Ženy tráví 5 dní ve vodních postelích. Vědci tak zkoumají vliv vesmírných letů na lidské tělo

Podle tiskové zprávy Evropské vesmírné agentury (ESA) vědci z francouzského Toulouse umisťují ženy na 5 dní do nádob podobných vanám. Zkoumají tak vliv vesmírných letů na lidské tělo.

Dotyčné nádrže obsahují vodu, ale jsou potaženy nepromokavou tkaninou, aby dobrovolnice zůstaly v suchu. Jde tedy o jakési obří vodní postele.

ESA doufá, že díky tomuto zajímavému experimentu – tzv. „suchému ponoření“ (dry immersion) – lépe pochopí, co s astronautkami během jejich misí dělá stav beztíže.

„V této oblasti výzkumu nejsou téměř žádné znalosti o fyziologických a psychologických účincích na ženy. Studie čistě ženského suchého ponoření doplní předchozí mužské kampaně, které proběhly v Evropě a Rusku,“ uvedla badatelka Angelique Van Ombergen.

Účastnice musí strávit ve vodních postelích téměř 24 hodin denně, ale mohou vykonávat osobní hygienu – ovšem vleže na zádech a s hlavou skloněnou v úhlu 6 stupňů, aby se „minimalizovaly posuny tekutiny“.

Váš názor Další článek: Co přinesou nové MacBooky Pro? Jemnější displeje, nový design a ještě vyšší výkon