Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

• Země po většinu doby své existence zmrzlá rozhodně nebyla
  • Podle nového výzkumu tomu však unikla jen o vlásek
  • Kdyby totiž byla jenom o 15 procent dále od Slunce, tak by prý kompletně celá zamrzla

Zatím nevíme, jaké všechny podmínky musejí být splněny, aby planeta byla obyvatelná pro život pozemského typu. Zatím spolehlivě známe jenom jedinou takovou planetu, a to je Země. Obyvatelná planeta ale určitě nesmí být zmrzlá, protože by na ní nemohla být kapalná voda, kterou život pozemského typu nezbytně potřebuje.

Dnešní Země je sice z dlouhodobého hlediska ve velmi chladném období, a je zamrzlá na pólech, po většinu doby své existence ale Země zmrzlá rozhodně nebyla. Podle nového výzkumu naše rodná planeta každopádně jen o vlásek unikla osudu trvale zmrzlého světa.

Tým badatelů pařížské Sorbonny a dalších institucí tvrdí, že kdyby Země byla jenom o 15 procent dále od Slunce, tak by kompletně celá zamrzla. Jako obyvatelé Země si můžeme blahopřát ke štěstí. Objevitelům nových obyvatelných světů to ale možná komplikuje situaci, protože by některé potenciálně obyvatelné planety mohly být ve skutečnosti takto zmrzlé.

Vědci zjistili, že planeta typu Země, která obíhá hvězdu typu Slunce, by mohla být celá zmrzlá, pokud by obíhala hvězdu ve větší vzdálenosti, než je 1,15 AU (vzdálenosti Země od Slunce).

Důvodem je podle nich jev zvaný kondenzace oxidu uhličitého. Když je planeta typu Země příliš vzdálená od své hvězdy, tak to vede k tomu, že se na pólech takové planety hromadí množství zmrzlého oxidu uhličitého, tedy „suchého ledu“.

Tím dojde k zablokování planetárního skleníkového efektu takového světa, což není splněným snem klimatologů ale naprostou katastrofou. Taková planeta už totiž nikdy nerozmrzne, pokud se dramaticky nezmění situace v dotyčném planetárním systému. Jak je vidět, oxid uhličitý není jen proklínaná zplodina, ale také klíčový plyn naší atmosféry, jemuž za mnohé vděčíme.

Pokud by planeta podobná Zemi byla z valné většiny pokryta vodou, tak by prý její osud mohl být ještě extrémnější. Na takové planetě totiž může vodní led uvěznit množství oxidu uhličitého a je konec.

Studie se soustředila jen na planety, jako je Země, které se nacházejí u hvězdy, jako je Slunce. Ve skutečnosti už samozřejmě víme, že v planetárních systémech mohou být rozmanité planety, a také rozmanité hvězdy. Jejich osud se pak podle okolností liší.

Zdroj: Wired, Foto: NASA

Diskuze (11) Další článek: Philips má dva nové profesionální monitory s USB-C, které stačí připojit jedním kabelem

Témata článku: Vesmír, Historie, Země, Zajímavosti, Slunce, Mimozemský život, Voda, Počasí, Nový obyvatel, Tající exoměsíce, Wired, Planetární systém, Jev, Naprostá katastrofa, Pozemský typ, Dlouhodobé hledisko, Oxid uhličitý, Kondenzace, Hvězda, Vlásek, Obyvatelný svět, Zmrznutí, Valná většina, Existence, Typ

Externí SSD se může hodit. Je rychlé, malé zvenku, velké uvnitř a cena už se snese

** Vyzkoušeli jsme rychlé externí SSD Samsung T5 ** Externí SSD je lepší než flešky i velké plotnové disky, většímu rozšíření doposud bránila především cena ** Samsung T5 zvládne i chytré šifrování a připojení k mobilu

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

** Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla? ** Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem ** Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily