Země Evropské unie se dohodly na kompromisu. Automobilky musí do roku 2030 snížit emise CO₂ o 37 %

Aktualizováno 18. prosince 2018: Evropský parlament a země EU se včera dohodly na kompromisu v cíli snížení emisí CO₂ u nových osobních automobilů od roku 2030.

V říjnu se ministři EU shodli na snížení o 35 % oproti cíli pro rok 2021, Evropský parlament ale prosazoval 40 %. Výsledných 37,5 % je tak hodnota přesně mezi těmito požadavky. Země EU tak navýšily původní záměr Evropské komise snížit emise CO₂ o 30 %.

Pro nákladní vozy platí cíl 31 %.

Zdroj: Euractiv

EU dostala anticenu

Motoristický magazín Svět motorů v aktuálním čísle uděloval motoristickou anticenu za rok 2018. Vysloužila si ji Evropská unie za svůj přístup k emisním limitům.

Klepněte pro větší obrázek

Aktualizováno 10. října 2018: Ministři životního prostředí zemí Evropské unie se v Lucemburku dohodli na kompromisu. Automobilky musí od roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého u svých vozů o 35 % oproti cíli pro rok 2021.

Změna má být postupná. Do roku 2025 mají automobilky snížit emise CO2 o 15 %, což odpovídá 81 g/km. Do roku 2030 pak o 35 % v případě osobních vozů (62 g/km) a o 30 % u nákladních (67 g/km).

Snížení se počítá z cíle pro rok 2021, který je 95 g/km, a emise se budou měřit novou metodikou WLTP (Wikipedie).

Podle ČTK (viz E15.cz) se do rozhodnutí dostala také tzv. revizní klauzule. V roce 2023 bude provedena analýza situace, a kdyby se ukázalo, že cíl pro rok 2030 není reálný, bude možné jej přehodnotit.

Většina zemí souhlasila

Evropský parlament minulý týden navrhl, že od roku 2030 by se měly emise snížit o 40 %. Tuto hodnotu i nyní prosazovali ministři třeba Dánska, Nizozemska nebo Francie. Oproti tomu například Česko nebo Německo navrhovaly 30 %.

Rakousko, které aktuálně předsedá EU, navrhlo kompromis 35 %. Hlasovalo pro něj 20 z 28 zemí. Čtyři státy, které chtěl vyšší cíl, byly proti, čtyři se hlasování zdržely.

Předsedající Rakousko nyní půjde s cílem snížit emise o 35 % do dalších jednání mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Radou o konkrétní podobě legislativních změn.

Zelení i automobilky: Je to stále špatně

Bas Eickhout, mluvčí skupiny zelených v Evropském parlamentu není s výsledkem spokojený. V tiskové zprávě ho označil za sabotáž od ministrů členských zemí: „Je to jen den poté, co mezivládní panel pro změnu klimatu vyzval k radikálním krokům a politickou vůli udržet globální oteplování pod 1,5 °C. Zdá se, že vlády, jako je německá, jsou taženy automobilovým průmyslem. Můžeme dosáhnout pařížských cílů v oblasti klimatu a zastavit klimatický kolaps. Ale i doprava zde musí plnit svou úlohu, přispět ke snížení svých emisí a získat výhody plynoucí z rozvoje nových technologií a průmyslových odvětví.“

Reagují už také automobilky. V tiskové zprávě Sdružení evropských autovýrobců připouštějí, že limit je nižší než původní návrh Evropského parlamentu. I tak ale podle nich hrozí, že změny budou mít negativní dopad na konkurenceschopnost evropského průmyslu, na zaměstnanost i spotřebitele.

Sdružení se stále obává, že systém založený na sankcích v kombinaci s vysokými prodejními kvótami není v souladu s realitou a narušuje zásadu technologické neutrality.

Diskuze (100) Další článek: Nvidia AGX Xavier: miniaturní superpočítač pro roboty i autonomní vozidla

Témata článku: Automobily, Německo, Wikipedia, Ekologie, Evropská unie, Francie, Globální oteplování, CO2, Snížení emisí, Nákladní vůz, Osobní vůz, Automobilový průmysl, Legislativní změna, Dánsko, Emisní limit, Nizozemsko, Nová metodika, Lucemburk, Snížení, Automobilka, Česká tisková kancelář, Nová technologie, Životní prostředí, Členská země, Council



Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Apple si patentoval šílený iPhone. Je celý ze skla a má vysouvací komponenty

Apple si patentoval šílený iPhone. Je celý ze skla a má vysouvací komponenty

** Apple pustil fantazii na špacír a vymyslel celoskleněný mobil ** Na vizualizacích vypadá zajímavě, v praxi by byl asi hodně nepraktický ** Jde jen o další z konceptů, blízkou výrobu nečekejte

Martin Miksa
PrototypPatentiPhone
Recenze hry Disco Elysium - Final Cut. Detektivka, která by vydala na knižní sérii

Recenze hry Disco Elysium - Final Cut. Detektivka, která by vydala na knižní sérii

Tato detektivka je už sice starší záležitostí, ale na konzole dorazila v krabicové verzi teprve nedávno. Při té příležitosti jsme si řekli, že by nebylo od věci se k ní vrátit a podívat se na to, jaké změny přinesla její Final Cut verze.

Martin Nahodil
Disco ElysiumPS5RecenzeAdventury
Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

** Uběhlo 35 let od tragické nehody v černobylské elektrárně ** Celá oblast je událostí stále silně poznamenaná ** Z Černobylu ale znovu teče elektřina – tentokrát solární

David Polesný
Elektrárna
Jeden z nejpodivnějších objektů ve Sluneční soustavě odpálil další explozi

Jeden z nejpodivnějších objektů ve Sluneční soustavě odpálil další explozi

** Kometa 29P/Schwassmann–Wachmann je pozoruhodná tím, že víceméně pravidelně vybuchuje ** A letos se vyloženě předvádí ** V srpnu odpálila pořádnou erupci, v září doslova supererupci a 24. října následovala další velice silná exploze

Stanislav Mihulka
AstronomieKomety