Věda | Elektromobily | Bezdrátové nabíjení

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

  • Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily
  • I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou
  • Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

Vědci z Národní laboratoře Oak Ridge (ORNL), kteří pracují v oddělení zaměřeném na energii, představili nový prototyp velmi výkonné bezdrátové nabíječky, která je určená pro elektromobily budoucnosti. Díky vysokému výkonu je možné už v této fázi nahradit kabely, které je nutné připojovat k elektromobilu.

Elektromobily s dlouhým dojezdem mají i obrovské baterie, které trvá poměrně dlouho nabít. Tesla už v počátku přišla se svým vlastním výkonným řešením nabíječky Supercharger, která má výkon 120 kW, takže dokáže baterii elektromobilu nabíjet velmi rychle. V rámci další generace Superchargerů se už plánuje nasazení 350kW nabíječek, které umožní nabít elektromobil doslova za pár minut. Ve všech případech ale musí řidič vystoupit a použít klasický kabel, který zastrčí do vozu podobně, jako když tankuje palivo. Co když ale kabel nebude potřeba?

Vysoká efektivita

Nejdůležitějším parametrem u bezdrátových nabíječek je efektivita. Už dříve se objevily různé pokusy s nabíjením velkých baterií pomocí bezdrátových systémů. Ve všech případech byl ale problém s velmi nízkou efektivitou, která způsobovala obrovské ztráty výkonu mezi vysílačem na podlaze a přijímačem na spodní straně elektromobilu. K tomu stačí přidat vysoké zahřívání a je jasné, že kabelu se nic nevyrovná.

Vědcům z ORNL se ale podařilo vyvinout neuvěřitelně dobrý systém, který v kombinaci s 120kW nabíjením dosahuje 97% efektivity přenosu energie. Ztráta výkonu je tak naprosto minimální a srovnatelná s kabelem připojeným přímo do elektromobilu.

Speciální konstrukce

Aby bylo možné takové efektivity dosáhnout, použili vědci několik vylepšení. Základem je, že mezi vysílačem a přijímačem tvořeným dvěma magnetickými cívkami, je vzduchová mezera pouze 15 cm. S takto malou výškou pochopitelně žádný běžný vůz nejezdí, takže se jednoduše počítá s tím, že nabíjecí platforma se bude mírně zvedat, případně i vůz se může mírně snížit na úroveň, kterou dovolují tlumiče.

Konstrukce napájecí elektroniky navíc využívá moderní design s použitím karbidu křemíku, díky čemuž lze snížit jak hmotnost, tak i velikost a zahřívání.

V plánu je až 400kW bezdrátové nabíjení

Plány vědců ale sahají mnohem dále a už nyní zmiňují, že hodlají technologii dále vyvíjet a škálovat minimálně k hranici 350 kW až 400 kW. To by pak bylo srovnatelné s budoucí generací Superchargerů od Tesly.

Díky takto vysokému výkonu by bylo možné nabít i velkou baterii elektromobilu třeba během 15 minut, což už je opravdu rychlé. Je jasné, že bezdrátové nabíjení má velmi slibnou budoucnost, ale otázka zůstává, jaký bude cenový rozdíl mezi oběma řešeními.

V rámci rozmachu nabíječek totiž hraje cena velmi zásadní roli a zas tak velký rozdíl v pohodlí řidiče to není. Vědci se také nezmiňují, jestli je při nabíjení možné zůstat ve voze, nebo je nutné vystoupit. Ale vzhledem k tomu, že jsou použité magnetické cívky, na tělo by to nemělo mít vliv. Co ale třeba další elektronika, jako třeba mobilní telefon?

Diskuze (56) Další článek: Prezentace Google umí poslouchat přednášejícího a zobrazit na slajdech titulky. Časem je i přeloží

Témata článku: Technologie, Věda, Výzkum, Mobilní telefon, Elektromobily, Baterie, Bezdrátové nabíjení, Tesla Supercharger, Prototyp, Zásadní role, Elektromobil, Nízká efektivita, Dobrý systém, Kabel, Bezdrátově, Velká baterie, Vzduchová mezera, Oak Ridge, Obrovská ztráta, Klasický kabel, Bezdrátový systém, Nový prototyp, Karbid, Vědec, Vysoké zahřívání


Určitě si přečtěte

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

** Vyzkoušíme Raspberry Pi 4 s iRaspbianem ** Operační systém vypadá skoro jako macOS ** Vše strčíme do vlastní stylové krabice

Jakub Čížek | 30

Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem

Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem

** Flightradar24 zobrazuje polohu letadel v reálném čase ** Když mu pomůžete sbírat data, dostanete nejvyšší paušál zdarma ** Jak to vlastně celé funguje a co je k tomu potřeba?

Jakub Čížek | 30

Šest nejlepších služeb a aplikací pro automatizaci online světa a chytré domácnosti

Šest nejlepších služeb a aplikací pro automatizaci online světa a chytré domácnosti

** Nastavte si automatiku na každodenní rutinní záležitosti ** Propojte online služby a chytrou domácnost ** Vybrali jsme šest nejlepších služeb pro automatizaci

Karel Kilián | 14

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

** Apple, vývojáře i uživatele rozhodně nečekají dva roky prázdnin ** macOS se může uzavřít podobně jako iOS a iPadOS ** Přechod na Arm znamená stopku pro hackintoshe

Lukáš Václavík | 102

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

** Android existuje skoro 12 let a za tu dobu v mnoha směrech dospěl ** Dnes běží na sedmi z deseti telefonů, ale čemu za to vděčí? ** Našli jsme 10 kotev, které táhnou tento operační systém ke dnu

Karel Kilián | 163

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

** Koronavirus donutil mnohé zaměstnance pracovat z domova ** V souvislosti s tím vzrostla poptávka po webových kamerách ** Webkameru ale nemusíte kupovat – stačí mobil a aplikace!

Karel Kilián | 15