Zatímco v Praze metro na letiště vůbec nejezdí, v Madridu k němu přivedou už druhou linku | Ilustrace: AI ChatGPT

Ilustrace: AI ChatGPT

Zatímco v Praze metro na letiště vůbec nejezdí, v Madridu k němu přivedou už druhou linku

  • Nový úsek metra spojí během tří let konečnou Alameda de Osuna s letištěm
  • Vznikne významný přestupní uzel s linkou 8, přestupy budou na stejné úrovni
  • Projekt za 181 milionů eur zlepší dostupnost letiště pro cestující i zaměstnance

Zatímco Praha se zatím metra na letiště nedočkala, ve španělském Madridu začaly 20. května stavební práce na prodloužení linky 5 k letišti Adolfa Suáreze Madrid-Barajas. Stavba má být dokončena v roce 2028 (původní termín byl sice 2027, ale kvůli komplexnosti byl posunut).

Nový úsek bude měřit 1,7 kilometru a spojí stávající konečnou stanici Alameda de Osuna přímo s letištními terminály. Mimo jiné tak v rámci stanice Aeropuerto T1-T2-T3, která bude rozšířena a modernizována, vznikne významný přestupní uzel s linkou 8, která již letiště obsluhuje. Obě linky budou mít nástupiště ve stejné úrovni, což je důležitý prvek pro snadné přestupy.

Terminál metra u letiště v Madridu

Projekt představuje investici ve výši 181 milionů eur, z čehož 40 % pokryje Evropský fond pro regionální rozvoj (ERDF). Stavbu realizuje konsorcium firem FCC Construcción, Sacyr a Becsa. Hlavní motivací je nejen zlepšit dostupnost pro více než 66 milionů cestujících, ale také pro přibližně 40 000 zaměstnanců, z nichž podstatná část žije právě v okolí trasy linky 5.

Terminál Aeropuerto T1-T2-T3 Terminál Aeropuerto T1-T2-T3

Nový terminál metra má mít pět vstupů, bude plně bezbariérový, vybavený výtahy, eskalátory, moderní technickou vybaveností a promyšleným architektonickým řešením. Zkrátka to má být dostatečně důstojná vstupní brána do hlavního města Španělska.

Dominantou nového terminálu bude prosklená střecha o ploše 1630 m², která propustí denní světlo do téměř 20 000 m³ velkého centrálního prostoru. Architekti mysleli nejen na estetiku, ale i na praktičnost – přirozené světlo zlepší orientaci, sníží pocit stísněnosti a může přispět k úsporám energie. Stanice nabídne čtyři nástupiště, dva vestibuly, devět eskalátorů a čtyři pevná schodiště, což zajistí hladký pohyb i v době největšího provozu.

Bude se razit i hloubit

Z hlediska tunelů půjde o zajímavou kombinaci tradičních a moderních stavebních metod. Část tunelu bude ražena klasickou madridskou metodou, která umožňuje vedení trasy v komplikovaném městském prostředí. Druhá část vznikne hloubením z povrchu s následným zakrytím, což je efektivní tam, kde lze krátkodobě omezit provoz nad zemí.

Plánek madridského metra
 Plánek madridského metra

Výstavba v těsné blízkosti fungujícího letiště a pod dálnicemi a hlavními silnicemi bude klást vysoké nároky na koordinaci. I když zatím nebylo oznámeno, jaký zabezpečovací systém bude použit, předpokládá se kompatibilita s moderním systémem CBTC.

Prodloužení linky 5 přinese nejen rychlejší spojení na letiště z jiných částí Madridu, ale také odlehčí stávajícím trasám, zejména lince 8 a autobusovým spojům. Očekává se, že nová trasa sníží dopravní zátěž na příjezdových komunikacích a přispěje k úspoře až 32 370 tun emisí CO₂ ročně. To je v souladu s dlouhodobou strategií Madridu na podporu udržitelné mobility a snižování environmentální zátěže velkoměsta.

Souprava metra na lince 5
 Souprava metra na lince 5

V širším kontextu jde o součást komplexní modernizace madridské dopravní sítě, která nabídne alternativní trasy, zvýší odolnost vůči výlukám a uleví přetíženým uzlům. Vedle prodloužení linky 5 probíhá například rozšíření linek 3 a 11, automatizace metra a nákup nových vlakových souprav. Madrid tím ukazuje, že i tradičně silná veřejná doprava může být ještě pohodlnější a šetrnější k životnímu prostředí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud