Začínáme v hlavním městě a jede se vlakem. Jak daleko dorazíme za pět hodin? Srovnání evropských zemí

  • Prozkoumejte, jak daleko se dá vlakem dostat z hlavních měst Evropy během pěti hodin
  • Porovnáváme také hustotu železniční sítě a člověkokilometry
  • Česko na tom není vůbec špatně

Chronotrains – chronotrains.com – je webová služba, která na mapě ukáže, jak daleko se z vybraného místa dostanete vlakem za pět hodin jízdy. Tuto oblast ohraničí a dobře tak lze porovnávat a zkoumat úroveň železniční dopravy v různých oblastech.

V evropských zemích, které Chronotrains podporuje, jsme zapíchli špendlík do hlavních měst. Podívejte se, jak daleko se z nich dá vlakem během pěti hodin dostat.

Služba Chronotrains vychází z podobného projektu Direkt Bahn Guru, o kterém jsme nedávno psali. Ten zase na mapě ukazoval místa, kam se dá vlakem dojet bez jediného přestupu.


Česká republika

Hustota železniční sítě: ★★★★★
Člověkokilometry za rok: ★★★★☆

Česko je v rámci Evropy výjimečné hustotou své železniční sítě. Když zůstaneme u států Evropské unie, jsme na prvním místě se 121 km tratí na 1000 km² území.

V celé Evropě by nám první příčku vzalo Švýcarsko s 129 km, jinak je ale v dvaadvaceti evropských zemích, které v tomto článku zkoumáme, průměr jen 63 km na 1000 km² území. Nad stovku se dostaly už jen Belgie a Německo.

Využívanost železniční sítě je v Česku ve srovnání s Evropou také nadprůměrná. Občan námi zkoumaných zemí ujede vlakem průměrně 786 km za rok, v České republice je to 1032 km.

Ani v pětihodinové dojezdové vzdálenosti, která je vidět na obrázku, Česko nedopadlo špatně. Z Prahy se dá za tuto dobu v ideálním případě dostat do všech koutů republiky. Máme štěstí, že jsme malí. 

U zahraničí ale vyčnívá jen severní cíp s cílem v Berlíně. Nedojedeme do Mnichova, Vídně (do Vídně těsně ano), Varšavy nebo Budapešti. Bratislava je naštěstí kousek za hranicemi. Hustota železniční sítě je totiž jen jedna věc. Druhá je kvalita tratí a z toho vyplývající přepravní rychlost a kapacita. Koridory, které spojují česká velká města s evropskými, na západní průměr nestačí a o vysokorychlostních tratích se v Česku zatím jen mluví.

Klepněte pro větší obrázek

V dalších částech článku najdete Slovensko, Polsko a postupně všechny další evropské země, se kterými Chronotrains počítá

Diskuze (50) Další článek: Nebe nad Skotskem rozzářila ohnivá koule. Odborníci se přeli, zda šlo o smetí Elona Muska, nebo meteor

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,