Dojet, kam terén dovolí, pak pokračovat vzduchem... Takovou myšlenku má Land Aircraft Carrier Xpeng AeroHT. Zdroj: AeroHT

Dojet, kam terén dovolí, pak pokračovat vzduchem... Takovou myšlenku má Land Aircraft Carrier Xpeng AeroHT. | Zdroj: AeroHT

Který koncept dává větší smysl? Létající automobil, nebo minibus, který veze samostatný dron?  Zdroj: AeroHT

Který koncept dává větší smysl? Létající automobil, nebo minibus, který veze samostatný dron?  | Zdroj: AeroHT

Prostřední dvojice ramen má kromě nosných vrtulí další pár, který žene dron dopředu. Zdroj: AeroHT

Prostřední dvojice ramen má kromě nosných vrtulí další pár, který žene dron dopředu. | Zdroj: AeroHT

Letoun může létat autonomně, ale je tu i manuální režim (prý se to dá naučit za tři hodiny) Zdroj: AeroHT

Letoun může létat autonomně, ale je tu i manuální režim (prý se to dá naučit za tři hodiny) | Zdroj: AeroHT

Dron se na palubě „Land Aircraft Carrier“ dobíjí z trakční baterie. Zdroj: AeroHT

Dron se na palubě „Land Aircraft Carrier“ dobíjí z trakční baterie. | Zdroj: AeroHT

Poháněná jsou všechna kola. Zdvojení zadní nápravy bylo nutné kvůli hmotnosti dronu. Zdroj: AeroHT

Poháněná jsou všechna kola. Zdvojení zadní nápravy bylo nutné kvůli hmotnosti dronu. | Zdroj: AeroHT

Futuristicky vyhlížející minivan. Pak se nadzvedne a otevře jeho záď a celá kombinace s hexakoptérou se ukáže v plné síle.  Zdroj: AeroHT

Futuristicky vyhlížející minivan. Pak se nadzvedne a otevře jeho záď a celá kombinace s hexakoptérou se ukáže v plné síle.  | Zdroj: AeroHT

Pohled do interiéru auta. Zdroj: AeroHT

Pohled do interiéru auta. | Zdroj: AeroHT

Koncept jaký tu ještě nebyl. Xpeng chce AeroHT opravdu dostat na trh. Zdroj: AeroHT

Koncept jaký tu ještě nebyl. Xpeng chce AeroHT opravdu dostat na trh. | Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zadní sklo je poloprůhledné, takže je hexakoptéra částečně vidět.  Zdroj: AeroHT

Zadní sklo je poloprůhledné, takže je hexakoptéra částečně vidět.  | Zdroj: AeroHT

Myslelo se i na nouzové přistání. Zdroj: AeroHT

Myslelo se i na nouzové přistání. | Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Xpeng X3 se objevil i na autosalonech, dokonce i opravdu letěl, ale ke skutečně použitelnému dopravnímu prostředku měl daleko. Zdroj: AeroHT

Xpeng X3 se objevil i na autosalonech, dokonce i opravdu letěl, ale ke skutečně použitelnému dopravnímu prostředku měl daleko. | Zdroj: AeroHT

Xpeng X3 se objevil i na autosalonech, dokonce i opravdu letěl, ale ke skutečně použitelnému dopravnímu prostředku měl daleko. Zdroj: AeroHT

Xpeng X3 se objevil i na autosalonech, dokonce i opravdu letěl, ale ke skutečně použitelnému dopravnímu prostředku měl daleko. | Zdroj: AeroHT

Xpeng X3 se objevil i na autosalonech, dokonce i opravdu letěl, ale ke skutečně použitelnému dopravnímu prostředku měl daleko. Zdroj: AeroHT

Xpeng X3 se objevil i na autosalonech, dokonce i opravdu letěl, ale ke skutečně použitelnému dopravnímu prostředku měl daleko. | Zdroj: AeroHT

Xpeng X3 se objevil i na autosalonech, dokonce i opravdu letěl, ale ke skutečně použitelnému dopravnímu prostředku měl daleko. Zdroj: AeroHT

Xpeng X3 se objevil i na autosalonech, dokonce i opravdu letěl, ale ke skutečně použitelnému dopravnímu prostředku měl daleko. | Zdroj: AeroHT

V hlavách designérů se zrodily ještě divočejší nápady... Zdroj: AeroHT

V hlavách designérů se zrodily ještě divočejší nápady... | Zdroj: AeroHT

V hlavách designérů se zrodily ještě divočejší nápady... Zdroj: AeroHT

V hlavách designérů se zrodily ještě divočejší nápady... | Zdroj: AeroHT

V hlavách designérů se zrodily ještě divočejší nápady... Zdroj: AeroHT

V hlavách designérů se zrodily ještě divočejší nápady... | Zdroj: AeroHT

...a vedle toho inženýři vyvíjí technologie pro eVTOL. Zdroj: AeroHT

...a vedle toho inženýři vyvíjí technologie pro eVTOL. | Zdroj: AeroHT

V hlavách designérů se zrodily ještě divočejší nápady... Zdroj: AeroHT

V hlavách designérů se zrodily ještě divočejší nápady... | Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Zdroj: AeroHT

Který koncept dává větší smysl? Létající automobil, nebo minibus, který veze samostatný dron?  Zdroj: AeroHT
Prostřední dvojice ramen má kromě nosných vrtulí další pár, který žene dron dopředu. Zdroj: AeroHT
Letoun může létat autonomně, ale je tu i manuální režim (prý se to dá naučit za tři hodiny) Zdroj: AeroHT
Dron se na palubě „Land Aircraft Carrier“ dobíjí z trakční baterie. Zdroj: AeroHT
38
Fotogalerie

Že to auto vypadá futuristicky? Počkejte, až zjistíte, že má v kufru dron, který unese dva lidi

Před dvěma lety jsme psali o létajícím autě Xpeng X3 a byl to trochu divoký koncept bez velké naděje na realizaci – pokoušet se vzlétnout s celým těžkým elektromobilem je neefektivní a proti konkurenci by neuspěl ani jako auto, parametry by zhoršovala letecká technika připevněná ke střeše.

čtvrtej 02.jpegčtvrtej 04.jpeg
Xpeng X3 se objevil i na autosalonech, dokonce i opravdu letěl, ale ke skutečně použitelnému dopravnímu prostředku měl daleko.
třetí 01.jpegdruhej 01.jpegjeden 03.jpegšest 01.jpeg
V hlavách designérů se zrodily ještě divočejší nápady a vedle toho inženýři vyvíjí technologie pro eVTOL.

Teď to stejná čínská automobilka zkouší s konceptem Land Aircraft Carrier. Rodinný minibus Xpeng AeroHT má běžné rozměry (délka 5,5 metru), vejde se na běžné parkovací místo a není svázaný hmotnostními ani rozměrovými limity, takže může vjet kamkoliv ve městě včetně podzemních garáží, snačí na něj běžný řidičák. Zaujme snad jen zdvojená zadní náprava – nese totiž neobvyklou zátěž.

Auto má pouze čtyři místa pro posádku, zato se do jeho nákladového prostoru vejde hexakoptéra, která unese dva pasažéry. Příprava dronu k letu trvá pět minut a je plně automatická – obsluha stiskne tlačítko, o zbytek se postarají autonomní systémy a zvládnou to i opačným směrem – uklidit dron zpátky do auta.

93e563c9a61be96e8876f4ce2d6bb099.jpeg
Futuristicky vyhlížející minivan. Pak se nadzvedne a otevře jeho záď a celá kombinace s hexakoptérou se ukáže v plné síle. 

Pohonný systém na bázi karbidu křemíku s 800V architekturou má díky obří baterii stačit na dojezd až 1000 kilometrů. Nebo se energie použije na opětovné dobití dronu. Letoun se šesti skládacími rameny a karbonovými vrtulemi může létat autonomně, ale je tu i manuální režim (prý se to dá naučit za tři hodiny). Dolet, ani jiné parametry výrobce neuvádí (pouze „až šest letů“, což nám neřekne vůbec nic).

Nenechte se zmást zrychlen​ým videem, proces přípravy dronu trvá pět minut:

Továrna už roste

Výrobce se po auto- a aerosalonech chlubí funkčním prototypem, který už absolvoval řadu letových testů – prvně bez posádky, později s pilotem. Co se dostupnosti týče, konkrétní datum nemáme, ale tentokrát se Xpeng tváří, že to bude v dohledné době. V roce 2025 chce spustit předobjednávky.

V tiskové zprávě také oznámil, že v Guangzhou byla zahájena stavba továrny s kapacitou 10 tisíc létajících aut ročně. Jiná zpráva mluví o prvotní investici 150 miliónů dolarů a zahájení dalšího investičního kola.

Určitě si přečtěte

Články odjinud