Zapomeňte na stolní lampičky. Blíží se éra svítících rostlin!

Odborníkům z MIT se podařilo vyvinout fluorescenční rostlinu – a to bez potřeby genetické modifikace. Tento výzkum by teoreticky mohl vést ke snížení naši závislosti na elektrickém osvětlení.

„Vize je vytvořit rostlinu, která bude fungovat jako stolní lampička – lampička, kterou nemusíte zapínat, “ vysvětlil badatel Michael Strano a dodal, že světlo vzniká díky činnosti energetického metabolismu dotyčné rostliny.

Strano a jeho kolegové se v posledních letech věnují tzv. nanobionice rostlin, což v praxi obnáší vkládání nanočástic do rostlinných buněk. Tyto částice pak mohou provádět různé úkoly (pomocí dotyčné techniky byly získány například rostliny schopné detekovat výbušniny).

V tomto případě se jedná o nanočástice s enzymem luciferázou, molekulou luciferinem a koenzymem A. Luciferáza rozkládá luciferin, což vytváří záři. Koenzym A pak eliminuje vedlejší produkt výše zmíněné reakce, který by mohl inhibovat aktivitu luciferázy.

Jakmile se zmíněné nanočástice ocitly v potočnici lékařské (Nasturtium officinale), ta začala svítit. Zatím asi jen zpoloviny tak jasně jako komerční 1 µW LEDka, nicméně vědci se domnívají, že dokážou intenzitu produkovaného světla citelně zvýšit.

„Naše práce velmi seriózně otevírá cestu k pouličním lampám, které nebudou ničím jiným než upravenými stromy,“ konstatoval optimisticky Strano.

Zdroj: MIT