Zeměkoule je kvůli člověku každý rok o 2,2 % jasnější

Planeta je rok od roku jasnější. Vyplývá to přinejmenším z analýzy snímků družice vybavené snímačem VIIRS. Podle vědců roste jas Země o 2,2 % ročně a nezpůsobuje jej pochopitelně žádný přírodní fenomén, ale noční umělé osvětlení.

Planeta je noc od noci jasnější

Paradoxně za něj může masivní nasazování LED svítilen, které jsou sice vhodnější než staré sodíkové svítilny, díky jejich energetické a tedy i ekonomické úspoře nicméně státům a samosprávám zůstaly prostředky na osvětlení dalších oblastí, které se doposud utápěly ve tmě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Calgary v roce 2010 a 2015. Výměna sodíkových lamp za LED sice zdánlivě v mnoha místech na druhém snímku světelný smog snížila, nicméně díky úspoře se osvětlila i nová místa, čili celkově jas vzrostl. Zdroj: NASA

Vzhledem k tomu, že družice nezaznamenává některé vlnové délky LED a obecně namodrale svítících světel třeba v dopravě, zvyšování jasu bude ve skutečnosti ještě mnohem silnější.

Negativní dopady světelného smogu jsou předmětem relativně mladého výzkumu. Zabývá se jím třeba evropský projekt LoNNe (Loss of the Night Network), a i když média zpravidla citují jen naštvané astronomy, ozývají se i přírodovědci, podle kterých sílící noční osvětlení mate hmyz a další živočichy, a tak ovlivňuje celý ekosystém.

Diskuze (5) Další článek: Desítky otevřených záložek v prohlížeči nejsou problém, Vivaldi je umí zkrotit