Závody dronů se už běžně konají i v Česku. Naposledy to bylo v rámci festivalu Future Port Prague

Závody dronů se už běžně konají i v Česku. Naposledy to bylo v rámci festivalu Future Port Prague

Závodní stroj, ovladač a brýle. Piloti totiž na drony nekoukají zvnějšku...

Závodní stroj, ovladač a brýle. Piloti totiž na drony nekoukají zvnějšku...

Ovládání probíhá skrze kameru umístěnou přímo na dronu. Pilot si nasadí brýle a jakoby se ponoří do virtuální reality.

Ovládání probíhá skrze kameru umístěnou přímo na dronu. Pilot si nasadí brýle a jakoby se ponoří do virtuální reality.

Diváci mohou na obrazovce sledovat, co vidí pilot

Diváci mohou na obrazovce sledovat, co vidí pilot

Úkolem je co nejrychleji proletět vymezenou dráhu, případně zaletět ve vymezeném čase co nejdál

Úkolem je co nejrychleji proletět vymezenou dráhu, případně zaletět ve vymezeném čase co nejdál

Závodní arény jsou obehnány sítěmi, aby drony nezranily diváky.

Závodní arény jsou obehnány sítěmi, aby drony nezranily diváky.

Při závodech nejeden dron skončil na zemi, v ochranné síti nebo zaklesnutý v některé z překážek.

Při závodech nejeden dron skončil na zemi, v ochranné síti nebo zaklesnutý v některé z překážek.

Drony létají velmi rychle. Už jen pohled na velkoplošnou obrazovku nemusí někomu udělat dobře, nadšencům to ale vybudí adrenalin do žil

Drony létají velmi rychle. Už jen pohled na velkoplošnou obrazovku nemusí někomu udělat dobře, nadšencům to ale vybudí adrenalin do žil

Jeden ze závodních pilotů se svým strojem

Jeden ze závodních pilotů se svým strojem

Je to jednoduchá kvadroptéra s karbonovým rámem, čtyřmi motory, řídící jednotkou, rádiem, kamerou a akumulátorem. Nic složitého. Jediným konstrukčním limitem daným pravidly je hmotnost.

Je to jednoduchá kvadroptéra s karbonovým rámem, čtyřmi motory, řídící jednotkou, rádiem, kamerou a akumulátorem. Nic složitého. Jediným konstrukčním limitem daným pravidly je hmotnost.

Stan pořadatelů a rozhodčích. Všude samé kabely a antény...

Stan pořadatelů a rozhodčích. Všude samé kabely a antény...

Servisní stan závodníků

Servisní stan závodníků

Servis během závodů

Servis během závodů

Je to sice rychlý venkovní sport, ale jen strnule stojíte a koukáte do displejů před očima. Pro zdraví to chce jiné aktivity, tohle je hlavně zábava.

Je to sice rychlý venkovní sport, ale jen strnule stojíte a koukáte do displejů před očima. Pro zdraví to chce jiné aktivity, tohle je hlavně zábava.

Závodní sestava. Brýle deset tisíc, dron deset tisíc, k tomu ještě rádio za pět... Na závodní úrovni to není levná legrace, ale pro začátek stačí kompletní set s cenou do deseti tisíc.

Závodní sestava. Brýle deset tisíc, dron deset tisíc, k tomu ještě rádio za pět... Na závodní úrovni to není levná legrace, ale pro začátek stačí kompletní set s cenou do deseti tisíc.

Brýle se podobají těm pro virtuální realitu.

Brýle se podobají těm pro virtuální realitu.

Zajímavostí je, že je přenos obrazu z kamery dronu do brýlí pilota analogový. Kvalita je tedy nic moc, jen nízké rozlišení a občas zašumělý obraz. Jenže je to rychlé a při rychlosti dronů na okamžité odezvě záleží. Reagovat se zpožděním v řádech milisekund je zde nemyslitelné.

Zajímavostí je, že je přenos obrazu z kamery dronu do brýlí pilota analogový. Kvalita je tedy nic moc, jen nízké rozlišení a občas zašumělý obraz. Jenže je to rychlé a při rychlosti dronů na okamžité odezvě záleží. Reagovat se zpožděním v řádech milisekund je zde nemyslitelné.

Různé konstrukce závodních dronů.

Různé konstrukce závodních dronů.

Základem je jednoduchá karbonová konstrukce se čtyřmi rameny a úchytem na elektroniku.

