"IXPE samozřejmě Vega unese, unesla by to i mnohem slabší a levnější raketa."Však to nepopírám, ale já mluvím o praktických alternativách, vy o teoretických. Jen proto, že Vega teoreticky mohla vynést, neznamená, že by to NASA někdy dovolila. A ty ostatní "předražené" mise NASA by podle vás kdo vynesl levněji než SpaceX?"FH s komerčním nákladem nelétá vůbec"Jedna komerční mise už proběhla (Arabsat 6A), další dvě jsou v plánu na letošek a jedna další na příští rok. Je to raketa s velkou nosností, tak je snad logické, že pro ní zas tolik komerčních nákladů nebude. Třeba taková Delta IV Heavy má 0 komerčních startů, ale znamená to snad, že je k ničemu? Každopádně pokud vím, já vždy jen tvrdil, že FH najde uplatnění, nemluvil jsem specificky o komerčních startech. Někteří jako vy totiž před pár lety předpovídali, že o FH vůbec nebude zájem, což evidentně není pravda. Už teď má FH hotových nebo nasmlouvaných tolik misí, kolik stihne Delta IV Heavy za celých svých 10 let existence. FH je ale výrazně levnější a hlavně stále získává kontrakty nové."pořád pletete komerční zakázky a komerční starty tak, aby to vypadalo pro Ariane 5 nevýhodně. mezi starty Arianespace kdo ví proč nepočítáte starty se Sojuzem"Proto jsem vás žádal o vysvětlení, jak to počítáte vy, ať se můžeme bavit konkrétně. Evropský Sojuz měl loni jen jeden start a ten nebyl komerční. Vy do toho asi počítáte i ruské mise OneWebu, ale to mi přijde dost zavádějící, brát to jako mise Arianespace. Arianespace je tam jen jako spoluorganizátor, jinak jsou to starty ruských raket z kosmodromů spravovaných Ruskem.Každopádně nemám problém počítat ty dvě sdílené mise Vegy, u SpaceX taky počítám mise Transporter. CERES jsou francouzské armádní družice, ty určitě nelze počítat do komerčních. A Ariane 5 měla jen dvě komerční mise. Zkrátka rozdíl je jen v tom, jak počítat mise OneWebu na ruských raketách. Ale pokud je berete jako mise Arianespace, přijde mi to stejně zavádějící jako (ne)počítání misí Starlink na straně SpaceX.