Věda | Elektromobily | Bezdrátové nabíjení

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

  • Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily
  • I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou
  • Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

Vědci z Národní laboratoře Oak Ridge (ORNL), kteří pracují v oddělení zaměřeném na energii, představili nový prototyp velmi výkonné bezdrátové nabíječky, která je určená pro elektromobily budoucnosti. Díky vysokému výkonu je možné už v této fázi nahradit kabely, které je nutné připojovat k elektromobilu.

Elektromobily s dlouhým dojezdem mají i obrovské baterie, které trvá poměrně dlouho nabít. Tesla už v počátku přišla se svým vlastním výkonným řešením nabíječky Supercharger, která má výkon 120 kW, takže dokáže baterii elektromobilu nabíjet velmi rychle. V rámci další generace Superchargerů se už plánuje nasazení 350kW nabíječek, které umožní nabít elektromobil doslova za pár minut. Ve všech případech ale musí řidič vystoupit a použít klasický kabel, který zastrčí do vozu podobně, jako když tankuje palivo. Co když ale kabel nebude potřeba?

Vysoká efektivita

Nejdůležitějším parametrem u bezdrátových nabíječek je efektivita. Už dříve se objevily různé pokusy s nabíjením velkých baterií pomocí bezdrátových systémů. Ve všech případech byl ale problém s velmi nízkou efektivitou, která způsobovala obrovské ztráty výkonu mezi vysílačem na podlaze a přijímačem na spodní straně elektromobilu. K tomu stačí přidat vysoké zahřívání a je jasné, že kabelu se nic nevyrovná.

Vědcům z ORNL se ale podařilo vyvinout neuvěřitelně dobrý systém, který v kombinaci s 120kW nabíjením dosahuje 97% efektivity přenosu energie. Ztráta výkonu je tak naprosto minimální a srovnatelná s kabelem připojeným přímo do elektromobilu.

Speciální konstrukce

Aby bylo možné takové efektivity dosáhnout, použili vědci několik vylepšení. Základem je, že mezi vysílačem a přijímačem tvořeným dvěma magnetickými cívkami, je vzduchová mezera pouze 15 cm. S takto malou výškou pochopitelně žádný běžný vůz nejezdí, takže se jednoduše počítá s tím, že nabíjecí platforma se bude mírně zvedat, případně i vůz se může mírně snížit na úroveň, kterou dovolují tlumiče.

Konstrukce napájecí elektroniky navíc využívá moderní design s použitím karbidu křemíku, díky čemuž lze snížit jak hmotnost, tak i velikost a zahřívání.

V plánu je až 400kW bezdrátové nabíjení

Plány vědců ale sahají mnohem dále a už nyní zmiňují, že hodlají technologii dále vyvíjet a škálovat minimálně k hranici 350 kW až 400 kW. To by pak bylo srovnatelné s budoucí generací Superchargerů od Tesly.

Díky takto vysokému výkonu by bylo možné nabít i velkou baterii elektromobilu třeba během 15 minut, což už je opravdu rychlé. Je jasné, že bezdrátové nabíjení má velmi slibnou budoucnost, ale otázka zůstává, jaký bude cenový rozdíl mezi oběma řešeními.

V rámci rozmachu nabíječek totiž hraje cena velmi zásadní roli a zas tak velký rozdíl v pohodlí řidiče to není. Vědci se také nezmiňují, jestli je při nabíjení možné zůstat ve voze, nebo je nutné vystoupit. Ale vzhledem k tomu, že jsou použité magnetické cívky, na tělo by to nemělo mít vliv. Co ale třeba další elektronika, jako třeba mobilní telefon?

Diskuze (56) Další článek: Prezentace Google umí poslouchat přednášejícího a zobrazit na slajdech titulky. Časem je i přeloží

Témata článku: Technologie, Věda, Výzkum, Mobilní telefon, Baterie, Elektromobily, Bezdrátové nabíjení, Prototyp, Tesla Supercharger, Vzduchová mezera, Vysoký výkon, Nový prototyp, Spodní strana, Cenový rozdíl, Velká baterie, Obrovská baterie, Malá výška, Nízká efektivita, ORNL, Bezdrátová nabíječka, Moderní design, Oak Ridge, Vědec, Karbid, Dobrý systém


Určitě si přečtěte

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

** Nikdo si je nepamatuje ** Žádné není zcela bezpečné ** Nejlepší by bylo je prostě zrušit

Jakub Čížek | 64

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

** Máte špatný signál Wi-Fi? Mesh systémy to vyřeší ** Už vás nezruinují, meziročně ceny příjemně spadly ** Jak systém funguje a čím je výjimečný?

Jiří Kuruc | 108

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

** Je sice z Aliexpressu, ale funguje ** Můžete ji ovládat hlasem přes Amazon Echo nebo Google Home ** Za tři stovky zautomatizuje menší 230V spotřebič

Jakub Čížek | 109

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

** Šifrovaný web je dnes už samozřejmost ** Jeden díl skládačky ale ještě chybí – DNS ** Firefox už začal a teď se na šifrované DNS chystá i Chrome

Jakub Čížek | 96

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 29