Základem je jednoduchá karbonová konstrukce se čtyřmi rameny a úchytem na elektroniku.

Karbon je lehký a velmi odolný. Takový dron přežije většinu pádů bez větších následků.

Karbon je lehký a velmi odolný. Takový dron přežije většinu pádů bez větších následků.

Tuning pro fajnšmekry. Můžete si vybírat z různých typů motorů. Výkon, efektivita nakládání s energií a celková kvalita se pochopitelně odráží v ceně

Tuning pro fajnšmekry. Můžete si vybírat z různých typů motorů. Výkon, efektivita nakládání s energií a celková kvalita se pochopitelně odráží v ceně

Rotorama už si dokonce vyvíjí vlastní motory

Rotorama už si dokonce vyvíjí vlastní motory

Set dostupný za 8 880 Kč, se kterým se dá rovnou létat sportovním stylem s brýlemi na očích. U nás ho prodává Rotorama, specializovaný obchod na sportovní drony. Zdroj:  Rotorama.cz

Set dostupný za 8 880 Kč, se kterým se dá rovnou létat sportovním stylem s brýlemi na očích. U nás ho prodává Rotorama, specializovaný obchod na sportovní drony. | Zdroj: Rotorama.cz

Závodní dron, se kterým se létalo i v Praze, vyjde na deset tisíc korun Zdroj:  Rotorama.cz

Závodní dron, se kterým se létalo i v Praze, vyjde na deset tisíc korun | Zdroj: Rotorama.cz

Vrcholný typ závodního dronu s digitálním přenosem obrazu. S takovým se létají světové závody. Ten už stojí přes dvacet tisíc.  Zdroj:  Rotorama.cz

Vrcholný typ závodního dronu s digitálním přenosem obrazu. S takovým se létají světové závody. Ten už stojí přes dvacet tisíc. | Zdroj: Rotorama.cz

S tímto konkrétním získal tým Rotoramy trofeje na světových soutěžích

S tímto konkrétním získal tým Rotoramy trofeje na světových soutěžích

Kromě klasické kamery pro řízení má ještě štěrbinu na kameru GoPro Hero 5, která se standardně používá pro přenos obrazu pro diváky. Ten už může mít drobné zpoždění.

Kromě klasické kamery pro řízení má ještě štěrbinu na kameru GoPro Hero 5, která se standardně používá pro přenos obrazu pro diváky. Ten už může mít drobné zpoždění.

Náhledové monitory

Náhledové monitory

V Praze závodilo 24 pilotů. Závodí se v menších skupinkách vyřazovacím způsobem.

V Praze závodilo 24 pilotů. Závodí se v menších skupinkách vyřazovacím způsobem.

V Praze foukalo a občas i sprchlo. Dronům to kupodivu nevadilo, piloti ale občas měli plné ruce práce, aby se s poryvy větru vyrovnali

V Praze foukalo a občas i sprchlo. Dronům to kupodivu nevadilo, piloti ale občas měli plné ruce práce, aby se s poryvy větru vyrovnali

Závodní stroj, ovladač a brýle. Piloti totiž na drony nekoukají zvnějšku...
Ovládání probíhá skrze kameru umístěnou přímo na dronu. Pilot si nasadí brýle a jakoby se ponoří do virtuální reality.
Diváci mohou na obrazovce sledovat, co vidí pilot
Úkolem je co nejrychleji proletět vymezenou dráhu, případně zaletět ve vymezeném čase co nejdál
31
Fotogalerie

Závody dronů jsou skvělá zábava pro geeky. Do začátku stačí pár tisíc

  • S drony se už běžně závodí. Jeden takový závod teď proběhl v Praze
  • Závodění s drony je zábava pro piloty i diváky
  • Na pár tisíc takový koníček vyjde, ale není tak nedostupný, jak by se mohlo zdát

Drony se dají využívat nejen k natáčení z výšky nebo přepravě drobných zásilek, jak to teď nejčastěji vídáme. Jsou také skvělým nástrojem k zábavě a dá se s nimi i závodit. Závodů v Česku už je během roku několik a sportovní létání je zábavné i bez soupeřů, výbava přitom není až tak nedostupná, jak by se mohlo zdát.

Závod dronů byl součástí akce Future Port Prague, kde jsem se na průběh podíval a zpovídal jak jednoho ze závodníků, tak zástupce pořadatele.

