A brzo to bude i levnější...
Na ISS bych tedy nelítal, vzhledem k posledním událostem. Je to už starý komplex a uniká mu docela vzduch B-]
Nj. ISS meli odepsat uz davno a dat prachy radsi do opravdoveho vyzkumu.
Naopak se bude masivně rozšiřovat, což je samozřejmě skvělá zpráva pro vědu a výzkum.
Tak to mas nasi nejake zakulisni informace. Konec ISS se neustale odsouva, ale vypada to, ze po roce 2024 uz do toho prestanou cpat prachy. https://www.space.com/nasa-international-space-... ... Provoz ISS stoji NASA 4 miliardy rocne(kdyz lital space shuttle, bylo to jeste vic) a zadna super ved ase tam nedela - vetsina pracovniho casu padne na udrzbu stanice. Co bude se stanici pote jeste neni jasne, ale rozsirovat se nejspis nebude(alespon ne za penize od NASA).
Nějak nechápeš, co to znamená. ISS se bude komercionalizovat podobně jako teď doprava na stanici. NASA ani ostatní partneři od ní ruce ani peníze pryč nedávají. Právě naopak. K západnímu segmentu se připojí minimálně 4 nové moduly od soukromé společnosti, které budou moci pokračovat i po konci ISS jako samostatná stanice. Podobné rozšíření (už dlouho) plánují Rusové. Modul Nauka už snad skutečně poletí, a připravují se dva další.Výzkum na ISS je vysoce přínosný a je o něj obrovský zájem i ze soukromého sektoru. Stanice opravdu jen tak neskončí.
Dalsi co neumi cist. NASA od toho prave dava ruce pryc. "As NASA shifts its priorities to landing astronauts to the moon, it is opening the International Space Station for commercial business""NASA is currently planning to end its support of the ISS by 2024, the same year that NASA astronauts are slated to return to the surface of the moon. With or without NASA, the 20-year-old station is approaching the end of its lifetime"NASA na ISS pece(uz to meli v planu zariznout driv). Ted si tam bude Tom Cruise tocit filmy.
Ty asi vidíš jen to, co vidět chceš. Nebo snad doufáš, že si ten článek nikdo nepřečte a záměrně šíříš bludy? 😀"After 2024, the ISS will be in the hands of NASA's commercial and international partners, but the agency isn't retreating from the station entirely. Rather, NASA will become one of many customers that can purchase services at the ISS at a lower cost to taxpayers than what it currently costs for NASA to those things on its own"A tady novější článek ze stejného serveru k tomuto tématu:https://www.space.com/axiom-space-commercial-st... ...
Dobra prace 😉
Analfabeti si dali sraz :-O
V klasické firmě dostane manažer milionové odměny za to že díky outsourcingu firma může vyhodit drahé a kvalifikované zaměstnance. A až manažer za pár let odejde, tak se zjistí že je ten outsourcing vyšel několikanásobně dráž a rvou si vlasy, když vidí že se vyhození zaměstnanci uchytili u konkurence. 😀😀
stává se to, ale NASA není firma. Není stavěná na to, aby využívala stanici komerčně.
Daňový poplatník se dojí ještě lépe, než firemní rozpočet velké korporace.
Však právě proto není NASA na nějaké komerční využívání stavěná 🙂 Soukromý provozovatel si s tím poradí.
Viz priklad NASA a SpaceX 😀😀😀😀😀
Ty jsi dalsi expert na prekrucovani. NASA uz do te stanice nechce cpat ctvrtinu rozpoctu. Ze se o ni budou starat soukrome firmy je hodne divoka teorie. A v tom clanku se taky mluvi o tom, ze ISS nechaji shoret a pred tim se ten novy soukromy modul odpoji.
To je oficiální stanovisko 😀 A nejedná se o jeden modul. Musí být hotová celá nová stanice, aby mohla pracovat samostatně. V roce 2024 se teprve plánuje připojení toho prvního modulu, takže je i z toho jasné, že ISS bude ještě nějakou dobu fungovat.
No a cele to zavisi na tom, jestli na to budou ty soukrome spolecnosti mit a jak se k tomu postavi pristi americky prezident. Kazdopadne podle tech planu to vypada, ze z toho bude lunapark - turisti, filmari - a zadna veda se tam neudela. Je fakt, ze jsem trochu zaujaty proti ISS, protoze i kdyz to cele vypada cool, tak ty prachy se daji rozhodne pouzit lepe. Jaka veda se tam udelala za tech 150 miliard dolaru? Priklad jinych misi: $600M stal Kepler, tady jsou vysledky: https://en.wikipedia.org/wiki/Kepler_space_telescope... $3G stala Cassini, tady jsou vysledky: https://en.wikipedia.org/wiki/Cassini%E2%80%93Huygens... $265M stal Pathfinder, tady jsou vysledky: https://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Pathfinder... $10B stal Hubble, tady jsou vysledky: https://en.wikipedia.org/wiki/Hubble_Space_Telescope... $446M stal Dawn: https://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_... (spacecraft)#Mission_summary...Nerikam, ze na ISS se veda nedela, ale drtiva vetsina tech experimentu by sla provest daleko levneji, nez na chatrajici ubytovne na orbite.
Chatrajici ubytovne... inu je videt, ze mate opravdu prehled :-O
Vetsi, nez ty 😉 Polovina stanice uz ma za sebou 20 let a tece to jako cednik https://en.wikipedia.org/wiki/Maintenance_of_the_I... ...
Pfff, kdybych měl v Kerbících letět na spacelab tři hodiny, tak se u toho zjevím.
Sojuzy jsou holt stará technologie a nemají integrované zrychlení času... 😀
Takže to nebylo ze dvou dnů na tři hodiny, ale z šesti hodin na tři. Jo, to by nebylo tak sexi...
Už i to rusko předhání technologicky západ,nemluvě o číně
To by znamenalo, ze zapad couva, protoze rusko lita s 60 let starym pekacem.
