Zdroj: sydney.edu.au.
Záhadné rádiové signály vycházející z centra naší galaxie se vymykají všemu, co dosud známe | Zdroj: sydney.edu.au.

Před měsícem jsme informovali o zachycení záhadných rádiových signálů vycházejících ze středu naší galaxie. Univerzita v Sydney vydala minulý týden tiskové prohlášení, v jehož titulku označuje zachycené rádiové vlny jako „podivné“ či „zvláštní“.

Neobvyklé signály z hloubi Mléčné dráhy objevil zahraniční student Ziteng Wang. Astronomové nyní hledají další důkazy o tom, jaký typ objektu by je mohl vysílat. Rádiové vlny totiž neodpovídají žádnému v současnosti známému vzoru proměnného rádiového zdroje a mohly by znamenat objev nové třídy vesmírných objektů.

Co to je za objekt?

Wang a mezinárodní tým vědců z australské národní vědecké agentury CSIRO, Německa, Spojených států, Kanady, Jihoafrické republiky, Španělska a Francie objevili objekt pomocí radioteleskopu CSIRO ASKAP v západní Austrálii. Následná pozorování proběhla pomocí teleskopu MeerKAT Jihoafrické radioastronomické observatoře.

„Nejpodivnější vlastností signálu je, že má velmi vysokou polarizaci. To znamená, že jeho záření osciluje pouze v jednom směru, ale tento směr se v průběhu času otáčí,“ řekl doktorand na fakultě fyziky Univerzity v Sydney Ziteng Wang. „Jas objektu se také dramaticky mění, a to až stonásobně, a signál se zapíná a vypíná, zřejmě náhodně. Nikdy jsme nic podobného neviděli.“

Mnoho typů hvězd vyzařuje proměnlivé záření v celém elektromagnetickém spektru. Díky obrovskému pokroku v radioastronomii je studium proměnných nebo přechodných objektů v rádiových vlnách významným oborem, který pomáhá odhalovat tajemství vesmíru. Pulzary, supernovy, záblesky hvězd a rychlé rádiové záblesky – to jsou některé z typů astronomických objektů, jejichž jasnost se v průběhu času mění.

„Nejprve jsme si mysleli, že by mohlo jít o pulsar – typ velmi husté rotující mrtvé hvězdy – nebo o typ hvězdy, která vyzařuje obrovské erupce. Ale signály z tohoto nového zdroje neodpovídají tomu, co od těchto typů nebeských objektů očekáváme,“ uvádí Wang.

Nová třída vesmírných objektů

Objekt, označovaný jako ASKAP J173608.2-321635, je unikátní tím, že byl zpočátku neviditelný, poté byl zaznamenán, následně zanikl a poté se znovu objevil. Během devíti měsíců v roce 2020 detekovali astronomové šest rádiových signálů z tohoto zdroje. Pokusili se ho najít ve viditelném spektru – nenašli však vůbec nic.

„Informace, které máme, mají určité paralely s nově vznikající třídou záhadných objektů známých jako přechodné radiové zdroje v galaktickém centru.“ řekl profesor David Kaplan z University of Wisconsin-Millwaukee. „Objekt ASKAP J173608.2-321635 sice sdílí některé vlastnosti s GCRT (galactic center radio transient), ale jsou mezi nimi i rozdíly. A těmto zdrojům stejně moc nerozumíme, takže to přispívá k větší záhadnosti.“

Vědci mají v plánu objekt dále pečlivě sledovat a hledat další vodítka, aby zjistili, oč by se mohlo jednat. „Během příštího desetiletí bude uveden do provozu transkontinentální radioteleskop SKA (Square Kilometre Array). Ten bude schopen každý den vytvářet podrobné mapy oblohy,“ těší se profesorka Tara Murphy.

„Očekáváme, že výkon tohoto teleskopu nám pomůže vyřešit záhady, jako je tento nejnovější objev, ale také otevře rozsáhlé nové oblasti vesmíru pro výzkum v rádiovém spektru.“

Diskuze (13) Další článek: Nový nápad pro planetární obranu: planetce postavíme do cesty minové pole. Takové hejno výbušných tyčí

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Německo, USA, Austrálie, Francie, Kanada, Španělsko, Záhady, Jihoafrická republika, Objev, Galaxie, Objekt, Mléčná dráha, Rádiový signál, Sydney, Vesmírný objekt, Square kilometr array, SKA, Typ, Rádiová vlna, Univerzita, Signál, Hvězda

Základem obrany je rozpoznat problém. Tohle jsou největší bezpečnostní hrozby s ukázkami z praxe

Existují desítky různých hrozeb a útoků. Často se třeba útočí na konkrétní hardware, specifickou verzi softwaru nebo máte to „štěstí“ a jste prostě slavní. Najdou se ale i zcela obecné hrozby, které se mohou a často i týkají každého z nás.

MultiVersus je bojovka od Warner Bros., ve které se objeví Batman, Shaggy i Tom a Jerry