Evropská unie | CO2

Země Evropské unie se dohodly na kompromisu. Automobilky musí do roku 2030 snížit emise CO₂ o 37 %

Aktualizováno 18. prosince 2018: Evropský parlament a země EU se včera dohodly na kompromisu v cíli snížení emisí CO₂ u nových osobních automobilů od roku 2030.

V říjnu se ministři EU shodli na snížení o 35 % oproti cíli pro rok 2021, Evropský parlament ale prosazoval 40 %. Výsledných 37,5 % je tak hodnota přesně mezi těmito požadavky. Země EU tak navýšily původní záměr Evropské komise snížit emise CO₂ o 30 %.

Pro nákladní vozy platí cíl 31 %.

Zdroj: Euractiv

EU dostala anticenu

Motoristický magazín Svět motorů v aktuálním čísle uděloval motoristickou anticenu za rok 2018. Vysloužila si ji Evropská unie za svůj přístup k emisním limitům.

Klepněte pro větší obrázek

Aktualizováno 10. října 2018: Ministři životního prostředí zemí Evropské unie se v Lucemburku dohodli na kompromisu. Automobilky musí od roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého u svých vozů o 35 % oproti cíli pro rok 2021.

Změna má být postupná. Do roku 2025 mají automobilky snížit emise CO2 o 15 %, což odpovídá 81 g/km. Do roku 2030 pak o 35 % v případě osobních vozů (62 g/km) a o 30 % u nákladních (67 g/km).

Snížení se počítá z cíle pro rok 2021, který je 95 g/km, a emise se budou měřit novou metodikou WLTP (Wikipedie).

Podle ČTK (viz E15.cz) se do rozhodnutí dostala také tzv. revizní klauzule. V roce 2023 bude provedena analýza situace, a kdyby se ukázalo, že cíl pro rok 2030 není reálný, bude možné jej přehodnotit.

Většina zemí souhlasila

Evropský parlament minulý týden navrhl, že od roku 2030 by se měly emise snížit o 40 %. Tuto hodnotu i nyní prosazovali ministři třeba Dánska, Nizozemska nebo Francie. Oproti tomu například Česko nebo Německo navrhovaly 30 %.

Rakousko, které aktuálně předsedá EU, navrhlo kompromis 35 %. Hlasovalo pro něj 20 z 28 zemí. Čtyři státy, které chtěl vyšší cíl, byly proti, čtyři se hlasování zdržely.

Předsedající Rakousko nyní půjde s cílem snížit emise o 35 % do dalších jednání mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Radou o konkrétní podobě legislativních změn.

Zelení i automobilky: Je to stále špatně

Bas Eickhout, mluvčí skupiny zelených v Evropském parlamentu není s výsledkem spokojený. V tiskové zprávě ho označil za sabotáž od ministrů členských zemí: „Je to jen den poté, co mezivládní panel pro změnu klimatu vyzval k radikálním krokům a politickou vůli udržet globální oteplování pod 1,5 °C. Zdá se, že vlády, jako je německá, jsou taženy automobilovým průmyslem. Můžeme dosáhnout pařížských cílů v oblasti klimatu a zastavit klimatický kolaps. Ale i doprava zde musí plnit svou úlohu, přispět ke snížení svých emisí a získat výhody plynoucí z rozvoje nových technologií a průmyslových odvětví.“

Reagují už také automobilky. V tiskové zprávě Sdružení evropských autovýrobců připouštějí, že limit je nižší než původní návrh Evropského parlamentu. I tak ale podle nich hrozí, že změny budou mít negativní dopad na konkurenceschopnost evropského průmyslu, na zaměstnanost i spotřebitele.

Sdružení se stále obává, že systém založený na sankcích v kombinaci s vysokými prodejními kvótami není v souladu s realitou a narušuje zásadu technologické neutrality.

Diskuze (100) Další článek: Nvidia AGX Xavier: miniaturní superpočítač pro roboty i autonomní vozidla

Témata článku: Wikipedia, Ekologie, Německo, Francie, Evropská unie, Automobily, Globální oteplování, CO2, Emise, Council, Automobilka, Evropský parlament, Spotřebitel, Snížení emisí, Evropská komise, Původní návrh, Oxid uhličitý, Legislativní změna, Dánsko, Nová technologie, Česká republika, Automobilový průmysl, Průmyslové odvětví, Lucemburk, Nákladní vůz


Určitě si přečtěte

Má to smysl, pípla nám eRouška. Moc informací ale z upozornění nevyčtete
Vladislav Kluska
KoronavirusMobilní aplikaceSoftware
TIP: Lidl má nejlevnější duální Qi nabíječku. Stojí jen 399 Kč
Lukáš Václavík
Bezdrátové nabíjení
Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

** Notebooky s cenou do deseti tisíc korun jsou plné kompromisů ** Existuje několik modelů dobře použitelných pro nenáročné použití ** Vhodnou alternativou jsou tablety nebo repasované počítače

David Polesný | 86

David Polesný
Jak vybrat notebookNotebooky
Používáte Disk Google? Tak si dejte pozor: od října začne automaticky vysypávat koš
Vladislav Kluska
Disk GoogleÚložištěGoogle
Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Každý den aktualizované grafy a mapy

Marek Lutonský | 169

Marek Lutonský
COVID-19Koronavirus
Testy procesorů Ryzen 5000: AMD překonalo Intel ve všech směrech

Testy procesorů Ryzen 5000: AMD překonalo Intel ve všech směrech

** AMD začalo prodávat nové procesory Ryzen 5000 s architekturou Zen 3 ** K dispozici jsou nezávislé testy z celého světa ** AMD překonává Intel ve všech směrech

Karel Javůrek | 67

Karel Javůrek
ProcesoryTestyAMD