Starej pekac? 🙂 Tvarem mozna, technologiemi ani ne. Nicmene, ma cisty stit a lita rychleji... Jinak jo, zapad couva, uz tak aspon 10 let, zacalo to tim SpaceX a pokracuje to dal 😝
Pokud je nesrovnatelně lepší než současné americké technologie...tak to asi nevadí
Dalsi:-O Vas snad nekde klonujou.
Zato Vas uz naklonovali dost B-]
Tak dlužno dodat, že rus má už nalítáno hodně, tak se nebojí riskantních manévrů. A když manévr nevyjde, tak poletí Sojuz 2 dny. Je tam místa jakž takž (cca o 1m3 více než v dragonu) a má oddělený WC od letového prostoru. Dá se to vydržet 😁
Dragon:https://www.nasa.gov/mission_pages/station/str... ... - pressurized volume 6,8m3 (1 prostor)Sojuz:https://spaceflight101.com/spacecraft/soyuz-tma-m/... - pressurized volume 8.5m³ (2 oddelene prostory celkem 5 + 3,5)
Těch 6,8m³ je kravina (ano, vidím to v tom odkazu). Crew Dragon (Dragon 2) má 9,3m³, starý Dragon 1 10m³. Krom toho do Soyuzu se nevleze 7 lidi, že...
Do sojuzu se bezpecne vlezou tri a maji i soukromi 😉 Dragon 2 zatím měl v sobě 2 lidi. Pockejme, az Dragon 2 odveze aspon ty 4 😝
ježíšmaria.. vy už nevíte co byste uvedl za argument... Dragon je pro 7 lidí, víte to vy stejně jako já... to je jako říkat že autobus neuveze 30 lidí když v něm aktuálně jsou 2
Dejte si ledovou sprchu. To ze do nejakeho kramu naprdim 7 sedacek jeste neznamena, ze je vsechny obsadim (nebo smim obsadit) najednou. Rozhodne ne v Dragonu 2 ktery dnes lita. Ale to byste musel myslet hlavou a ne ptakem. Protoze jinak si Vasi zaslepenost neumim vysvetlit nez jako vseobjimajici a vse tolerujici lasku k Muskovi.Co se tyce velikosti Dragona, je to vytazeno z realne stranky NASA. Tak nevim, jak se povedlo Muskovi prifouknout hermetizovany prostor jen tak... ale budiz. Uvidime, jak bude plnit kontrakt s NASA a poveze nahoru aspon ty 4 lidi (coz by proti Sojuzu byl rozhodne krok kupredu) Tedy pominu-li delku cesty (2 dny)
Není to o technologiích, ale o pozici kosmodromu a zkušenostech, případně důvěře v celý systém.
Pozice - OK, Důvěra - OK OK OK OK OK 😉
Mohl by prosím někdo doplnit, co vedlo k tomu zrychlení a případně i kontext, kolik bude "stát sedačka" s americkými firmami?
Takhle rychle priblizeni je malinko riskantnejsi, ale zrejme uz si veri. S timhle trihodinovym priblizenim uz pred tim startoval(mozna nekolikrat) nakladni Progress a se Soyuzem(TMA-08M) uz to zkouseli uz pred mnoha lety, ale neco neklaplo a nakonec se priblizovali dva dny. https://www.nasaspaceflight.com/2020/10/soyuz-ms17-ultraf... ... Jestli se neco nezmenilo, tak sedacka se SpaceX ma stat 55 mega a s Boeingem 90 mega(prakticky jako Soyuz). https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2020/... ...
Nepresne, sedacka v Dragonu bude stat 3,14 mld / 6 / 4 = 240 mega. To znamena sedacka za 130 milionu. Tj. za 6 letu se ctyrmi astronauty zaplati NASA SpaceX 3,14 mlds USD. Boeingu zaplati o temer 2 mld vice.https://www.space.com/spacex-boeing-commercial-... ... Boeing and SpaceX emerged as the winners of this competition in September 2014, scoring Commercial Crew Transportation Capability (CCtCap) contracts currently worth $4.3 billion and $2.5 billion, respectively, to get Starliner and Crew Dragon up and running. These contracts also stipulated that each company fly six roundtrip missions to the ISS, carrying four astronauts up and back each time. (Both companies scored deals prior to the CCtCap contracts as well. Boeing has received a total of $4.82 billion from NASA's Commercial Crew Program to date and SpaceX has netted $3.14 billion.
Pardon, úklep - naštěstí pak dále již OK -> 3,14 mld / 6 / 4 = 130 (approx)
To jsou prachy za to, ze tu crew capability vyvinuli. Nebo myslis, ze odleti tech 6 zaplacenych misi a pak zavrou kram? Soyuz se taky nevyvinul sam od sebe.
Kontrakt na sest startu je dany a ma sve parametry. Dokud kontrakt neskonci, tak cena plati. Budeme tu rozporovat matematiku? 😝
Ty jsi fakt pacient. Kontrakt je za vyvinuti lodi a nosice schopne dopravovat lidi na ISS. Soucasti je 6 startu, ale vetsina plateb je za splnene milestony v prubehu vyvoje. Ale predpokladam, ze to sam vis a jenom trolis. https://nasa.fandom.com/wiki/Commercial_Crew_Deve... ...
Smankote... tohle vytaceni je fakt smesne 😁 Kontrakt rika - vyvinout lod a odletet 6 misi, tam a zpet, v kazde misi 4 lide. Cena 3,14 mlds. Cena za sedadlo je tedy do konce programu jasne dana.Nebo to si jako myslite, ze kdyz Vam mesto da prachy na postaveni a zpetny pronajem baraku - 10 mega, a vy ho pak mestu budete v ramci kontraktu na tri roky pronajimat rocne za korunu, tak mesto ziskalo barak v hodnote 10 mega za 3 koruny? 😀😀😀
Primer je to hodne nesikovny, ale budiz, zkusime ho trochu napasovat na pripad komercnich letu. To mesto ten barak nutne potrebuje, protoze ted plati 2 mega rocne za pronajem a soucasny pronajimatel je muze kdykoliv vykopnout. Zaroven mesto zjistilo, ze neni samo schopno ten barak postavit za mene, nez 20 milionu a bude mu to trvat 20 let a kdyz ho konecne postavi, budou mit naklady na spravu 5 mega rocne. Tak mi da mesto deset mega, ja ten barak za 10 let postavim a dam jim smlouvu na dobu neurcitou za mega rocne. At se na to divam jak chci, mesto vydelalo. Mesto ted bude mit vetsi jistotu bydleni a nizsi naklady, nez pri vsech ostatnich moznostech.
