Zaměstnanec Googlu spočítal π s přesností na rekordních 31 bilionů číslic

Ve čtvrtek 14. března byl takzvaný Den pí, tedy svátek, vycházející z anglického zápisu data ve formátu „měsíc-den“ (3/14). Kromě toho, že matematici měli důvod k bujarým oslavám a na mnoha místech se pekly kulaté koláče, přispěl k tomuto dni také Google, tedy přesněji jeho japonský zaměstnanec Emma Haruka Iwao.

Den věnovaný jedné z nejvýznamnějších matematických konstant „oslavil“ zveřejněním výpočtu tohoto čísla s přesností na 31 bilionů cifer. Tedy abychom byli zcela přesní: vypočítaná hodnota π má celkem 31 415 926 535 897 desetinných míst.

Jen pro představu, o jak velké číslo se jedná: pokud bychom výsledek uložili do neformátovaného textového souboru, byl by velký 28,5 TB. Kdybychom číslo vytiskli a rozdělili mezi obyvatele naší planety, dostal by každý zhruba dvě zcela potištěné normostrany.

Výpočty s využitím technologií Googlu

Iwao využil k výpočtům Google Compute Engine a Google Cloud a překonal tak předchozí rekord z roku 2016, kdy Peter Trueb po 105 dnech výpočtů získal hodnotu π s přesností na 22,5 bilionu desetinných míst (přesně na 22 459 157 718 361 číslic).

Hlavní výhodou použití cloudových technologií bylo, že složitý výpočet šlo realizovat s minimálním rizikem výpadku nebo prostojů. Během celého procesu bylo zpracováváno najednou až těžko představitelných 170 terabajtů dat. Pro Google je to skvělá reklama, ukazující, jak silné a stabilní jsou jeho servery.

Matematická úloha běžela na 25 virtuálních strojích a 96 procesorových jádrech dlouhých 121 dnů. Konkrétně výpočet běžel od 22. září loňského roku do letošního 21. ledna. Iwao k výpočtu použil stejný program y-cruncher, jako předchozí držitel rekordu.

Nový světový rekord

Výpočet π s přesností na 31 bilionů číslic byl zapsán jako nový světový rekord do Guinnessovy knihy rekordů. Z praktického hlediska však můžeme konstatovat, že devět bilionů dalších číslic nebude mít v reálném světě příliš mnoho využití.

Například NASA používá při svých výpočtech hodnotu, zaokrouhlenou na patnáct desetinných míst. Skutečně užitečných je asi jen prvních čtyřicet číslic, protože s takto přesnou hodnotou můžeme spočítat obvod viditelného vesmíru s přesností na jeden atom.

Google na svém blogu podrobně vysvětluje, jak celý výpočet probíhal. Pokud si chcete užít číslo pí v jeho aktuální délce, můžete si stáhnout publikované snímky disků – podrobnosti o tom, jak postupovat, jsou obsaženy v odkazovaném příspěvku.

Diskuze (34) Další článek: Operátorský trh trápí tacitní koluze. Co to znamená a proč je to špatně?

Témata článku: Google, Cloud, Matematika, Guinness, Rekord, Bilión, Google Compute Engine, Desetinné místo, Výpočet, Přesnost, Matematička, Google Cloud, REK, Řek, Compute Engine, Číslice

Dragon Age 4 bude čistě příběhový singleplayerový zážitek, opět slibuje Bioware
Dragon Age 4BioWare

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý