Zákazníkům v Kalifornii a Texasu budou vozit objednané jídlo autonomní robotická vozítka

Zákazníkům rozvážkové služby Uber Eats v Kalifornii a Texasu budou možná už brzy doručovat objednané jídlo a další zboží plně autonomní robotická vozítka. Uber se totiž po více než čtyřletém vyjednávání dohodl se startupem Nuro a obě firmy podepsaly smlouvu o spolupráci.

Uber chtěl využívat vozítka Nuro k rozvozu v Houstonu již v roce 2019, ale tento plán se nakonec nepodařilo uskutečnit. Obě firmy nyní uzavřely desetiletou dohodu o rozšíření robotických dodávek. Od letošního podzimu budou nasazovat autonomní doručovací vozítka ve dvou městech: Mountain View v Kalifornii a v texaském Houstonu.

Samo řídí, samo jede

Ani jedna z firem nezveřejnila počet vozidel ani předpokládaný počet zákazníků, kteří se těchto prvních testů zúčastní. Obě ale shodně uvedly, že v budoucnosti chtějí rozšířit oblast poskytování služeb na větší region v kalifornské Bay Area.

Zákazníkům Uber Eats bude účtován stejný poplatek jako za doručení člověkem. V okamžiku objednávky se však nedozvědí, zda jim zboží přiveze robotické vozítko. Nuro nemá nahradit kurýry, kteří v současnosti vyzvedávají a doručují jídlo zákazníkům. Firma vidí příležitost ve strategickém využití autonomních vozidel tam, kde to dává největší smysl.

„Nuro a Uber sdílejí vizi, v níž technologie mají usnadnit každodenní život,“ uvedl vedoucí oddělení autonomní mobility a doručování v Uberu Noah Zych. „Charakteristická autonomní vozidla Nuro se skvěle hodí k platformě Uber a toto partnerství přinese přesvědčivou kombinaci inovací spolu s pohodlím, cenovou dostupností a spolehlivostí, kterou naši zákazníci a obchodníci očekávají.“

Robotická autonomní vozítka

Společnosti Nuro se v posledních několika letech podařilo uzavřít partnerství s řadou významných firem, včetně amerického řetězce velkých diskontních obchodních domů Walmart a provozovatele sítě supermarketů Kroger. Nejnovější dohoda znamená další posílení značky na poli doručovacích služeb.

Vozítko druhé generace, označované jako Nuro R2, není typickým doručovacím robotem určeným pouze pro pohyb po chodníku. Je mnohem větší, zhruba o polovinu širší než kompaktní sedan, ale kratší než většina aut. Uvnitř není místo pro lidské pasažéry ani řidiče – po vymezené oblasti bude jezdit zcela autonomně.

Jeho maximální rychlost je 45 km/h, což je ideální pro pohyb v obydlených oblastech, ale neumožňuje mu jízdu po dálnicích. Uveze až 500 kilogramů nákladu, přičemž do přihrádek v nákladovém prostoru se vejde asi 24 tašek s nákupem.

Nuro má dobře našlápnuto

Firmu Nuro, jejíž aktuální hodnota se odhaduje na 8,6 miliardy dolarů, založili v roce 2016 Dave Ferguson a Jiajun Zhu – dva bývalí zaměstnanci Googlu, kteří pracovali na projektu samořídících automobilů, ze kterého se později stalo Waymo.

Jde o jednu z mála firem, jež v současnosti na veřejných komunikacích provozuje vozidla bez řidiče, respektive bez lidského operátora, který by mohl zasáhnout do řízení. Jako první získala zvláštní výjimku z některých federálních bezpečnostních požadavků, a byla také první, kdo za své dodávky bez řidiče v Kalifornii vybírala peníze.

Povolení vydané kalifornským úřadem pro motorová vozidla umožňuje Nuru provozovat doručovací službu pouze v částech okresů Santa Clara a San Mateo. Před případným rozšířením obsluhované oblasti tak bude nutné získat další povolení.

Diskuze (9) Další článek: Wi-Fi 7 spojí počítače rychleji než kabel a otevře éru videa v rozlišení 16K

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,