Takze se na cene sedadla v Dragonu za 130 mega domluvime? 😉
Primer je sikovny. Rika totiz, kolik jsou naklady zakaznika na vyvoj a postaveni. Tudiz jednotkova cena (podle toho, jak je defionvaná jednotka) _musí_ zohlednit vsechny naklady, nejen nektere, jak nekteri dodavatele radi v novinach uvadi 🙂 A budouci uspory jsou neco, co je projektovane a treba i realne, ale pak musi byt u techto cen za jednotku uvedeno - budouci cena 😀 Takze dnesni cena je podle kontraktu a je celkem vysoka. Zatim NASA prodelava. To je vse, co jsem chtel rict. Z pohledu ceny - ktera se stala MANTROU, je tedy Dragon zatim NOK.
"Zatim NASA prodelava. To je vse, co jsem chtel rict. "Ano - a pokud máš potřebu toto říct a hájit to, tak mohou platit dvě možnosti:a) jsi diletant, který nerozumí základům ekonomikyb) jsi troll, který jim rozumí, ale chce druhé uvést v omylProtože tento údaj je pro jakékoli hodnocení asi tak podstatný, jako rozpočítat cenu koupeného domu na tři roky po koupi a na základě toho tvrdit, že hypotéka je drahá a nájem je levný.Amerika si za ty peníze kupuje schopnost, kterou by jinak musela pronajímat, a která ji následně zlevní provoz na desetiletí. Rozpočítávat tyto peníze tak, jak to děláš je diletantismus.
Pokud někdo - Musk - tvrdí, že sedadlo stojí _dnes_ 50 mio, tak to není pravda. Bude stát v _budoucnu_. Pokud vše půjde, jak je plánované.Rusovo sedadlo stojí cca 90 mio již dnes. Muskovo sedadlo podle informací, co máme, stojí prostě 130 mio _dnes_. Zbytek jsou kecy v kleci a marketing.
Pokud se NASA rozhodne nakoupit sedadla, kolik za to zaplatí? Pokud se Vás někdo zeptá na náklady na 1 km u týden nového automobilu, kolik mu řeknete?Jedna věc jsou investice do získání schopnosti a druhá je kolik pak stojí využívání této schopnosti.
Bohuzel vsichni vime, ze nove auto ma velky ubytek hodnoty v prvnim roce a pak klesa pomaleji. Takze musim do ceny zapocitat opotrebeni nejen ve druhem a dalsim, ale i v prvnim roce (tedy zapocitat vsechny naklady, ne jen ty ktere chci).
A kolik ted odpovíte na dotaz, kolik Vás stojí jeden kilometr u auta např. za 1 mil a najel jste s ním 100 km?
U Auta jde o to, ze jde jako ojete prodat. Zde se bavime o projektu, ktery ma casovy ramec a presne dane parametry (6 letu, 4 lide v kazdem).Takze, kdyz ten pronajem podam, jak je dneska resen vztah NASA vs SPACEX, tak pokud budu pronajimat auto, na ktere dostanu penize X, a to auto budu mit v podminkach nabidnout 6x rocne na 100 km, tak za 3 roky budu muset vzit cenu auta X, naklady na provoz (palivo Y, opravy Z) podelit 1800 km a pridat tam primereny zisk 🙂 Tedy ( X + Y + Z + zisk) / 1800 - a to bude cena za kilometr.Az tento pronajem skonci, bude zrejme nove dohadovani ceny, a tam se muzu dostat nize ...
TO NETVRDI MUSK, TO TVRDI NASA!!!
Tvrdi to Musk a pak to logicky tvrdi i NASA 🙂
Mask to prohlasil az pote, co vysel audit NASA.
Musk pane, a to vime tady vsichni, hlasi slevy vzdy predem. Jeste nez se vi, co a jak. To byste si mohl uvedomit 😀
Musk si dokonce stezuje, ze Boe dostane vic za totez co dela on 🙂Viz zde:https://www.space.com/spacex-boeing-commercial-... ... The pricing disparity seemed to rankle SpaceX founder and CEO Elon Musk. "This doesn't seem right," Musk tweeted yesterday afternoon (Nov. 14), in reply to a Twitter post by Ars Technica announcing a story by space reporter Eric Berger on the OIG report's findings. "Meaning not fair that Boeing gets so much more for the same thing," Musk added in another tweet.
Ano. NASA spocitala, ze je jedna sedacka se SpaceX prijde na 55 milionu a s Boeingem na 90. A Muskovi se to logicky nelibi.
Nakonec i Musk ukaze sve karty, a cenu da tam, kam patri, tedy k tem 90mio - protoze ono to moc levneji delat nejde... On ten Rus ani Boeing tu cenu tam jen tak ze srandy nemaji.
Jake troleni. Kontrakt je znamy. Cena za nej taky. Pocet startu a prenesenych lidi v ramci toho kontraktu taky. Co tam nechapete Vy? 🙂 Az tento kontrakt skonci, zacnou se pocitat nove kontrakty, do te doby cena sedadla 130 mio. Nebo to se jako ty penize na vyvoj proste skrtnou? Ty NASA neplatila? Vy jste dobre vymytej... Tecka.
"Kontrakt je znamy"No prave. Kontrakt je znamy. A ty asi neumis cist/chapat/janevimco.
Já umím číst i počítat. Zato Vy s tím máte základní problém. Já dal čísla. Vy jste mi dal jen marketingové kecy. Na základě čeho má stát sedadlo v Dragonu 55 mio? Že to řekl Musk? 😀
To nerekl Musk, ale NASA. Jsi vylizanej? https://oig.nasa.gov/docs/IG-20-005.pdf...
