Zařízení určené k ochraně Země před asteroidy se již nachází ve fázi montáže

V okolí Země se vyskytuje více než 18 000 asteroidů, jejichž oběžná dráha je čas od času zavede do blízkosti naší planety. Jejich průměr kolísá od několika metrů až po desítky kilometrů a některé z nich se v budoucnosti se Zemí dokonce mohou srazit.

Z tohoto důvodu NASA a další kosmické agentury usilovně pracují na vývoji různých protiopatření. Jednou z účinných zbraní proti výše zmíněným objektům by se měl stát i sonda Double Asteroid Redirection Test (DART) – historicky první zařízení svého druhu, které bylo speciálně navrženo tak, aby přilétající asteroidy dokázalo odklonit.

Může to znít trochu jako sci-fi, nicméně tento projekt nedávno vstoupil do fáze montáže a inkriminovaná sonda tak již brzy vyrazí do vesmíru. Z dostupných informací plyne, že její mise bude zahájena někdy mezi prosincem 2020 a květnem 2021.

Počátkem října 2022 čeká DART „rande“ s binárním asteroidem Didymos, který se v té době bude nacházet ve vzdálenosti cca 11 milionů kilometrů od Země. S pomocí systému vytvořeného odborníky z Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory se zaměří na Didymos B (menší z obou asteroidů o průměru cca 161,5 metrů) a zasáhne ho rychlostí kolem 5,95 km/s.

Sonda i pozemské observatoře následně ověří, zda byl Didymos B vychýlen ze svého kurzu. „S DART chceme porozumět povaze asteroidů sledováním toho, jak reprezentativní těleso zareaguje na střet s jiným tělesem,“ uvedl v tiskové zprávě JHUAPL Andrew Rivkin.

„Stručně řečeno, tento test umožní vědcům z celého světa určit efektivitu techniky kinetického nárazu jakožto strategie pro zmírňování dopadů asteroidů. Nicméně pokud jde o planetární obranu, nejdůležitějším nástrojem zůstává schopnost sledovat objekty a vydávat včasná varování před potencionálními těsnými přelety kolem Země,“ komentoval to The Universe Today.

Diskuze (3) Další článek: Ivo Lukačovič: Regulace odkazů není nutná. Výsledkem bude, že články zmizí z vyhledávačů

Témata článku: Technika, Vesmír, Bezpečnost, Výzkum, NASA, Země, Asteroidy, Těleso, Oběžná dráha, Ochrana země, Fáze, Didymos, DART, První zařízení, Zář, Rande, Kinetický náraz, Zařízení, ASTER, Nejdůležitější nástroj, Montáž, The Universe, Dostupná informace, Včasné varování, Účinná zbraň

Nejlepší aplikace pro tento týden: Myšlenkové mapy, skákání přes švihadlo a tvorba prezentací

**V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? **Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. **Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace

Kirby and the Forgotten Land s novým trailerem odhaluje i datum vydání

Po dlouhé době se Kirby vrací ve velkém trojrozměrném dobrodružství. Na Switch dorazí v březnu.

Kirby and the Forgotten LandDatum vydání
Recenze zesilovače NAD C 700. Univerzální síťový přehrávač a kvalitní Hi-Fi v jednom

Pokud tak hledáte síťový dvoukanálový zesilovač s trochu jiným, jednoznačně na zábavu laděným zvukem a přijmete jednoduché křivky šasi modelu C 700, pak za dané peníze nabízí víc než poctivou porci muziky.

Daniel Březina