína, Genetika, Experiment, Lidé, DNA, Embryo, Nová úroveň, Umělé embryo, Dědičný defekt, Poškozený gen, Vědec, Přesná statistika, Lidské embryo, Poukaz, Praktické uplatnění, Defekt, Kras, Zásada, Čínský tým, Postižení, Přepis

Mohli Inuité vyrobit nůž z vlastních zmrzlých exkrementů? Antropologové při experimentu jen „kreslili hnědou pastelkou“

** Deníky polárníků jsou plné neuvěřitelných příběhů ze života Inuitů ** Některé tvrdí, že dokážou vyrobit ostrý nůž ze zmrzlých exkrementů ** Američtí antropologové to ověřili experimentem

Archeologie
Toto je nejzajímavější telefon za tři tisíce. Smartphonu do terénu chybí snad jen podpora 5G sítí a 3,5mm jack

** Odolný telefon dnes nemusí stát mnoho ** Robustní novinka od BlackView nestojí ani tři tisíce **Nenáročným uživatelům zřejmě nic podstatného chybět nebude

BlackViewZvýšená odolnostSmartphony
Když dojdou konektory. Jak vybrat USB-C hub a dokovací stanici

Konektorů není nikdy nazbyt – a u tenkých moderních notebooků to platí dvojnásob. Pokud vám některé chybí, řešením mohou být huby nebo dokovací stanice s konektorem USB-C.

USB-CPříslušenstvíNotebooky