S brýlemi na očích

S drony se závodí tak, že si nasadíte brýle, do kterých se vám promítá obraz z kamery na dronu (tzv. FPV řízení, neboli First Person View). V rukou máte ovladač a vypadáte, jako byste hráli ve virtuální realitě. Jenže obraz v brýlích není virtuální, sledujete v něm reálnou dráhu. Ta je opatřena brankami a vodícími značkami. Cílem je proletět dráhu co nejrychleji.

Takto se závodilo s drony v Praze:

Závodní arény jsou obehnány sítěmi, aby drony nezranily diváky. Občas jsou tratě částečně zavedeny do tunelů či jiných krytých prostor, kde na drony sice diváci přímo nevidí, ale nemusí se zde ochrana řešit. Divácky atraktivní tyto závody přesto jsou – na velkoplošné obrazovky se totiž promítají záběry z kamer dronů.

Drony, se kterými se závodilo v Praze, jsou taková střední kategorie. Omezení na použitou techniku víceméně není, klíčovým parametrem je hmotnost. Všichni ale stejně létají s nejosvědčenější konstrukcí, tedy s kvadroptérou. Tu tvoří jednoduchá karbonová kostra, čtyři motory, řídicí jednotka, rádio, kamera a akumulátor.

A tak vypadají světové závody dronů:

Celý set sportovního dronu na venkovní použití s vysílačkou a brýlemi můžete koupit pod deset tisíc korun. Když se poohlédnete po něčem z druhé ruky, můžete se snadno dostat na polovic. Pro začátek to stačí. Pokud byste to pak mysleli se závoděním vážně, bude to chtít trochu lepší techniku. Ale i tak nejde o nějaké závratné částky.

Moderní dron a analogový přenos obrazu

Zajímavostí je, že je přenos obrazu z kamery dronu do brýlí pilota analogový. Kvalita je tedy nic moc, jen nízké rozlišení a občas zašumělý obraz. Jenže je to rychlé a při rychlosti dronů na okamžité odezvě záleží. Reagovat se zpožděním v řádech milisekund je zde nemyslitelné.

Závodní drony nejvyšší ligy však už mají digitální přenos obrazu. Piloti pak koukají na obraz v rozlišení 720p při 60 fps. Na kódování a dekódování obrazu je pochopitelně potřeba daleko větší výkon než na pouhou modulaci, což se podepisuje na hmotnosti, ale také na ceně. Digitální řešení je řádově dražší, tam už se cena za kompletní set dostává v základu na desetitisíce korun, utratit se však dají na vrcholové úrovni i šesticiferné sumy.

Analogové řízení je levné a dostačující. Jak ale potvrzují sami závodníci, naladit drony tak, aby vše fungovalo a nedocházelo k prolínání obrazů jen občas problém. Některá rádia, zejména ta z neznačkové čínské provenience, si totiž na striktní vymezení frekvenčních pásem příliš nepotrpí.

Tohle není DJI, tady musíte umět řídit

Na druhou stranu existují i miniaturní drony pro použití uvnitř budov. Také ty mají kameru a ovládají se skrze brýle. Můžete si udělat závody v obýváku a využívat překážky z nábytku. Taková legrace stojí do pěti tisíc korun.

Sportovní létání s drony zkrátka není nic tak nedostižného, jak by se mohlo při pohledu na rychlé drony, obří vysílačky a brýle na hlavách pilotů zdát. Jenže pořízením drona to teprve začíná. Je totiž velmi těžké ho ovládat. Zapomeňte na stabilizaci a automatiku jako u dronů DJI, tady by to bylo jen na obtíž. Drona máte plně pod kontrolou a vše musíte zvládnout jen svými prsty.

Sestřih ze závodů dronů světové ligy v Miami:

Ovládání se trénuje na softwarových simulátorech. K těm si připojíte vysílačku, kterou používáte u svého drona, a přímo na ni zkoušíte létat. Je potřeba si osvojit principy ovládání, ale také vysokou citlivost.

Podívejte se na fotky nahoře v galerii!

O karamboly není nouze. Při závodech na Future Port Prague nejeden dron skončil na zemi, v ochranné síti nebo zaklesnutý v některé z překážek. Škody ale nejsou velké. Nejčastěji to odnese vrtule, která stojí desetikorunu, občas se poškodí motor s cenou v řádech stokorun. Karbonová konstrukce zpravidla snese velmi hrubé zacházení a pokud dron například neutopí, občasné pády pilota nezruinují.

Určitě si přečtěte

Články odjinud