Vesmír | Výzkum | COVID-19

Zdravotní pauza: Teleskop horizontu událostí ruší letošní pozorování kvůli pandemii

• Pandemie COVID-19 ovlivňuje i výzkum vesmíru
  • Síť Teleskopu horizontu událostí dočasně přerušuje činnost
  • Kvůli karanténním opatřením se totiž jednotlivé teleskopy zavírají

Pandemický koronavirus SARS-CoV-2 přerušil nejen každodenní život obyvatel, ale také vědecký výzkum a pozorování vesmíru. Zasáhl i globální síť Teleskopu horizontu událostí (EHT, podle anglického Event Horizon Telescope), virtuální observatoře, která zhruba před rokem s velkou slávou zveřejnila první detailní snímek supermasivní černé díry.

Virtuální síť Teleskopu horizontu událostí propojuje sítě radioteleskopů, které jsou umístěné na vzdálených místech planety. Cílem tohoto projektu je detailně pozorovat supermasivní černé díru naší Mléčné dráhy, která je známa jako Sagittarius A* a má hmotnost asi 4,2 milionu Sluncí, a pak také supermasivní černou díru obrovské eliptické galaxie Messier 87 v souhvězdí Panny, jejíž hmotnost odborníci odhadují na zhruba 6,5 miliard Sluncí.

Plánovaná pozorování se ruší

V úterý 17. března představitelé EHT oznámili, že ruší svá pozorování plánovaná na letošek, tedy rok 2020. Hlavním důvodem je, že se kvůli nezbytným karanténním opatřením uzavírají jednotlivé teleskopy, které jsou součástí sítě Teleskopu horizontu událostí.

Jak uvádějí lidé týmu EHT, pokrok ve vědeckém bádání EHT Collaboration je druhořadý oproti zdraví a životům samotných vědců, jejich rodinných příslušníků, týmů institucí, které zajišťují fungování sítě EHT i týmů observatoří, které provádějí pozorování tohoto projektu.

Vzhledem k vývoji počasí na planetě v průběhu roku mohou tato pozorování probíhat pouze v březnu a dubnu. Pandemie ale sotva začala a podle všech předpovědí se situace bude zhoršovat. V tuto chvíli je nereálné počítat s tím, že by v průběhu letošního dubna mohlo dojít k obnovení pozorování.

Badatelé týmu EHT se proto rozhodli, že naplánují obnovení svých pozorování na jaro 2021, kdy by měla síť Teleskopu horizontu událostí zahrnovat plný počet 11 zařízení, která jsou rozmístěná po celém světě.

Vědci ale neodjíždějí na prázdniny. Do doby, než opět dojde k obnovení pozorování Teleskopu horizontu událostí, budou kromě boje s pandemií řešit celou řadu věcí, které souvisejí s projektem Teleskopu horizontu událostí. Chtějí se soustředit zejména na zpracování vědeckých výsledků a publikací z pozorování, která proběhla v roce 2017 a zároveň se vrhnou do důkladných analýz dat, která virtuální teleskop velikosti planety získal v roce 2018.

Titulní foto: ESO/O. Furtak, CC BY 4.0

Váš názor Další článek: Prusa Research vyrábí ochranné štíty a komunita dalších 3D tiskařů se organizuje pro dobrou věc na Facebooku

Témata článku: Koronavirus, Vesmír, Výzkum, COVID-19, Astronomie, Černé díry, Slunce, Síť, Pozorování, Panna, Horizont, Pandemie, Mléčná dráha, EHT, Messier, Události, Teleskop, Sagittarius, Horizont událostí

26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

Doplňky do prohlížečeChromeProhlížeče

Windows 10ChromeSoftware
Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

** V nových mobilech se začíná objevovat tajemná zkratka UWB ** Jde o další technologii, jak navzájem propojit různá zařízení ** Oproti Wi-Fi a Bluetooth má řadu výhod

UWBIoTTechnologie
Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm