Měsíc | Mimozemský život

Zdá se, že na Měsíci kdysi mohly být podmínky vhodné pro život

V magazínu Astrobiology byla nedávno zveřejněna zajímavá studie, podle níž mohly na Měsíci kdysi panovat vhodné podmínky pro život. A to dokonce ve dvou různých érách.

Aby bylo jasno – autoři netvrdí, že na naší přirozené družici se někdy život skutečně vyskytoval. Toliko vysvětlují, proč tato myšlenka vůbec nemusí být tak nereálná, jak by se na první pohled mohlo zdát. „Kdyby na mladém Měsíci po dlouhou dobu byla přítomna tekutá voda a významná atmosféra, pak myslíme, že jeho povrch by byl přinejmenším přechodně obyvatelný,“ konstatoval astrobiolog Dirk Schulze-Makuch z Washington State University.

Pokud jde o tekutou vodu, té svého času mohlo být na Měsíci docela dost. Konkrétně před cca 4 miliardami let a pak o 500 milionů let později, v období intenzivní sopečné aktivity. Ta mohla navíc vytvořit ještě hustší atmosféru, než jakou lze uvažovat v prvním zmíněném období (kdy nějaká atmosféra možná vznikla z plynů vypouštěných oceánem magmatu).

Podle výpočtů uvedených v inkriminované studii nelze vyloučit, že by tekutá voda na povrchu vydržela až 70 milionů let – zvlášť pokud existovalo magnetické pole, které Měsíc chránilo před slunečními větry.

Během této doby byl navíc Měsíc bombardován meteority, které na něj mohly přinést různé mikroorganismy. Teoreticky tedy vůbec nebylo zapotřebí, aby přímo na něm probíhala prebiotická evoluce.

„Opravdu to vypadá, že v té době byl Měsíc obyvatelný. Ve vodních nádržích mohly prosperovat mikroby, až dokud se povrch nestal suchým a mrtvým,“ uzavřel Schulze-Makuch.

Diskuze (9) Další článek: Nvidia představila nové profesionální grafické karty Quadro RTX s architekturou Turing

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Voda, Měsíc, Mimozemský život, Atmosféra, Dlouhá doba, První pohled, Washington, Přirozená družice, Milióny let, Zajímavá studie, Vodní nádrž, Hustá atmosféra, Studie, Magnetické pole, Astrobiolog, Povrch, Významná atmosféra, Tekutá voda, Inkriminovaná studie, Sluneční vítr

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

** Let Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna vzbudil rozruch ** Dle webu na sledování leteckého provozu překonal rychlost zvuku ** Skutečnost je ale trochu jiná, neboť všechno je relativní