Vesmír | Cubesaty

Zdatné cubesaty OSCaR by mohly pročistit oběžnou dráhu

Není žádným tajemstvím, že máme problém s odpadem na orbitě Země. Vědci a inženýři na tom ale už pracují a snaží se vyvíjet technologie, které by nám pomohly oběžnou dráhu uklízet. Jedním z nových pozoruhodných projektů na úklid vesmírného odpadu je cubesat OSCaR (podle anglického Obsolete Spacecraft Capture and Removal).

Cubesaty OSCaR by měly lovit vesmírný odpad jednoduše a hlavně levně, pomocí sítí. Další výhodou je, že by tyto cubesaty měly fungovat relativně autonomně, což sníží nároky a náklady na jejich pozemní operátory. Jak říká vedoucí projektu amerického institutu Rensselaer Polytechnic Institute v New Yorku, funguje to tak, že pozemní kontrola řekne OSCaRovi, co by měl udělat, a pak mu důvěřuje, že to skutečně udělá.

Situace s vesmírným odpadem se stále zhoršuje. V této době obíhá Zemi téměř 129 milionů kousků vesmírného odpadu. Asi 34 tisíc z nich je přitom větších než 10 centimetrů. Problém je hlavně v tom, že se tenhle odpad pohybuje velice rychle. Řítí se rychlostí přes 28 tisíc kilometrů za hodinu, takže i ty nejmenší kousky odpadu mohou při srážce vážně poškodit nebo i zničit celý satelit.

Odborníci se obávají, že by na oběžné dráze plné odpadu mohlo dojít k takzvanému Kesslerovu syndromu. To je scénář, při němž se rozběhne řetězová reakce dalších a dalších srážek vesmírného odpadu a satelitů. Nakonec bychom mohli přijít o většinu satelitů na nízkých oběžných dráhách a také o možnost létat do vesmíru na dlouhé roky.

Cubesaty OSCaR představují jedno z možných řešení, jak Kesslerův syndrom, který už nemusí být příliš daleko, odvrátit. OSCaR tvoří 3 cubesatové jednotky ve tvaru deseticentimetrové krychle. Navzdory svým nevelkým rozměrům by ale OSCaR měl být výkonným lovcem odpadu. Bude vybavený autonomní navigací, komunikačním systémem, zdrojem energie, pohonným systémem a také čtyřmi pouzdry se složenými sítěmi.

Každý cubesat OSCaR by měl zlikvidovat čtyři kousky orbitálního odpadu. Sám pak po čase zanikne v atmosféře. Už letos by měl prototyp OSCaRa absolvovat pozemní testy. A výhledově se podívá do vesmíru.

Titulní foto: Miguel Soares, CC BY-SA 4.0