Vesmír | Fyzika

Zachycení signálu prvních hvězd nás možná přiměje přehodnotit názory na složení temné hmoty

Vědcům se podařilo zachytit slabý signál prvních hvězd. Ty se vesmíru objevily přibližně 180 milionů let po Velkém třesku. Modely rovněž ukázaly, že neměly dlouhou životnost a produkovaly ultrafialové světlo.

Současné teleskopy nejsou dost citlivé na to, aby nám umožnily světlo z těchto hvězd pozorovat přímo. Tým proto použil speciální anténu o velikosti stolu, zvanou EDGES, která mu umožnila pátrat po odpovídajícím poklesu jasu na určité vlnové délce – a slavil úspěch. Jedním z důsledků této významné události je i to, že možná budeme muset přehodnotit své názory na složení záhadné temné hmoty.

Amplituda signálu byla více než dvakrát větší, než se až dosud předpokládalo. To naznačuje, že plynný vodík – nejhojnější prvek ve vesmíru, jehož oblaky toto světlo prochází (což způsobuje výše zmíněný pokles jasu) – byl mnohem chladnější, než naznačovalo reliktní záření.

Háček spočívá v tom, že podle fyziků v raném vesmíru sice bylo jednoduché plyn ohřát, ale složité ho ochladit. Autoři nové studie proto tvrdí, že musel interagovat s něčím ještě studenějším. A jedinou známou věcí, která tehdy byla studenější než plynný vodík, je právě temná hmota.

Před odborníky tak nyní leží nelehký úkol – musejí se rozhodnout, zda mají rozšířit standardní model kosmologie a částicové fyziky tak, aby tento efekt vysvětloval.

Jak možná víte, v souvislosti se složením temné hmoty je velmi často zmiňována tzv. WIMP (Weakly Interacting Massive Particle). Z tohoto výzkumu ale plyne, že částice temné hmoty by neměly být o moc těžší než protony – což je mnohem méně než hmotnost předpovězená pro WIMP. Takže... nás čeká ještě spousta práce.

Diskuze (28) Další článek: Amazon fotí doručené zásilky. Tím by se mohla inspirovat i Česká pošta

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Světlo, Fyzika, Velký třesk, Plynný vodík, Reliktní záření, Zachycení, Raný vesmír, Složení, Kosmologie, Dlouhá životnost, Slabý signál, Nová studie, Názor, Temná hmota, Standardní model, SIG, Významná událost, Signál, Nelehký úkol, Amplituda, Ultrafialové světlo, Prim

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

Jak zpomalit Windows: Tipy na osvědčené brzdy, které vás zastaví v práci

** Hledali jsme činnosti, které zpomalují počítač s Windows ** Chcete mít počítač co nejrychlejší? Dělejte všechno přesně naopak!

Jakub Čížek, Vladislav Kluska | 42

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

** Aktuální změny klimatu jsou marginální ve srovnání s tím, co čeká Zemi za pár miliard let. ** Slunce se začne v budoucnu rozpínat a zvyšovat svou zářivost. ** Dokázali bychom Zemi posunout dál od Slunce a zachránit ji?