Záhadné zvláštní prsty ve slunečních erupcích. Vědci už vědí, co za nimi stojí

• V lednu 1999 si astronomové všimli záhadných pohybů ve slunečních erupcích
  • Říká se jím nadobloukové zpětné proudy SAD a doposud nebylo jasné, o co vlastně jde
  • Chengcai Shen a jeho kolegové se snažili tuto záhadu vyřešit

V lednu 1999 si pozemští astronomové všimli záhadných pohybů ve slunečních erupcích. Bylo to až strašidelné. Při erupci se obvykle pohybuje zářící a žhavý materiál směrem od Slunce. V tomto případě ale vědci objevili „temné“ proudy, které směřovaly zpátky ke Slunci. Na snímcích to vyvolává dojem přízračné ruky, která se zjevuje v místě erupce.

Odborníci tomuto jevu říkají nadobloukové zpětné proudy SAD (Supra-Arcade Downflows) a doposud nebylo jasné, o co vlastně jde. Od objevu převažuje názor, že SAD nějak souvisejí s magnetickou rekonekcí (magnetic reconnection), čili s křížením siločar magnetických polí Slunce. K rekonekcím dochází při narušení magnetických polí a uvolňuje se při nich množství velice energetického záření.

Problém byl ale v tom, že proudění SAD při slunečních erupcích je obvykle mnohem pomalejší, než jak předpovídají tradiční modely magnetické rekonekce.Chengcai Shen z amerického centra Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian (CfA) a jeho kolegové se snažili tuto záhadu vyřešit.

Většina proudění SAD vzniká díky turbulencím

Badatelé analyzovali snímky s prouděním SAD, které pořídilo zařízení Atmospheric Imaging Assembly (AIA) na palubě americké vesmírné solární observatoře Solar Dynamics Observatory.

AIA snímá Slunce každých 20 sekund v sedmi různých vlnových délkách. Tyto snímky slouží k výzkumu atmosféry Slunce. Poté Shen a spol. vytvořili 3D simulace slunečních erupcí s prouděním SAD a porovnali je se snímky Slunce.

Z jejich analýz vyplynulo, že většina proudění SAD určitě nevzniká díky magnetické rekonekci. Podle všeho jde o výsledek turbulencí, k nimž dochází během erupce, když se střetává hmota o různých hustotách. Podle vědců dochází k prakticky stejným jevům, když se míchá třeba voda s olejem. Pozorované temné proudy jsou ve skutečnosti oblasti, které mají oproti okolnímu prostředí mnohem nižší hustotu plazmatu.

Shenův tým hodlá pozoruhodné proudění SAD i další podobné jevy v atmosféře Slunce i nadále zkoumat, s využitím 3D simulací. Pochodům v atmosféře Slunce ani magnetickým rekonekcím, ke kterým tam dochází, stále ještě úplně nerozumíme. Pochopení procesů, které jsou v pozadí slunečních erupcí, je přitom nezbytné pro smysluplné předpovídání aktivity Slunce, které je sice životodárné, ale může nás rovněž značně ohrozit.

Diskuze (3) Další článek: Exkluzivně: Po desktopech se Alza pouští i do notebooků. Takhle vypadají její GameBooky a OfficeBooky