Zaměstnanec Googlu spočítal π s přesností na rekordních 31 bilionů číslic

Ve čtvrtek 14. března byl takzvaný Den pí, tedy svátek, vycházející z anglického zápisu data ve formátu „měsíc-den“ (3/14). Kromě toho, že matematici měli důvod k bujarým oslavám a na mnoha místech se pekly kulaté koláče, přispěl k tomuto dni také Google, tedy přesněji jeho japonský zaměstnanec Emma Haruka Iwao.

Den věnovaný jedné z nejvýznamnějších matematických konstant „oslavil“ zveřejněním výpočtu tohoto čísla s přesností na 31 bilionů cifer. Tedy abychom byli zcela přesní: vypočítaná hodnota π má celkem 31 415 926 535 897 desetinných míst.

Jen pro představu, o jak velké číslo se jedná: pokud bychom výsledek uložili do neformátovaného textového souboru, byl by velký 28,5 TB. Kdybychom číslo vytiskli a rozdělili mezi obyvatele naší planety, dostal by každý zhruba dvě zcela potištěné normostrany.

Výpočty s využitím technologií Googlu

Iwao využil k výpočtům Google Compute Engine a Google Cloud a překonal tak předchozí rekord z roku 2016, kdy Peter Trueb po 105 dnech výpočtů získal hodnotu π s přesností na 22,5 bilionu desetinných míst (přesně na 22 459 157 718 361 číslic).

Hlavní výhodou použití cloudových technologií bylo, že složitý výpočet šlo realizovat s minimálním rizikem výpadku nebo prostojů. Během celého procesu bylo zpracováváno najednou až těžko představitelných 170 terabajtů dat. Pro Google je to skvělá reklama, ukazující, jak silné a stabilní jsou jeho servery.

Matematická úloha běžela na 25 virtuálních strojích a 96 procesorových jádrech dlouhých 121 dnů. Konkrétně výpočet běžel od 22. září loňského roku do letošního 21. ledna. Iwao k výpočtu použil stejný program y-cruncher, jako předchozí držitel rekordu.

Nový světový rekord

Výpočet π s přesností na 31 bilionů číslic byl zapsán jako nový světový rekord do Guinnessovy knihy rekordů. Z praktického hlediska však můžeme konstatovat, že devět bilionů dalších číslic nebude mít v reálném světě příliš mnoho využití.

Například NASA používá při svých výpočtech hodnotu, zaokrouhlenou na patnáct desetinných míst. Skutečně užitečných je asi jen prvních čtyřicet číslic, protože s takto přesnou hodnotou můžeme spočítat obvod viditelného vesmíru s přesností na jeden atom.

Google na svém blogu podrobně vysvětluje, jak celý výpočet probíhal. Pokud si chcete užít číslo pí v jeho aktuální délce, můžete si stáhnout publikované snímky disků – podrobnosti o tom, jak postupovat, jsou obsaženy v odkazovaném příspěvku.

Diskuze (34) Další článek: Operátorský trh trápí tacitní koluze. Co to znamená a proč je to špatně?

Témata článku: Google, Cloud, Matematika, Číslice, Rekord, Přesnost, Desetinné místo, Google Compute Engine, Compute Engine, Matematička, Google Cloud, Guinness, DIGITS, REK, Výpočet, Bilión, Řek