Jo ... rekl to Musk. A jeste si stezoval, ze dostane mene nez Boe 🙂https://www.space.com/spacex-boeing-commercial-... ... The pricing disparity seemed to rankle SpaceX founder and CEO Elon Musk. "This doesn't seem right," Musk tweeted yesterday afternoon (Nov. 14), in reply to a Twitter post by Ars Technica announcing a story by space reporter Eric Berger on the OIG report's findings. "Meaning not fair that Boeing gets so much more for the same thing," Musk added in another tweet.
Dokonce musk prodava soukrome lety na ISS jeste levneji 😀 Ale pozor, az za 2 roky, tj. az skonci NASA kontrakt 🙂 Dyt to rikam... ze NASA ted proste plati vic 🙂NASA zaplatila SpaceX vyvoj Dragona, pak mu udelala certifikaci, poskytla odborniky na reseni "challenges" a je to 😀 Musk ve svem pravem svetle...https://www.nytimes.com/2020/03/05/science/axiom-... ... The Space Adventures trip could happen in late 2021 or early 2022. “It’ll be probably right around the 60th anniversary of the John Glenn’s flight,” Mr. Anderson said, referring to the first American to circle Earth, on Feb. 20, 1962.The capsule and its passengers would take an elliptical path, reaching an altitude two to three times as high as the space station’s orbit.Mr. Anderson did not provide an exact price, but said the cost would be $10 million to $20 million less than the $50 million to $60 million usually mentioned for orbital trips.
A pozor, jsou planovany dve mise rocne, takze za 3 roky nejdrive bude program zlevnovat... 😝 Matematika je v tomto kruta svine.
Jasne, ty vis urcite vic, nez auditori v NASA. https://oig.nasa.gov/docs/IG-20-005.pdf...
Za tri roky, az dragon odlita 6 manned misi, odveze vsech tech 24 lidi tam a zpet, tak se naplni kontrakt a do te doby je cena za sedadlo dana 130mio USD. Tecka. Nebo co tu stale nechapete? Ty hrani si s cisly jsou trapne. NASA vysolila 3,14 mlds (jako mene nez Boeingu, to jo), ale dala to, a za to dostane 6 misi. Kdyz budu hodnej, muzu pripocist aktualni demo misi. Ale to je tak vsechno. Az tohle odlita, zacne se cena nejak resit. S Vami obchodovat musi byt tezke 😁
NASA za to dostane 6 misi a schopnost vynaset lidi na ISS.P.S. Kdybys chtel "byt hodnej", tak tam muzes jeste zapocitat in-flight abort test. To byla pekna podivana. Skoda, ze boing ukecal NASA, ze to vyresi papirove. https://www.youtube.com/watch...
Pri abort testu nebyl na palube clovek 😀
Ano, a dokud neodlítá všech 6 misí, cena za sedadlo je daná. Matematika. Dejte jiná čísla, ozdrojujte je. Pak se budeme bavit.
Umis cist ty pako? O kus vyse jsem daval link na audit NASA.
A ten audit rika, ze:- cena za vyvoj vysoka, jak SX tak Boe- vyvoj zpozden protoze problemy- Boe placen vic nez cekali😀
JSI RETARD.For crewed missions to the ISS, NASA awarded each contractor six round-trip missions. Assumingfour astronauts per flightand using publicly available information,the estimated averagecost per seat is approximately$90 millionfor Boeingand approximately$55millionfor SpaceX, potentially providing cost savings over current Soyuz prices.The average cost per seat wascalculated by taking the total contract value and subtracting the development and test flight costs (previously disclosed in NASA’s fiscal year 2020 budget request) and the special studies costs (disclosed in past Government Accountability Office reports)to determine the total mission cost for each contractor. This number was divided by the 24 seats currently assumed over the contactors’ six confirmed missions. These figures were calculated using publicly available information and are averages, not exact costs
Tahle veta by Vam mela skocit do oci ihned, jak ji vidite. Od ceny za sedacku se odecitaji ceny za vyvoj a testovaci let. Proc? Protoze nizka cena za ty strasne utracene prachy proste musi byt! Neni mozne, aby ty programy byly horsi nez Rus! 😁)))) Dal to s Vami probirat nebudu. Doufam jen, ze az budete investorem nejakeho dila, rekneme stavby, tak budete pocitat naklady stejne jako je pocita NASA. Usetrite, a to za to stoji!The average cost per seat wascalculated by taking the total contract value and subtracting the development and test flight costs (previously disclosed in NASA’s fiscal year 2020 budget request)
K tomu dokumentu, co jste poslal ... co dodat, umíte číst? 😀 Anglicky? Vždyť je to disputace nad tím, jak jsou Boeing i SpaceX v problémech, kolik extra peněz to stojí a jaké jsou extra náklady, které měla NASA s Boeingem (mimo vše ostatní) 😀 Vždyť Vy mi tu dáváte navíc důkazy o neschopnosti Boe i SpaceX 🙂 Ten dokument si uložím pro případ, že potkám Vás nebo pana Melechina a budu poslouchat, jak vývoj šel jak po drátkách a tyto dokumenty budou skartované 🙂Jinak čísla jak jsem uvedl já tam jsou taky a sedí, i počty misí. Vy jste asi už hodně zoufalý, viďte?Dále koukám, mají tam "SAFETY AND TECHNICAL CONCERNS" ... kdo by to byl řekl 😝ONGOING TECHNICAL AND SAFETY CONCERNSMAKE IT DIFFICULT FOR NASA AND ITSCONTRACTORS TO ESTABLISH REALISTICLAUNCH SCHEDULESBožínku - vy tomu Muskovi moc nefandíte, viďte? Significant technical challenges. Asi nevíte, že se v hantýrce říká "don't say problem, say challenge" 😀Boeing and SpaceX each face significant technical challenges with parachutes, propulsion, and launchabort systems that need to be resolved prior to receiving NASA authorization to transport crew to andfrom the ISS. The complexity of these issues has already caused at least a 2-year delay in both contractors’A projděte si pořádně tento závěr:NASA OVERPAID BOEING TO PREPARE FORMULTIPLE CREWED MISSIONS
Vy znáte nějaké komplexní zařízení u kterého nenastaly při vývoji nějaké komplikace či problémy?
Cist umim, anglicky umim. Nikdy jsem nevtrdil, ze sel vyvoj jak po dratkach. Je tam ale spocitane, na kolik vyjde sedadlo v jednotlivych lodich. NASA tvrdi, ze sedadlo v Crew Dragonu je prijde na 55 milionu. A sorry, ale NASA je pro me vetsi autorita, nez ty.
Nakonci mozna jo ... ale koukneme se na ty podminky (kolik lidi v dragonu musi byt) a kolik startu musi probehnout ( ? ), aby to platilo? 🙂 Je to dost "future estimate" n'est ce pas? 🙂 Takovych vypoctu Vam sikovny auditor vypoti kolik chcete. Je ale s podivem, ze priznali ty problemy a prachy navic pro Boe tak otevrene. V tomto ohledu mi Musk prijde jeste lenvej 🙂
A ty mas samozrejme lepsi informace, nez NASA.
Prd lepsi informace. S tim co NASA zverejnila mi staci par pocetnich operaci, abych zjistil, jak na tom je cena za sedacku. Samozrejme byt zaslepeny zastance slevy pana Muska ohanim se kdejakym cislem, ale jako clovek znaly cisel Vam rikam, ze do ceny sedacky patri i cena vyvoje. Cenu za vyvoj nemuzete jen tak skrtnout. Verim tomu, ze bude interni dokument NASA, kde budou "RAW" ceny, tj. ceny realne, a tam bude tech 130mio za sedacku... a mozna vice i SX, a o neco vice u Boeingu. Vyvoj proste neco stoji.Z cehoz usuzuji, ze lety nahoru jsou drahe, a Rusko velmi pravdepodobne vyuziva sveho "nevyhodneho" kurzu k tomu, aby stlacelo cenu dolu. Protoze inkasuje USD, ale vyplaty plati v RUB.
Jo aha, takze ty veris nejakemu vybajenemu internimu NASA dokumentu, o kterem nikdo nevi, ale ty znas jeho obsah. Tak uz chapu.
Vy jste s prominutím blb 😀 Mlčeti zlato ...
Absolutně nejste schopen rozlišit investici do vývoje a provozní náklady. Míchat jebka a hrušky...Dle vaší logiky je nákup nového úsporného auta nesmysl... koupil jsem auto za víc než Mega najeto mám za ten necelý týden 100km...podle vaší matematiky je 40 roku starý moskvic daleko lepší volba, protože v přepočtu na kilometr je levnější... to je čistě vědomé fabulovani a jsem si jist že vy to víte také
Ne, vy neumite srovnat dve veci. ¨Vy jste koupil nove auto, mate nejaky vlastni plan co s nim. Navic jej muzete prodat, kdy budete chtit. To meni dost podminky.Jenze NASA nekoupila Dragon, resp. zaplatila vyvoj, dala prachy na konkretni ukol a dala k tomu podminky. A v ramci tohoto kontraktu proste stoji sesle 130m. Az tento kontrakt skonci, budem znovu diskutovat. Do te doby nechapete nebo nechcete chapat veci Vy :)
"Jenze NASA nekoupila Dragon, resp. zaplatila vyvoj, dala prachy na konkretni ukol a dala k tomu podminky."No a tohle je prave vylozena lez. NASA zaplatila predevsim vyvoj. Tech par misi tvori jen malou cast kontraktu.
Jenze Dragon je stale majetek SpaceX. A navic jej SpaceX muze libovolne pouzivat pro vlastni ucely. Tedy - program je to, co NASA platila. Vysledek je dotace, ktera zpusobila to, ze SpaceX vyvinula neco, co NASA bude pouzivat. Tedy pro NASA bude cena sedacky odvozena vzdy od ceny kontraktu. A ten zahrnuje i vyvoj. Ale nema cenu to dal rozebirat. Vas bych rozhodne jako CFO ve sve firme nechtel 🙂 Vas by okradl prvni bezdomovec.
Chapu. Pepe28 se v tom vyzna lepe, nez NASA.
Nevím jak ostatním, ale let z Prahy do Ostravy mi zabere podstatně kratší dobu, než 3 hodiny :)Ale je fakt, že Ostrava je o kousek blíž než ISS.
No jo, jenže to máte odbavování a kdesi cosi... 🙂 Nakonec to po dálnici (pokud není zrovna rozkopaná jak ci...á zahrádka) je taky dost rychlé 🙂
Odbavování je na dlouho pro pravidelné linky, soukromé lety jsou rychlejší.A pokud má člověk simulátor nemusí ani řešit jak se dostat na letiště:)
A tak to je jiná 😉
Jo, za to na ISS se lítá bez čekání, přeběhneš z auta v papučích a s nedojedenym rohlíkem od snídaně v ruce, sedneš a letíš.😀
> Ale je fakt, že Ostrava je o kousek blíž než ISS.Jen asi o sto kilometrů.
Je nutno dodat, že Rusko (kosmodrom Bajkonur, site31) má lepší zeměpisnou pozici pro starty na ISS, takže se dostane na souběžnou dráhu s ISS rychleji jen díky tomu. Ale je taky pravda, že důvodů, proč by mělo přiblížení k ISS trvat 2 dny moc není, a to ani při startu z Floridy 😉Jinak pane Kubala klobouk dolů, že jste se nebál napsat o Rusku i kladný článek. V tomto si to jistě zaslouží 🙂
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 10. 2020 20:26
Btw Space Shuttle to stíhal na ISS pod jeden den (kolem 24h) 😉 (také startoval z Floridy)
odkaz ?
