Evropská unie | CO2

Země Evropské unie se dohodly na kompromisu. Automobilky musí do roku 2030 snížit emise CO₂ o 37 %

Aktualizováno 18. prosince 2018: Evropský parlament a země EU se včera dohodly na kompromisu v cíli snížení emisí CO₂ u nových osobních automobilů od roku 2030.

V říjnu se ministři EU shodli na snížení o 35 % oproti cíli pro rok 2021, Evropský parlament ale prosazoval 40 %. Výsledných 37,5 % je tak hodnota přesně mezi těmito požadavky. Země EU tak navýšily původní záměr Evropské komise snížit emise CO₂ o 30 %.

Pro nákladní vozy platí cíl 31 %.

Zdroj: Euractiv

EU dostala anticenu

Motoristický magazín Svět motorů v aktuálním čísle uděloval motoristickou anticenu za rok 2018. Vysloužila si ji Evropská unie za svůj přístup k emisním limitům.

Klepněte pro větší obrázek

Aktualizováno 10. října 2018: Ministři životního prostředí zemí Evropské unie se v Lucemburku dohodli na kompromisu. Automobilky musí od roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého u svých vozů o 35 % oproti cíli pro rok 2021.

Změna má být postupná. Do roku 2025 mají automobilky snížit emise CO2 o 15 %, což odpovídá 81 g/km. Do roku 2030 pak o 35 % v případě osobních vozů (62 g/km) a o 30 % u nákladních (67 g/km).

Snížení se počítá z cíle pro rok 2021, který je 95 g/km, a emise se budou měřit novou metodikou WLTP (Wikipedie).

Podle ČTK (viz E15.cz) se do rozhodnutí dostala také tzv. revizní klauzule. V roce 2023 bude provedena analýza situace, a kdyby se ukázalo, že cíl pro rok 2030 není reálný, bude možné jej přehodnotit.

Většina zemí souhlasila

Evropský parlament minulý týden navrhl, že od roku 2030 by se měly emise snížit o 40 %. Tuto hodnotu i nyní prosazovali ministři třeba Dánska, Nizozemska nebo Francie. Oproti tomu například Česko nebo Německo navrhovaly 30 %.

Rakousko, které aktuálně předsedá EU, navrhlo kompromis 35 %. Hlasovalo pro něj 20 z 28 zemí. Čtyři státy, které chtěl vyšší cíl, byly proti, čtyři se hlasování zdržely.

Předsedající Rakousko nyní půjde s cílem snížit emise o 35 % do dalších jednání mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Radou o konkrétní podobě legislativních změn.

Zelení i automobilky: Je to stále špatně

Bas Eickhout, mluvčí skupiny zelených v Evropském parlamentu není s výsledkem spokojený. V tiskové zprávě ho označil za sabotáž od ministrů členských zemí: „Je to jen den poté, co mezivládní panel pro změnu klimatu vyzval k radikálním krokům a politickou vůli udržet globální oteplování pod 1,5 °C. Zdá se, že vlády, jako je německá, jsou taženy automobilovým průmyslem. Můžeme dosáhnout pařížských cílů v oblasti klimatu a zastavit klimatický kolaps. Ale i doprava zde musí plnit svou úlohu, přispět ke snížení svých emisí a získat výhody plynoucí z rozvoje nových technologií a průmyslových odvětví.“

Reagují už také automobilky. V tiskové zprávě Sdružení evropských autovýrobců připouštějí, že limit je nižší než původní návrh Evropského parlamentu. I tak ale podle nich hrozí, že změny budou mít negativní dopad na konkurenceschopnost evropského průmyslu, na zaměstnanost i spotřebitele.

Sdružení se stále obává, že systém založený na sankcích v kombinaci s vysokými prodejními kvótami není v souladu s realitou a narušuje zásadu technologické neutrality.

Diskuze (100) Další článek: Nvidia AGX Xavier: miniaturní superpočítač pro roboty i autonomní vozidla

Témata článku: Automobily, Evropská unie, Wikipedia, Německo, Ekologie, Francie, Globální oteplování, CO2, Emisní limit, WLTP, Nová metodika, Původní záměr, Evropský průmysl, Původní návrh, Lucemburk, Nizozemsko, Emise, Česká tisková kancelář, Politická vůle, Spotřebitel, Evropská komise, Průmyslové odvětví, Snížení emisí, Oxid uhličitý, Nákladní vůz


Určitě si přečtěte

Týden Živě: Zapomeňte na širokoúhlý televizor. Budoucnost patří vertikálním

Týden Živě: Zapomeňte na širokoúhlý televizor. Budoucnost patří vertikálním

** Vertikální televizory do každé rodiny ** Desítky budou mít problém s počítači s malými disky ** Facebook se chlubil novinkami na F8

David Polesný, Jakub Čížek | 24

Jak poslat Teslu do protisměru? Stačí samolepky, které řidič nevidí

Jak poslat Teslu do protisměru? Stačí samolepky, které řidič nevidí

** Teslu v režimu autopilota je možné zmást a poslat do protisměru ** Odborníkům k tomu stačily tři samolepky na vozovce ** Je důvod se znepokojovat? Ne, pokud řidič dává pozor

Karel Kilián | 98

Šmírování na Street View: Koukněte se, co nového zachytily kamery Googlu

Šmírování na Street View: Koukněte se, co nového zachytily kamery Googlu

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 5

Pokud Google a Huawei ukončí spolupráci, bude to prý hrozba pro celý svět

Pokud Google a Huawei ukončí spolupráci, bude to prý hrozba pro celý svět

** Huawei chce vlastní OS pro mobily i PC. Mohl by ale uspět na Západě? ** Proti firmě se mezitím postavil i Facebook ** Google ale zároveň varuje před totální blokádou

Jakub Čížek | 64

Co je to 5G a proč technický šéf T-Mobile US varuje před přílišným optimismem

Co je to 5G a proč technický šéf T-Mobile US varuje před přílišným optimismem

** Občas to vypadá, že 5G vyřeší úplně všechny problémy světa ** Zrychlí internet, pokryje venkov, umožní svět IoT ** Technický šéf amerického T-Mobilu před tímto pohledem varuje

Jakub Čížek | 29