Vesmír | Země | Černé díry

Země je o 2000 světelných let blíže k černé díře, než se myslelo. Vědci přepočítali rychlost a polohu

Skupina vědců z japonské Národní astronomické observatoře přepočítala rychlost a polohu naší planety v rámci galaxie Mléčná dráha. Zjistili, že jsme o 2000 světelných let blíže k supermasivní černé díře Sagittarius A*, nacházející se ve středu galaxie. Kromě toho se ukázalo, že se Země pohybuje vyšší rychlostí.

Hned v úvodu je vhodné podotknout, že výše uvedená zjištění neznamenají, že by modrá planeta byla v jakémkoli ohrožení. Na základě nových dat jen o něco přesněji známe polohu Země v rámci galaxie, jíž je náš planetární systém součástí.

Jak se měří poloha v galaxii

Výsledky vyplývají z patnáct let trvajícího výzkumu japonského radioastronomického projektu VERA. S použitím techniky označované jako VLBI (Very-long-baseline interferometry) byla zkombinována data z dalekohledů po celém Japonsku s údaji z dalších projektů a na jejich základě byla vytvořena přesná mapa Mléčné dráhy.

Ke zjištění pozice Země bylo použito 99 bodů v naší galaxii, u nichž byla nejprve určena rychlost a poloha. Jedním z nejzajímavějších závěrů je fakt, že černá díra Sagittarius A* je vzdálena „jen“ 25 800 světelných let – téměř o 2 000 světelných let méně, než se původně myslelo.

Pozice naší planetární soustavy v rámci galaxie

Světelný rok je jednotka vzdálenosti používaná v astronomii. Odpovídá vzdálenosti, kterou urazí světlo ve vakuu za jeden rok, což je zhruba deset bilionů kilometrů. Zmiňovaná černá díra je tedy vzdálená těžko představitelných 244 086 846 192 584 640 (tj. 244 biliard) kilometrů.

Pohybujeme se rychleji

Nový výzkum také ukázal, že se Země pohybuje rychleji, než jsme se dříve domnívali. Zatímco starší modely uváděly, že Země obíhá kolem středu galaxie rychlostí 220 kilometrů za sekundu, nový model VERA ukazuje, že se pohybujeme rychlostí 227 kilometrů za sekundu (tj. 817 200 km/h).

Projekt VERA si dále klade za cíl zlepšit přesnost svých modelů zvýšením počtu observatoří, jež používá pro své výpočty. Vědci doufají, že v dohledné době zapojí do výzkumu východoasijskou síť dalekohledů, což jim umožní shromažďovat data z většího počtu zdrojů z Koreje a Číny.

„Protože se Země nachází uvnitř Mléčné dráhy, nemůžeme odstoupit a podívat se na to, jak vypadá naše galaxie zvenčí,“ řekl astronom Tomoya Hirota. „Astrometrie – přesné měření pozic a pohybů objektů – je proto zásadním nástrojem k pochopení celkové struktury galaxie a našeho místa v ní.“

Diskuze (35) Další článek: V databázi testů se objevil výkonný mobilní procesor AMD Ryzen 7 5800H s architekturou Zen 3

Témata článku: Vesmír, Věda, Japonsko, Výzkum, Země, Astronomie, Čína, Černé díry, Dalekohledy, Černá díra, Dalekohled, Galaxie, Rychlost, Světelný rok, Poloha, Sagittarius, Mléčná dráha, Korea, Vědec

Uživatelé hlásí problémy s jednou z listopadových záplat pro Windows 10
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Vodafonu se zhroutila kabelovka. Síť bývalého UPC má výpadky
VodafoneUPC
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Apple
Microsoft Defender je jeden z nejlepších antivirových programů, tvrdí výsledky AV-TESTu
Windows DefenderAntivirusWindows 10

Google vymyslel technologii superpřesného GPS. Už ji podporuje Pixel 5 a dorazí i na ostatní telefony

** Kvalita GPS ve městech občas stojí za starou bačkoru ** Mohou za to odrazy signálu od okolních budov ** Google má jejich 3D model, a tak spolupracuje s výrobci GPS čipů

NavigaceTechnologieGoogle
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment