Před dvěma lety jsme psali o létajícím autě Xpeng X3 a byl to trochu divoký koncept bez velké naděje na realizaci – pokoušet se vzlétnout s celým těžkým elektromobilem je neefektivní a proti konkurenci by neuspěl ani jako auto, parametry by zhoršovala letecká technika připevněná ke střeše.


Xpeng X3 se objevil i na autosalonech, dokonce i opravdu letěl, ale ke skutečně použitelnému dopravnímu prostředku měl daleko.




V hlavách designérů se zrodily ještě divočejší nápady a vedle toho inženýři vyvíjí technologie pro eVTOL.
Teď to stejná čínská automobilka zkouší s konceptem Land Aircraft Carrier. Rodinný minibus Xpeng AeroHT má běžné rozměry (délka 5,5 metru), vejde se na běžné parkovací místo a není svázaný hmotnostními ani rozměrovými limity, takže může vjet kamkoliv ve městě včetně podzemních garáží, snačí na něj běžný řidičák. Zaujme snad jen zdvojená zadní náprava – nese totiž neobvyklou zátěž.
Auto má pouze čtyři místa pro posádku, zato se do jeho nákladového prostoru vejde hexakoptéra, která unese dva pasažéry. Příprava dronu k letu trvá pět minut a je plně automatická – obsluha stiskne tlačítko, o zbytek se postarají autonomní systémy a zvládnou to i opačným směrem – uklidit dron zpátky do auta.

Futuristicky vyhlížející minivan. Pak se nadzvedne a otevře jeho záď a celá kombinace s hexakoptérou se ukáže v plné síle.
Pohonný systém na bázi karbidu křemíku s 800V architekturou má díky obří baterii stačit na dojezd až 1000 kilometrů. Nebo se energie použije na opětovné dobití dronu. Letoun se šesti skládacími rameny a karbonovými vrtulemi může létat autonomně, ale je tu i manuální režim (prý se to dá naučit za tři hodiny). Dolet, ani jiné parametry výrobce neuvádí (pouze „až šest letů“, což nám neřekne vůbec nic).
Nenechte se zmást zrychleným videem, proces přípravy dronu trvá pět minut:
Továrna už roste
Výrobce se po auto- a aerosalonech chlubí funkčním prototypem, který už absolvoval řadu letových testů – prvně bez posádky, později s pilotem. Co se dostupnosti týče, konkrétní datum nemáme, ale tentokrát se Xpeng tváří, že to bude v dohledné době. V roce 2025 chce spustit předobjednávky.
V tiskové zprávě také oznámil, že v Guangzhou byla zahájena stavba továrny s kapacitou 10 tisíc létajících aut ročně. Jiná zpráva mluví o prvotní investici 150 miliónů dolarů a zahájení dalšího investičního kola.