Myslím, jestli to stihne za méně než za tři hodiny
Coze? Umite cist? 🙂 Space Shuttle tam lital 3 dny, pricemz to umel stihnout pod/kolem 24h (https://www.republicworld.com/technology-news/science/h... ... ). Sojuz to stihl ted kolem 3h. Kdo mluvil o méně než 3h? A který program?
takže sojuz americkou technologii rozdrtil
Tak se to úplně říct nedá. Sojuz je ve své třídě fakt dobrý, ale má své mouchy, jako každý systém. Nicméně, Muska a jeho Dragona zatím drtí, a to peklně. Třeba ale program Space Shuttle byl jinde... Sojuz na tento program zatím určitě nemá, a jediný Ruský program, který to mohl změnit - Buran / Eněrgija - už je pryč.
Sojuz byl dobrý. Nyní už je dávno za zenitem a navíc klesá jeho spolehlivost úpadkem Ruského vesmírného programu.A že drtí Dragona, to jsi vzal kde? Naopak Musk drtí Sojuz - je podstatně levnější. Jstli vycházíš z časů, tak to je jen "honění pindíků", které o skutečné kvalitě programů nijak nevypovídá.Lety na orbitu už je taxikařina, tam je podstatná spolehlivost (kterou u dragona těžko hodnotit, je na začátku) a ekonomika provozu.
Sojuz byl dobrý. Nyní už je dávno za zenitem a navíc klesá jeho spolehlivost úpadkem Ruského vesmírného programu.???????? 😀
Jo, chápu, že se na sputniku se dočtete o tom, že dírku v Sojuzu udělali američané. Ale normální člověk ví, jak to bylo, a to je něco, co by mělo být v kosmickém programu nemyslitelné.Navíc, kdyby to byla izolovaná věc. Ale není. Těch problémů je v poslední době dost, např. MS-10, problémovej byl i MS-02 (tam to naštěstí chytili před startem), Meteor-M No.2-1 (tam to nebylo úplně kvůli sojuzu, pokud budeme brát Fregat jako samostatný) dál např. Progress M-27M (posazenej na raketě sojuz) atd...
Zrovna Sojuz se rusum povedl, a vsechny jeho upgrady, zatim, jsou v pohode. Prinaseji spise zlepseni nezli zhorseni. Ja nevim proc sem tahate nejaky sputnik. Problemu samozrejme maji rusove dost, a to taky nepopiram. Ale tady jde stale o to, jak to je na druhe strane velke louze. A tam to neni fakt o moc lepsi 🙂
Máš pravdu, že Sputnik byl povedená konstrukce. Problém je v tom BYL. Je to technologie z minulého století (s malými upgrady), která prostě stojí tolik, kolik to stálo v minulém století, tedy majlant. A proto přestává být konkurenceschopná oproti dnešním raketám, které jsou dělány na levný ekonomický provoz. Upgrady pak samozřejmě přinášejí zlepšení, ale zastarávání celé technologie přináší zhoršení (méně lidí tomu rozumí, méně lidí to umí atd...) a celková bilance spolehlivosti jde dolů, jak je vidět z počtu incidentů.A jak to jde na druhé straně louže? To je právě to, co nejsi ochotnej vidět protože sputnik. Na druhé straně louže 1) Investují do nové generace raket postavených na nových technologiích. Nikoli do udržování starých systémů2) Udržují kvalifikované lidi. Takže se jim nestane taková věc, že někdo "provrtá raketu", zatmelí to a nikomu to neřekne, projde to celou výstupní kontrolou až na orbitu a tam to ohrozí posádku. Nejde tady totiž vůbec o to, kolikrát daná technika letěla. Ano, v tomdle byl Sojuz dobrá raketa. Jde o to, kolikrát ještě poletí a jaké má výhledy do budoucna. A v tomto je Ruský kosmický program v poměrně velkém průšvihu. Nemá peníze, nemá ani dostatek kvalifikovaných lidí, a především nemá výhled, že by se měla situace nějak lepšit. :-/
Teda sputnik, sojuz samozřejmě....
Je vidět, že máte kvalitní vhled do ruského vesmírného programu 🙂 Můžete aspoň část věcí ozdrojovat, třeba k těmto tvrzením?- zvyšující se počet incidentů (prosím porovnat s NASA a ESA)- přestávají být konkurenceschopní proti dnešním raketám (které to jsou a kde je ta ztráta)Děkuji :)
TMA-10 (2007): selhání pyropatrony a neoddělení přístrojové sekce, loď vstupovala do atmosféry nechráněnou stranou. Naštěstí spoj přehořel dříve, než byla zničena kabina a ta se stačila otočit a nouzově a neřízeně se vrátila. Tuto událost ruská strana kamuflovala za SW chybu.TMA-11 (2007): naprosto stejné selhání a nouzové přistání, ale už praskl průšvih se zatajováním selhání pyropatron při TMA-10. Odnesla korejská astronautka, která musela na operaci.TMA-12 (2008): opět start s vadnou pyropatronou, která musela být vyměněna v rámci nouzového výstupu. Pak přistání probíhalo za modlení posádky i pozemního personálu.TMA-04M (2012): V rámci testů na těsnost lodi byla tato loď přetlakována tak, že praskla a deformovala se. Horší je, že této skutečnosti si nikdo nevšiml a byla jako bezvadná poslána na Bajkonur ke startu. Naštěstí se na při předstartovních testech přišlo a nedošlo k neštěstí a tato loď byla poslána do šrotu.TMA-14M (2014): Nevyklopení jednoho solárního panelu kvůli špatné montáži.TMA-17M (2015): Nevyklopení jednoho solárního panelu kvůli špatné montáži.MS-09 (2018): Únik vzduchu v orbitální sekci, pravděpodobně z důvodu navrtání a následné maskovací kreativity pozemního technika.MS-10 (2018): Selhání nosné rakety kvůli chybě při montáži, nouzové přistání.Toto jsou převážně případy šlendriánu, kdy i přes několik kontrol prošly vadné části a díly nebo nesprávné montáže.
