Vesmír | Mimozemský život

Závod o Enceladus: Objeví mimozemský život jako první NASA, nebo ruský miliardář?

V souvislosti s možnou existencí mimozemského života se v poslední době hovoří především o Saturnově měsíci Enceladusu. NASA již oznámila, že na něj hodlá vyslat robota – ale je dost možné, že ji předstihne ruský miliardář Yuri Milner.

Jak možná víte, Yuri mj. spolupracoval se Stephenem Hawkingem na konceptualizaci mezihvězdné kosmické lodi, která je klíčovou součástí projektu nazvaného Breakthrough Starshot. Nyní chce pomocí levné sondy prozkoumat gejzíry, které tryskají z povrchu Enceladu. Domnívá se totiž, že NASA realizace tohoto záměru potrvá příliš dlouho.

Pro NASA a jiné kosmické agentury projekty tohoto typu skutečně představují velký oříšek. Nelze od nich totiž očekávat významnou návratnost investic.

„Z vládních peněz nelze financovat všechno. Ale soukromí investoři, kteří řeknou ‘jo, jasně, pojďme dělat na SETI’, to je naprosto perfektní,“ komentoval to Brian Koberlein z Rochester Institute of Technology.

Podle Koberleina jsou snahy SETI z ekonomického hlediska vysoce rizikové. Šance, že díky nim získáme přímé důkazy o existenci mimozemského života, totiž není zrovna vysoká. Mnozí si tak myslí, že SETI má pro vědu mnohem menší přínos než jiné výzkumné programy – a o to hůř se na něj shánějí peníze z veřejných zdrojů. Proto má smysl, aby se v této oblasti angažovalo co nejvíce růůzných subjektů.

„Čím více úsilí, tím větší šance na výsledek,“ konstatoval Seth Shostak ze SETI Institute a dodal, že dotyčná organizace od roku 1993 neobdržela žádné vládní prostředky (s výjimkou grantů NASA pro konkrétní vědce), takže je nucena spoléhat na dary od svých příznivců.

Zdroj: Futurism, Foto: NASA

Diskuze (10) Další článek: Průlomový objev: Astronomové našli rekordně vzdálenou černou díru

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Investice, NASA, Astronomie, Mimozemský život, Saturn, Stephen Hawking, Klíčová součást, Mim, Úsilí, Veřejný zdroj, Yuri, Přímý důkaz, Poslední doba, Malý přínos, Ekonomické hledisko, Miliardář, Velký oříšek, Velká šance, Soukromý investor, Yuri Milner, Futurism, Seti, Enceladus

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy