Ze 170km mrakodrapu v poušti je jen 2400 metrů. The Line bojuje s náklady i přírodou a vyměnil ředitele | Zdroj: NEOM

Zdroj: NEOM

Ze 170km mrakodrapu v poušti je jen 2400 metrů. The Line bojuje s náklady i přírodou a vyměnil ředitele

Projekt NEOM je součástí ambiciózní vize Saudské Arábie, jejímž cílem je do roku 2030 transformovat ekonomiku a stát se světovým lídrem v oblasti technologií a udržitelnosti. Jedním z ústředních prvků tohoto plánu je The Line – budova, resp. „lineární město“, které se původně mělo rozprostírat v délce 170 kilometrů.

Projekt je koncipovaný jako město budoucnosti bez aut a silnic, s cílem dosáhnout nulových emisí uhlíku. Všechny obytné, pracovní a veřejné prostory budou umístěny ve vertikálních strukturách, což má výrazně snížit závislost na tradičním dopravním systému.

Kontroverzní projekt

Koncept vertikálních struktur má za cíl maximalizovat prostor a umožnit ekologičtější využití zastavěné plochy. Místo individuální dopravy po městě budou obyvatelé využívat veřejnou dopravu poháněnou výhradně obnovitelnými zdroji.

Každý týden se do základů „The Line“ instaluje více než 120 pilířů
Každý týden se do základů The Line instaluje více než 120 pilířů

NEOM čelí technickým výzvám, z nichž jednou z největších je stavba základů pro tuto rozsáhlou strukturu. Každý týden je do základů „The Line“ instalováno více než 120 pilířů, což představuje jednu z největších operací tohoto druhu na světě. V extrémních klimatických podmínkách a na místě bez předchozí infrastruktury ovšem vyvstávají problémy, které navyšují náklady na výstavbu daleko nad původní odhady.

Projekt NEOM je v mnoha směrech vnímám jako kontroverzní. Objevily se zprávy o drsných pracovních podmínkách a úmrtích mezi pracovníky, především z jižní Asie. Podmínky na pracovištích, včetně extrémních přesčasů a vysokých teplot, vzbudily mezinárodní kritiku. Saúdskoarabská vláda veškerá obvinění popírá, nicméně zprávy o náročnosti a rizicích spojených s prací na tomto projektu vyvolávají etické otázky.

Skončil generální ředitel

Projekt musel být kvůli neustále rostoucím nákladům několikrát upraven. Zatímco původní plány počítaly s tím, že město do roku 2030 pojme přes milion obyvatel, aktuální odhady jsou řádově nižší. V současnosti je „The Line“ zmenšen ze 170 na „pouhých“ 2,4 kilometru a 300 000 obyvatel s termínem do konce dekády. Změny v původních plánech nastaly nejen kvůli rostoucím nákladům, ale i z důvodu logistických obtíží.

Projek NEOM Projekt NEOM

Také vedení NEOM prochází zásadními změnami. Dosavadní ředitel Nadhmi al-Nasr odešel (nebo možná „byl odejit“), přičemž se spekuluje o tom, že příčinou mohly být nesplněné termíny a rostoucí náklady. Jeho nástupcem se stal Aiman Al-Mudaifer, který je považován za zkušeného manažera s hlubokou znalostí místního realitního trhu. Jeho úkolem bude zajistit efektivní řízení a pokračování projektu navzdory všem komplikacím.

NEOM a The Line představují ambiciózní vizi města budoucnosti, ale samotná budoucnost projektu stále vyvolává otázky. Otázky kolem jeho udržitelnosti, lidských práv a obrovských nákladů přitahují pozornost médií i veřejnosti. Pokud se však NEOM podaří úspěšně dokončit, může se stát zásadním milníkem v městském plánování a udržitelném rozvoji.

Zdroje: businessinsider.com, gizmodo.com, newcivilengineer.com, arabnews.com.

Určitě si přečtěte

Články odjinud