Hele, nechci Vam kazit nedelni obed, ale je to od roku 2007 ... Nevidim tu ani jedu bouchlou rampu pri tankovani rakety treba... u US bych to videl :)A blby je, ze pro US program se budou kumulovat chyby Boe, Rocketdyne, SX, NG a ostatnich. Bude tech pruseru vice :) A v roce 2003 budou i mrtvoly pri navratu na zem (Space Shuttle)... Kdyz to vezmeme do detailu, uvidime, ze tech problemu maji tak zhruba stejne, nicmene US v nejakem tom obdobi i vice... (2010 - 2016)
Poslal jsem Vám pouze seznam různých incidentů pilotovaných lodí Sojuz za poslední roky, který dokladuje neutěšenou situaci v montáži a kontrole. Kdybych to měl shrnout na všechny nosiče a mise, seznam by byl podstatně delší.
Kdy naposled bouchl nosic rusum na rampe? :)
Přímo na rampě nevím, ale těsně nad rampou v roce 2013, kdy Proton-M vynášel družice pro Glonass.
Kdybyste si tu praci dal, a misto studia prav se koukl na ty porovnani, tak byste vedel, ze to je tak on-par 😝 Radeji studujte, dobrych pravniku jako safranu...
Mohu poprosit o to porovnání? Očividně už jste si ho udělal. Moc děkuji.
"ale je to od roku 2007"A? Jako přijde Ti to jako "dostatečně řídká frekvence průšvihů"? Ty mise jsou číslované popořadě, vždyť je (nadsázka, ale jen mírná) problém najít, nějakou, která byla bez problémů.A to tam kolega nevypsal ani zdaleka všechny průšvihy - a ani všechny nebyly evidentně přiznány (jak je vidět z mlžení a lhaní Roskosmosu tam, kde se to provalilo)"bouchlou rampu pri tankovani rakety treba... "Chyby se stávají. To je normální - úplně vyhnout se jim nejde. Co není normální je 1) MNOŽSTVÍ A FREKVENCE těch chyb. A ta je na Ruské straně podstatně větší, než v USA nebo i u ESA. 2) Příčiny chyb: kdy opakovaně chybu způsobí něco, co by nikdy nemělo projít skrz vrata továrny. A z toho plyne ten první bod.Úplná demagogie je pak Tvé srovnávání problémů v rámci vývoje nové technologie se zavedeným prostředkem. To, že bouchne nově vyvvíjený a zkoušený palivový systém je normální, to se děje každému, kdo něco nového vyvíjí. To, že se opakovaně objevují problémy na desítky let zavedeném systému, a to problémy typu: "někdo něco v továrně zvoral a stejně poslali rozbitou raketu kosmonautům" je diletantismus."S program se budou kumulovat chyby Boe, Rocketdyne, SX, NG a ostatnich"Právě naopak. Konkurence je nutí to dělat efektivně, tedy mimojiné i bez chyb. Kdo bude dělat chyby, skončí, protože chyby jsou drahé: každá taková chyba v civilizované zemi znamená nejen možný neúspěch dané mise, ale především zastavení programu na měsíce, takže velké finanční ztráty.To jen Rusové posílají rakety do kosmu jako by se nechumelilo, i když už se prokázalo, že to může zabít lidi (TMA-10,11,12). To je právě jeden z průšvihů Roskosmosu, že ho nic nenutilo na sobě pracovat - a tak nejenže teď nemá moderní technologie, protože ustrnul ve vývoji, ale přestává být schopen provozovat bezpečně i ty staré.
1) MNOŽSTVÍ A FREKVENCE těch chyb. A ta je na Ruské straně podstatně větší, než v USA nebo i u ESA.- nepravda https://www.dw.com/en/how-the-soyuz-rocket-c... ... But the Soyuz rocket, and its accompanying spacecraft, which transports astronauts to and from the ISS, is still considered to be one of the world's most reliable space vehicles.2) Příčiny chyb: kdy opakovaně chybu způsobí něco, co by nikdy nemělo projít skrz vrata továrny. A z toho plyne ten první bod.- nepravdanelze dozdrojovat to co tvrdite... je to Vas pocit
1) Aha, chápu, to že novinář napíše že se "něco považuje" je pro Tebe důkaz, zatímco konkrétní výpis misí, kde se něco stalo, kdy někdy je těžké najít v daném roce misi, která by byla bezproblémová, to důkaz není. Aha.Prostuduj si třeba todle:https://ntrs.nasa.gov/citations/20100014848... 2) Nejde ozdrojovat? Co vlastně tvrdíš:- že není ozdrojované, že v Sojuzu byla vyvrtaná zatmelená dirka? Nebo tvrdíš, že to je normální, když se něco takového stane a vesmírná loď je stejně poslána na orbitu, kde kupodivu zatmelení rupne?- tvrdíš, že není ozdrojované, že Rusové měli problémové pyropatrony, dvě lodě kvůli nim měli podstatné problémy, a stejně poslali další loď do akce bez pořádného prověření těch pyropatron?Anebo nepopíráš, že jsou vady pyropatron doložené, ale tvrdíš, že takovéto postupy jsou v letectví a kosmonautice normální?
Sojuz JE dobry v doprave na ISS. Jeho jedinou vadou je omezene pohodli po dobu cca 15 minut po startu a 30 minut pred pristanim. Jinak je bezpecny, urcite v doprave na ISS nejlevnejsi, diky svemu mistu startu bude VZDY rychlejsi v doprave na ISS nez cokoliv co startuje z Floridy, coz ma na komfort zasadni vliv. Stav kdy Sojuzy vozili US astronauty byla anomalie, USA si to proste politicky nemohou dovolit a tak radeji plati domaci dopravu i kdyz je draha. Jen doufejme ze to nepovede k dalsim havariim a umrtim US astronautu jako u Shuttle
Tak, děkujeme za reportáž ze Sputniku, a teď realita:- Ruský kosmický program má poslední dobou příliš velký počet nestandardních situací (viz výš). Zatím to naštěstí neskončilo ztrátama na životech, ale to je jako říkat, proč řešíš že mi kapou brzdové hadičky, vždyť jsem nikdy nenaboural....- Sojuz je nejlevnější, jen pokud do ostatních způsobů dopravy počítáš vývojové náklady, místo abys je rozpočítal na rozumnou dobu životnosti daného prostředku. Což je podobná demagogie a pitomost, jako tvrdit, že koupě domu se nevyplatí, protože za záloha na dům kterou musíš zaplatit v hotovosti, je podstatně vyšší, než kolik bys ten rok dal za nájem.- Američani jaksi ovšem nemusí startovat z Floridy. Mohou klidně startovat ze zeměpisné šířky Bajkonuru.
Komentar k te ralite :)- za ty "problemy" by v NASA byli radi 🙂 meli by totiz shuttle na ISS celou dobu od zruseni programu Space Shuttle- Sojuz nabizi cenu takovou, jakou chce. Zakaznik - tedy NASA - plati finalni cenu a za tu dostane sluzbu. Vyvoj NASA rusum platit nemusi. Zkoumani nakladu pri businessu - USA vs. Rusko neni na miste. Je to jen business.- American nemusi startovat z Floridy, jeste muze z Kalifornie. Ale proc nestartuje z lepsi pozice? Zrejme nema na to kosmodrom... pro srovnání:Bajkonur: 45.9179319N, 63.4083697ECapeCanaveral: 28.45995743N, 80.54547586WVandenberg: 34.7245N, 120.5728WNějaký další kosmodron, který by šel použít a měl by lepší pozici?
Ze zemepisne sirky Bajkonuru startovat mohou,jen pokud si postavi novy kosmodrom. Cena se pocita vzdy vcelku a vyvojove naklady nejde nezahrnout,Nestandartni situace Sojuzu byla jen jedna (MS 10) a jeji bravurni zvladnuti ujazalo kvalitu celehoi systemu. Jen blabolis.
Rusové si také nedávno postavili nový kosmodrom, protože na Bajkonuru platí nájem. Takže postavit nový kosmodrom evidentně není takový problém. Kdyby to bylo podstatné vylepšení, tak vzhledem k počtu startů na ISS by se vyplatil už dávno. Tedy evidentně tak potřeba není - a naopak evidentně ani není tak drahý, když amíci mají asi tři a Rusům se pro těch pár startů ročně vyplatilo si postavit svůj. Nestandardní situace nebyla zdaleka jen jedna, výš jsem psal další, šířeji odpovídám jinde.A ad bravurní zvládnutí, děkuji, pobavilo..... Bravurní by bylo, kdyby jim věci fungovali tak jak mají, a neměli každou chvíli problém. A ne to, že měli štěstí, že se jim zatím nesešli dvě chyby spolu a tedy že každej jejich průšvih skončil "bravurně dobře".
Tak až v USA bude nový kosmodrom, porovnáme 🙂 Takové řeči typu - ono to není složité postasvit nový kosmodrom ... no asi je. Protože i Rus ho staví už jak dlouho a stále není. Ale na druhou stranu videa s pokrokem jsou na webu k dispozici. Kdyby existoval rozestavěný US kosmodrom, tak bychom o tom měli vědět, ne? Ale neexistuje, proč asi... nejsou na něj peníze.
🙂 Zdrojujte prosím, zdrojte... zatím to jsou jen kecy v kleci.
Promiň, ale to, že si hraješ na chytrého a přitom ani neumíš najít na webu seznam amerických kosmodromů, to fakt není můj problém. A co se týče rozestavěného kosmodromu, tak jsi mimo, Rusové už z Vostočného raketu vysílali, takže kosmorom je dokončen. To, co tam není dodělané je launch site pro jinou raketu.A co se týče toho, že američani nestaví? No nestaví, protože jim evidentně jejich kosmodromy zcela dostačují. Na to, jak často se létá k ISS vzhledem k dostatečnému výkonu jejich raket jim nevadí létat po neoptimální trajektorii.Vzhledem k množství kosmodromů na území USA - a to i relativně nově založených/obnovených - je evidentní, že postavit další by bez problémů zvládli, jen prostě nemají "ekonomickou motivaci" - většina startů je výhodné provádět kolem rovníku.
Promiň, ale to, že si hraješ na chytrého a přitom ani neumíš najít na webu seznam amerických kosmodromů, to fakt není můj problém.... hrat si na chytreho, v tom jsme oba dva dobri, vidte? 🙂 Jenze Vy tahate za kratsi provaz ... jen to sikovne maskujete.
A google na dotaz:"how much time did it take for space shuttle to get to the iss"vrátí "happy odkaz" - roughly 24 hoursMyslím si, že je to dost snadné to zjistit.
Tak si zjistěte, kolik to TENKRÁT trvalo sojuzu. Prostě možnosti realtime výpočtů, nutných úspěšné navigaci po rychlejší dráze, se za tu dobu poněkud změnili.
Ano, proto platí, že Sojuz není kraxna stará 60 let 😀
Některé dílčí systémy se samozřejmě upgradují. Což ovšem mj. vede právě k té ztrátě spolehlivosti.
Sojuz je pri letu na ISS rychlejsi hlavne proto, ze inklinace drahy ISS a Bajkonuru jsou si mnohem blize nez inklinace drahy ISS a Cape Canaveral, Cesta z Bajkonuru na ISS je proste "kratsi"...
Jo, to máš pravdu. To je další faktor, kterej do toho hraje.Nicméně Falcon může startovat z Vandenbergu, ten se už od Bajkonuru neliší tolik, popř. postavit něco ještě severněji, kdyby to byl podstatný problém.
Nelisi tolik? 🙂
Bajkonur: 45.9179319N, 63.4083697ECapeCanaveral: 28.45995743N, 80.54547586WVandenberg: 34.7245N, 120.5728W
No evidentně neliší, právě sis to sám dokázal, akorát Ti to nedocvaklo.Protože kdyby to byl např. pro SpaceX podstatný rozdíl, tak startuje z Vandebergu - to umějí. To, že startujou z floridy ukazuje, že je to zatím nijak netrápí - takže ano, evidentně se to tak podstatně neliší.
Takze na ISS litaji 2 dny dobrovolne. OK 😁
Za minus se omlouvam, uklikl jsem se...
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.