Kolonizace | Mars | Měsíc | Reaktor

Zdroj energie pro základny na Měsíci a Marsu má jméno KRUSTY

• NASA a NNSA vyvinuli systém KRUSTY pro výrobu elektrické energie pomocí malého reaktoru
  • KRUSTY může být zdrojem energie pro základny na Měsíci a Marsu
  • Jeden KRUSTY dokáže vyrábět po dobu 10 let až 10 kilowattů energie

Krusty je jméno výstředního a trochu zhýralého klauna v seriálu Simpsonovi, ale také možná budoucí zdroj energie pro základny na Měsíci a Marsu.

Případná budoucí lunární základna bude pro svůj provoz potřebovat zdroj energie. Solární panely mohou být jednou z možností, ale na Měsíci musíme počítat s dvoutýdenní nocí.

Základna by navíc mohla být umístěna také třeba v kráteru v polární oblasti, kam sluneční záření nedopadá nikdy. Právě v těchto oblastech se v měsíčním regolitu nachází voda. Mnohem výhodnějším zdrojem energie proto může být menší reaktor.

NASA a NNSA (National Nuclear Security Administration) testovali od listopadu 2017 do jara letošního roku prototyp reaktoru KRUSTY (Kilopower Reactor Using Stirling Technology).

Jádro reaktoru tvoří tvoří trubice podobná svou velikosti rolí papírových utěrek. Jako „palivo“ se využívá uran-235. Teplo z reaktoru je sodíkovými tepelnými trubicemi přenášeno do účinných motorů Stirling, které ho přemění na elektřinu.

Jeden KRUSTY dokáže vyrábět po dobu 10 let až 10 kilowattů elektrické energie, což by stačilo k provozu několika domácností. Lunární základna bude potřebovat asi 4 podobné reaktory.

Radioaktivní materiál už NASA používá

Radioaktivní materiál využívá NASA už v dnešní době jako zdroj energie pro některé sondy. Jedná se ale o trochu odlišný zdroj – konkrétně o Radioizotopový termoelektrický generátor (RTG).

Například na palubě pojízdné laboratoře Curiosity je asi 4,8 kg plutonia-238. RTG ohřívá vědecké přístroje a vyrábí energii pro fungování a pohon laboratoře. RTG na palubách sond dokáží vyrobit méně než 200 Wattů elektrické energie, což je dostačují pro sondu ale ne pro lunární či marsovskou základnu. Materiál pro RTG navíc NASA dochází.

Diskuze (6) Další článek: Tyhle procesory se Intelu nepovedly: Kaby Lake-X pro LGA 2066 končí, není o ně zájem

Témata článku: Technologie, Vesmír, Kolonizace, Mars, NASA, Měsíc, Energie, Elektřina, Reaktor, Měsíc a Mars, Zdroj, Lunární základna, Curiosity, Pojízdná laboratoř, NNSA, Měsíční regolit, Radioaktivní materiál, Mar, Budoucí zdroj, Malý reaktor, Polární oblast, Stirling, Elektrická energie, Lunar, Simpson

AMD uvádí grafické karty Radeon RX 6800, 6800 XT a 6900 XT. Útočí přímo na modely od Nvidie

** AMD představilo tři nové grafické karty ** Všechny s architekturou RDNA2, kterou používají i PS5 a Xbox Series ** Karty útočí přímo na GeForce RTX 3000

Radeon RX 6000Grafické kartyAMD
Zkušenosti s Androidem 11: Novinek je překvapivě hodně, takhle se používají
Filip KůželVladislav Kluska
Android
Bluetooth 5.0 může mít obrovský dosah. I několik desítek kilometrů
BluetoothTechnologie
Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

** V nových mobilech se začíná objevovat tajemná zkratka UWB ** Jde o další technologii, jak navzájem propojit různá zařízení ** Oproti Wi-Fi a Bluetooth má řadu výhod

UWBIoTTechnologie
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment