Pokud alespoň okrajově sledujete dění v tomto segmentu, pak jste mohli vidět už celou plejádu autonomních robotů pro doručování zásilek. Všichni ale měli společný koncept – zpravidla se jednalo o „krabici na kolečkách“. Ford však vidí budoucnost kurýrních služeb úplně jinak. Hraje v ní roli chodící robot, který jezdí v samořídícím autě.
Futuristickou vizi představil Ford jako svůj projekt, jehož cílem je zjistit, jak by roboti a autonomní vozidla mohli spolupracovat na dodávkách potravin, rychlého občerstvení a dalších zásilek. Za tímto účelem spojil své síly se startupem Agility Robotics, zabývajícím se roboty, využívajícími k pohybu dvě nohy.
Robot vždy zvoní dvakrát
Robot se jmenuje Digit, je vysoký kolem 150 centimetrů a svou anatomií připomíná člověka, včetně toho, že má dvě nohy a dvě ruce, ve kterých unese až 18 kilogramů. Hlavu tvoří především senzory a snímače (lidar a kamery), zajišťující bezpečný pohyb a orientaci robota v prostoru.
V představě Fordu by robotický doručovatel mohl jezdit v nákladním prostoru autonomní dodávky. Po zastavení by vystoupil, uchopil balíček, přinesl a předal ho příjemci. Celý systém by tak byl naprosto soběstačný a nepotřeboval by ke svému fungování žádný lidský prvek.
Jednou z výhod tohoto řešení má být například možnost nabíjet robota během jízdy. Ten by díky tomu nepotřeboval objemné a těžké baterie, neboť jeho úkolem by byla pouze chůze na několik posledních metrů. Proti robotům na kolech dokáže Digit například chodit po schodech, poradí si s obrubníky a dalšími překážkami.
Projekt je také ukázkou, jak by mohly technologie budoucnosti spolupracovat. Pokud robot narazí na neočekávanou překážku, může poslat obraz zpět do auta a nechat ho nalézt řešení. Auto by mohlo tyto informace poslat do cloudu a požádat o pomoc jiné systémy, díky čemuž by samotný Digit potřeboval jen minimální výpočetní výkon.
Robotický pošťák objektivně
Na druhou stranu je nutné uznat, že humanoidní roboti mají i své nedostatky. Například jsou relativně nestabilní a pokud upadnou, mívají problémy vstát. Nemohou nosit tak těžké předměty, jaké zvládnou převážet jejich „sourozenci“ na kolečkách, a jsou obvykle pomalejší a méně agilní.
Ford a Agility Robotics počítají s tím, že by na provoz Digitů dohlíželi vzdálení operátoři, jejichž úkolem by bylo předcházet případným problémům. V rozletu však projekt brzdí skutečnost, že firma zvládne vyrobit dva roboty měsíčně. To je dost pro testování, ale určitě ne pro plnohodnotnou doručovací službu.
Celý projekt je v současnosti spíše vizionářským cvičením, v jehož rámci chtějí obě firmy prozkoumat zcela novou hranici ve světě autonomie. „Prostřednictvím spolupráce s Agility Robotics se snažíme určit nejlepší způsob, jak by naše autonomní vozidla mohla spolupracovat s Digitem a pochopit, jak lze tuto novou metodu využít v budoucnu.“ uvádí Ford v tiskovém prohlášení.