Světlo | Rostliny

Zapomeňte na stolní lampičky. Blíží se éra svítících rostlin!

Odborníkům z MIT se podařilo vyvinout fluorescenční rostlinu – a to bez potřeby genetické modifikace. Tento výzkum by teoreticky mohl vést ke snížení naši závislosti na elektrickém osvětlení.

„Vize je vytvořit rostlinu, která bude fungovat jako stolní lampička – lampička, kterou nemusíte zapínat, “ vysvětlil badatel Michael Strano a dodal, že světlo vzniká díky činnosti energetického metabolismu dotyčné rostliny.

Strano a jeho kolegové se v posledních letech věnují tzv. nanobionice rostlin, což v praxi obnáší vkládání nanočástic do rostlinných buněk. Tyto částice pak mohou provádět různé úkoly (pomocí dotyčné techniky byly získány například rostliny schopné detekovat výbušniny).

V tomto případě se jedná o nanočástice s enzymem luciferázou, molekulou luciferinem a koenzymem A. Luciferáza rozkládá luciferin, což vytváří záři. Koenzym A pak eliminuje vedlejší produkt výše zmíněné reakce, který by mohl inhibovat aktivitu luciferázy.

Jakmile se zmíněné nanočástice ocitly v potočnici lékařské (Nasturtium officinale), ta začala svítit. Zatím asi jen zpoloviny tak jasně jako komerční 1 µW LEDka, nicméně vědci se domnívají, že dokážou intenzitu produkovaného světla citelně zvýšit.

„Naše práce velmi seriózně otevírá cestu k pouličním lampám, které nebudou ničím jiným než upravenými stromy,“ konstatoval optimisticky Strano.

Zdroj: MIT

Diskuze (11) Další článek: Týden Živě: Tajemný kufřík, síťová neutralita a čekání na revoluci

Témata článku: Technologie, Budoucnost, Výzkum, Světlo, Rostliny, Vedlejší produkt, Modifikace, Nanočástice, Poslední rok, Svit, Stol, Lampička, Badatel, Bada, Stolní lampička, Genetická modifikace, MIT

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii

** Příští verze klíčového protokolu HTTP nebude postavená na TCP ** Namísto toho použije „vylepšené UDP“ ** HTTP/3 bude postavené na QUIC

Zbavujeme se Googlu: vybíráme nejlepší alternativy, které nahradí jeho služby

** Google nabízí spoustu služeb, ale většina z nich má i dobré alternativy ** Pokud z nějakého důvodu nechcete používat služby Googlu, nemusíte ** Připravili jsme přehled služeb, kterými lze ty od Googlu nahradit

Karel Javůrek, David Polesný | 90

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini