Země Evropské unie se dohodly na kompromisu. Automobilky musí do roku 2030 snížit emise CO₂ o 37 %

Aktualizováno 18. prosince 2018: Evropský parlament a země EU se včera dohodly na kompromisu v cíli snížení emisí CO₂ u nových osobních automobilů od roku 2030.

V říjnu se ministři EU shodli na snížení o 35 % oproti cíli pro rok 2021, Evropský parlament ale prosazoval 40 %. Výsledných 37,5 % je tak hodnota přesně mezi těmito požadavky. Země EU tak navýšily původní záměr Evropské komise snížit emise CO₂ o 30 %.

Pro nákladní vozy platí cíl 31 %.

Zdroj: Euractiv

EU dostala anticenu

Motoristický magazín Svět motorů v aktuálním čísle uděloval motoristickou anticenu za rok 2018. Vysloužila si ji Evropská unie za svůj přístup k emisním limitům.

Klepněte pro větší obrázek

Aktualizováno 10. října 2018: Ministři životního prostředí zemí Evropské unie se v Lucemburku dohodli na kompromisu. Automobilky musí od roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého u svých vozů o 35 % oproti cíli pro rok 2021.

Změna má být postupná. Do roku 2025 mají automobilky snížit emise CO2 o 15 %, což odpovídá 81 g/km. Do roku 2030 pak o 35 % v případě osobních vozů (62 g/km) a o 30 % u nákladních (67 g/km).

Snížení se počítá z cíle pro rok 2021, který je 95 g/km, a emise se budou měřit novou metodikou WLTP (Wikipedie).

Podle ČTK (viz E15.cz) se do rozhodnutí dostala také tzv. revizní klauzule. V roce 2023 bude provedena analýza situace, a kdyby se ukázalo, že cíl pro rok 2030 není reálný, bude možné jej přehodnotit.

Většina zemí souhlasila

Evropský parlament minulý týden navrhl, že od roku 2030 by se měly emise snížit o 40 %. Tuto hodnotu i nyní prosazovali ministři třeba Dánska, Nizozemska nebo Francie. Oproti tomu například Česko nebo Německo navrhovaly 30 %.

Rakousko, které aktuálně předsedá EU, navrhlo kompromis 35 %. Hlasovalo pro něj 20 z 28 zemí. Čtyři státy, které chtěl vyšší cíl, byly proti, čtyři se hlasování zdržely.

Předsedající Rakousko nyní půjde s cílem snížit emise o 35 % do dalších jednání mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Radou o konkrétní podobě legislativních změn.

Zelení i automobilky: Je to stále špatně

Bas Eickhout, mluvčí skupiny zelených v Evropském parlamentu není s výsledkem spokojený. V tiskové zprávě ho označil za sabotáž od ministrů členských zemí: „Je to jen den poté, co mezivládní panel pro změnu klimatu vyzval k radikálním krokům a politickou vůli udržet globální oteplování pod 1,5 °C. Zdá se, že vlády, jako je německá, jsou taženy automobilovým průmyslem. Můžeme dosáhnout pařížských cílů v oblasti klimatu a zastavit klimatický kolaps. Ale i doprava zde musí plnit svou úlohu, přispět ke snížení svých emisí a získat výhody plynoucí z rozvoje nových technologií a průmyslových odvětví.“

Reagují už také automobilky. V tiskové zprávě Sdružení evropských autovýrobců připouštějí, že limit je nižší než původní návrh Evropského parlamentu. I tak ale podle nich hrozí, že změny budou mít negativní dopad na konkurenceschopnost evropského průmyslu, na zaměstnanost i spotřebitele.

Sdružení se stále obává, že systém založený na sankcích v kombinaci s vysokými prodejními kvótami není v souladu s realitou a narušuje zásadu technologické neutrality.

Diskuze (100) Další článek: Nvidia AGX Xavier: miniaturní superpočítač pro roboty i autonomní vozidla

Témata článku: CO2, Automobily, Německo, Wikipedia, Evropská unie, Ekologie, Francie, Globální oteplování, Oxid uhličitý, Komp, Legislativní změna, Konkurenceschopnost, Rakousko, Česká republika, Snížení emisí, Česká tisková kancelář, Automobilový průmysl, Politická vůle, Emisní limit, Nová technologie, Lucemburk, Kompromis, Evropský průmysl, Radikální krok, Původní návrh



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Pod drobnohledem. Čtečky otisků prstů na smartphonech a to, co jste o nich možná nevěděli

Pod drobnohledem. Čtečky otisků prstů na smartphonech a to, co jste o nich možná nevěděli

** Čtečky otisků prstů máme ve smartphonech déle než 20 let ** Jaké máme druhy, a jak vlastně fungují? ** Ten, kdo je nejvíce rozšířil od nich naopak upustil

Martin Miksa
Čtečka otisků v displejiČtečka otisků prstůSmartphony
Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

** Google má kvalitní družicové snímky Ruska ** Najdete na nich i tu poslední ruskou vojenskou základnu ** Nadšenci jich lokalizovali už okolo 1 600

Jakub Čížek
RuskoArmádaMapy
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

** Pentagon hodlá nahradit své lehké víceúčelové vrtulníky Bell OH-58 Kiowa ** Za tímto účelem vznikl modernizační program Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) ** V rámci něj vyvíjí společnost Sikorsky Aircraft Corporation vrtulník Raider X

Stanislav Mihulka
HelikoptéryVojenstvíPrototyp
V nitru DJI Mini 3 Pro: Ten dron je větší záhada než tajemný hrad v Karpatech [galerie]

V nitru DJI Mini 3 Pro: Ten dron je větší záhada než tajemný hrad v Karpatech [galerie]

** Létá skvěle, fotí slušně a má autopilota ** Jak se to všechno podařilo vtěsnat do 249 gramů? ** Podívejte se na rozborku nejlepšího dronu letošní sezóny

Jakub Čížek
KvadrokoptéraDJIDrony