Zdatné cubesaty OSCaR by mohly pročistit oběžnou dráhu

Není žádným tajemstvím, že máme problém s odpadem na orbitě Země. Vědci a inženýři na tom ale už pracují a snaží se vyvíjet technologie, které by nám pomohly oběžnou dráhu uklízet. Jedním z nových pozoruhodných projektů na úklid vesmírného odpadu je cubesat OSCaR (podle anglického Obsolete Spacecraft Capture and Removal).

Cubesaty OSCaR by měly lovit vesmírný odpad jednoduše a hlavně levně, pomocí sítí. Další výhodou je, že by tyto cubesaty měly fungovat relativně autonomně, což sníží nároky a náklady na jejich pozemní operátory. Jak říká vedoucí projektu amerického institutu Rensselaer Polytechnic Institute v New Yorku, funguje to tak, že pozemní kontrola řekne OSCaRovi, co by měl udělat, a pak mu důvěřuje, že to skutečně udělá.

Situace s vesmírným odpadem se stále zhoršuje. V této době obíhá Zemi téměř 129 milionů kousků vesmírného odpadu. Asi 34 tisíc z nich je přitom větších než 10 centimetrů. Problém je hlavně v tom, že se tenhle odpad pohybuje velice rychle. Řítí se rychlostí přes 28 tisíc kilometrů za hodinu, takže i ty nejmenší kousky odpadu mohou při srážce vážně poškodit nebo i zničit celý satelit.

Odborníci se obávají, že by na oběžné dráze plné odpadu mohlo dojít k takzvanému Kesslerovu syndromu. To je scénář, při němž se rozběhne řetězová reakce dalších a dalších srážek vesmírného odpadu a satelitů. Nakonec bychom mohli přijít o většinu satelitů na nízkých oběžných dráhách a také o možnost létat do vesmíru na dlouhé roky.

Cubesaty OSCaR představují jedno z možných řešení, jak Kesslerův syndrom, který už nemusí být příliš daleko, odvrátit. OSCaR tvoří 3 cubesatové jednotky ve tvaru deseticentimetrové krychle. Navzdory svým nevelkým rozměrům by ale OSCaR měl být výkonným lovcem odpadu. Bude vybavený autonomní navigací, komunikačním systémem, zdrojem energie, pohonným systémem a také čtyřmi pouzdry se složenými sítěmi.

Každý cubesat OSCaR by měl zlikvidovat čtyři kousky orbitálního odpadu. Sám pak po čase zanikne v atmosféře. Už letos by měl prototyp OSCaRa absolvovat pozemní testy. A výhledově se podívá do vesmíru.

Titulní foto: Miguel Soares, CC BY-SA 4.0

Diskuze (1) Další článek: Prezident Zeman vyjádřil solidaritu společnosti Huawei. Doufá, že u nás postaví sítě 5G

Témata článku: Vesmír, Technika, Země, Satelit, Cubesaty, Tisíc kilometrů, Vesmírný odpad, Oběžná dráha, Oscar, SOAR, New York, Kessler, Pozoruhodný projekt, Dráha, Miguel, Odpad, Satelitní komplety na Heureka.cz

Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Hra o trůny (Game of Thrones) je legendární seriál televize HBO. Od roku 2011 v osmi sezónách popisoval boj šlechtických rodů o vládu a moc. Hra o Trůny sice skončila, ale tady jsou další seriály podobného charakteru, které by se vám mohly líbit.

Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta