Tak tohle je nový Zetor Gerlach. Ne, tohle není červený traktor, ale taktické obrněné vozidlo. Brněnský výrobce traktorů se pokouší vstoupit na trh s obrannou a vojenskou technikou.

Tak tohle je nový Zetor Gerlach. Ne, tohle není červený traktor, ale taktické obrněné vozidlo. Brněnský výrobce traktorů se pokouší vstoupit na trh s obrannou a vojenskou technikou.

Gerlach je vybaven modulární pancéřovou ochranou, která zahrnuje balistickou ochranu, protiminovou ochranu, kabinu odolnou proti improvizovaným nástražným výbušninám a na přání zákazníka lze zabudovat i zbraňové systémy.

Gerlach je vybaven modulární pancéřovou ochranou, která zahrnuje balistickou ochranu, protiminovou ochranu, kabinu odolnou proti improvizovaným nástražným výbušninám a na přání zákazníka lze zabudovat i zbraňové systémy.

Vozidlo je postaveno na podvozku s nezávislým odpružením a pohonem všech kol. Motor má výkon 326 koní a je spřažen s automatickou šestistupňovou převodovkou. Dojezd je díky velké 220l nádrži až 800 km, maximální rychlost 110 km/h.

Vozidlo je postaveno na podvozku s nezávislým odpružením a pohonem všech kol. Motor má výkon 326 koní a je spřažen s automatickou šestistupňovou převodovkou. Dojezd je díky velké 220l nádrži až 800 km, maximální rychlost 110 km/h.

Auto dokáže stoupat do svahu se 70% sklonem, nájezdové úhly jsou vepředu i vzadu 45°. Boční náklon vozidlo ustojí i na svahu s 40% sklonem, přejede díru (zákop) o délce 0,9 m a vyjede kolmou překážku o výšce 0,5 m.

Auto dokáže stoupat do svahu se 70% sklonem, nájezdové úhly jsou vepředu i vzadu 45°. Boční náklon vozidlo ustojí i na svahu s 40% sklonem, přejede díru (zákop) o délce 0,9 m a vyjede kolmou překážku o výšce 0,5 m.

Za vývojem stojí Zetor Engineering, s.r.o., firma spadající pod mateřský Zetor, a.s., která byla založena v roce 2014 právě za účelem vývoje vozidel pro obranné a vojenské účely.

Za vývojem stojí Zetor Engineering, s.r.o., firma spadající pod mateřský Zetor, a.s., která byla založena v roce 2014 právě za účelem vývoje vozidel pro obranné a vojenské účely.

Zetor se dále chlubí cenou, která v základní verzi činí cca 10 milionů korun. Vozidlo se bude nabízet v různých modifikacích podle potřeb zákazníků.

Zetor se dále chlubí cenou, která v základní verzi činí cca 10 milionů korun. Vozidlo se bude nabízet v různých modifikacích podle potřeb zákazníků.

Pro Zetor Engineering, s.r.o. není Gerlach prvotním projektem obranného vozidla. Už loni se brněnští konstruktéři pochlubili konceptem pásového obrněného transportéru Wolfdog.

Pro Zetor Engineering, s.r.o. není Gerlach prvotním projektem obranného vozidla. Už loni se brněnští konstruktéři pochlubili konceptem pásového obrněného transportéru Wolfdog.

Maximální rychlost 70 km/h, dojezd až 700 km, bojová hmotnost 38 tun.

Maximální rychlost 70 km/h, dojezd až 700 km, bojová hmotnost 38 tun.

Wolfdog – česky Vlčák – může sloužit jako bojový obrněný transportér pěchoty (BVP), jako zdravotnické, ženijní nebo vyprošťovací vozidlo.

Wolfdog – česky Vlčák – může sloužit jako bojový obrněný transportér pěchoty (BVP), jako zdravotnické, ženijní nebo vyprošťovací vozidlo.

Výzbroj bude volitelná podle požadavků zákazníka. Hlavní zbraň může být od 12,7 mm (RCWS) až po kanón ráže 120 mm.

Výzbroj bude volitelná podle požadavků zákazníka. Hlavní zbraň může být od 12,7 mm (RCWS) až po kanón ráže 120 mm.

Světlá výška vozidla bude volitelně měnitelná.

Světlá výška vozidla bude volitelně měnitelná.

Pohonnou jednotku tvoří motor s výkonem 800 kW a šesti převodovými stupni vpřed i vzad. Pojezdové ústrojí má hydropneumatické pružení uchycené do kompaktní uzavřené korby.

Pohonnou jednotku tvoří motor s výkonem 800 kW a šesti převodovými stupni vpřed i vzad. Pojezdové ústrojí má hydropneumatické pružení uchycené do kompaktní uzavřené korby.

Vozidlo má pomocný zdroj energie pro operace s vypnutým hlavním motorem, protipožární systém, periskopy a denní/noční pozorovací systém.

Vozidlo má pomocný zdroj energie pro operace s vypnutým hlavním motorem, protipožární systém, periskopy a denní/noční pozorovací systém.

Bojová hmotnost činí 38 tun (max. 49 tun), maximální rychlost je 70 km/h a dojezd 600 km.

Bojová hmotnost činí 38 tun (max. 49 tun), maximální rychlost je 70 km/h a dojezd 600 km.

Vnitřní prostor umožňuje přepravu členů posádky s výškou až 190 cm. Ve výchozím konceptu se počítá s prostorem pro posádku v osazení 3+8 vojáků.

Vnitřní prostor umožňuje přepravu členů posádky s výškou až 190 cm. Ve výchozím konceptu se počítá s prostorem pro posádku v osazení 3+8 vojáků.

Modulární přídavný pancíř je přizpůsobitelný konfiguraci vozidla a konkrétní misi.

Modulární přídavný pancíř je přizpůsobitelný konfiguraci vozidla a konkrétní misi.

Vozidlo má délku 7 844 mm, šířku 3 700 mm a maximální výšku 3 500 mm. Světlá výška je 500 mm.

Vozidlo má délku 7 844 mm, šířku 3 700 mm a maximální výšku 3 500 mm. Světlá výška je 500 mm.

Samozřejmostí je balistická a protiminová ochrana až na úrovni 6 podle STANAG 4569 a k dispozici je i montáž střílny s 120mm kanónem.

Samozřejmostí je balistická a protiminová ochrana až na úrovni 6 podle STANAG 4569 a k dispozici je i montáž střílny s 120mm kanónem.

Zetor nabízí i lehké taktické vozidlo Fox.

Zetor nabízí i lehké taktické vozidlo Fox.

Jedná se o otevřené vozidlo určené pro rychlé nasazení speciálních sil.

Jedná se o otevřené vozidlo určené pro rychlé nasazení speciálních sil.

Je připraveno na čtyřčlennou posádku a výzbroj.

Je připraveno na čtyřčlennou posádku a výzbroj.

Připravena je i střelecká věž s úchytem na těžký kulomet 12,7 mm a další čtyři pozice na univerzální kulomety 7,62 mm nebo 5,56 mm.

Připravena je i střelecká věž s úchytem na těžký kulomet 12,7 mm a další čtyři pozice na univerzální kulomety 7,62 mm nebo 5,56 mm.

Základem je bytelná rámová konstrukce. Pro transport je k dispozici oplachtování.

Základem je bytelná rámová konstrukce. Pro transport je k dispozici oplachtování.

A tohle už je kolové vozidlo nazvané Projekt 8×8. Bude to základ pro celou rodinu vozidel s polonápravami 4×4, 6×6 a 8×8, ale Zetor se o tomto projektu jen krátce zmínil loni a zatím k němu není více informací.

A tohle už je kolové vozidlo nazvané Projekt 8×8. Bude to základ pro celou rodinu vozidel s polonápravami 4×4, 6×6 a 8×8, ale Zetor se o tomto projektu jen krátce zmínil loni a zatím k němu není více informací.

Bojová hmotnost bude 27 tun, nejvyšší rychlost 110 km/h a dojezd 600 km. Korba bude mít rozměry 7,8 × 3 × 2,4 m.

Bojová hmotnost bude 27 tun, nejvyšší rychlost 110 km/h a dojezd 600 km. Korba bude mít rozměry 7,8 × 3 × 2,4 m.

A tohle už je Zetor tak, jak ho známe, tedy ve formě traktorů. Toto je aktuálně největší, nejmodernější a nejvýkonnější model traktoru, jaký firma nabízí - Crystal.

A tohle už je Zetor tak, jak ho známe, tedy ve formě traktorů. Toto je aktuálně největší, nejmodernější a nejvýkonnější model traktoru, jaký firma nabízí - Crystal.

O něco lehčí, ale stále dost mohutný traktor Zetor Forterra s výkonem až 150 koní.

O něco lehčí, ale stále dost mohutný traktor Zetor Forterra s výkonem až 150 koní.

Vyšší střední třídu traktorů zastupuje u Zetoru model Proxima s výkonem až 120 koní

Vyšší střední třídu traktorů zastupuje u Zetoru model Proxima s výkonem až 120 koní

Zetor Major je taková moderní klasika pro menší farmy

Zetor Major je taková moderní klasika pro menší farmy

Hortus je základní univerzální traktor pro menší farmy. Mimochodem i ten už má dnes klimatizaci...

Hortus je základní univerzální traktor pro menší farmy. Mimochodem i ten už má dnes klimatizaci...

Malý traktor Zetor Utilix

Malý traktor Zetor Utilix

A tohle už je klasický historický kousek Zetor 8641

A tohle už je klasický historický kousek Zetor 8641

Jede traktor, je to Zetor...

Jede traktor, je to Zetor...

Gerlach je vybaven modulární pancéřovou ochranou, která zahrnuje balistickou ochranu, protiminovou ochranu, kabinu odolnou proti improvizovaným nástražným výbušninám a na přání zákazníka lze zabudovat i zbraňové systémy.
Vozidlo je postaveno na podvozku s nezávislým odpružením a pohonem všech kol. Motor má výkon 326 koní a je spřažen s automatickou šestistupňovou převodovkou. Dojezd je díky velké 220l nádrži až 800 km, maximální rychlost 110 km/h.
Auto dokáže stoupat do svahu se 70% sklonem, nájezdové úhly jsou vepředu i vzadu 45°. Boční náklon vozidlo ustojí i na svahu s 40% sklonem, přejede díru (zákop) o délce 0,9 m a vyjede kolmou překážku o výšce 0,5 m.
Za vývojem stojí Zetor Engineering, s.r.o., firma spadající pod mateřský Zetor, a.s., která byla založena v roce 2014 právě za účelem vývoje vozidel pro obranné a vojenské účely.
33
Fotogalerie

Zetor se dal na výrobu vojenské techniky. Předvedl obrněnce Gerlach a chystá i pásový obrněný transportér

Zetor na veletrhu obranné techniky IDEB v Bratislavě předvedl zcela nové vozidlo. A není to traktor, jak by se od tohoto brněnského výrobce dalo čekat, ale vojenské obrněné vozidlo Gerlach. Pro Zetor to přitom není první produkt, kterým se snaží vstoupit na trh s obrannou a vojenskou technikou.

Zetor chce zaujmout výbavou i cenou

Taktické obranné vozidlo 4×4 Gerlach bude nabízeno ve třech výchozích verzích. Ta největší pojme až šest členů posádky a váží 12,5 tuny, nejmenší je pouze o půl tuny lehčí a pojme čtyřčlennou posádku. V zadní části je prostor pro náklad, celkově Gerlach uveze až 1,5 tuny.

Gerlach je vybaven modulární pancéřovou ochranou, která zahrnuje balistickou ochranu, protiminovou ochranu, kabinu odolnou proti improvizovaným nástražným výbušninám a na přání zákazníka lze zabudovat i zbraňové systémy.

Vozidlo je postaveno na podvozku s nezávislým odpružením a pohonem všech kol. Motor má výkon 326 koní a je spřažen s automatickou šestistupňovou převodovkou. Dojezd je díky velké 220l nádrži až 800 km, maximální rychlost 110 km/h.

Na délku Gerlach měří 5,65 m, šířka a výška mají shodně 2,5 m. Auto dokáže stoupat do svahu se 70% sklonem, nájezdové úhly jsou vepředu i vzadu 45°. Boční náklon vozidlo ustojí i na svahu s 40% sklonem, přejede díru (zákop) o délce 0,9 m a vyjede kolmou překážku o výšce 0,5 m.

Zetor se dále chlubí cenou, která v základní verzi činí cca 10 milionů korun. Vozidlo 4×4 Gerlach je zatím ve fázi prototypu, kterým už ale výrobce oslovuje první zákazníky pro zakázkovou výrobu.

Chystá se i pásový transportér

Za vývojem stojí Zetor Engineering, s.r.o., firma spadající pod mateřský Zetor, a.s., která byla založena v roce 2014 právě za účelem vývoje vozidel pro obranné a vojenské účely. Jejím prvním projektem bylo pásové vozidlo Wolfdog, které bylo představeno už minulý rok, ale pouze ve fázi konceptu.

Wolfdog má být základní platformu pro různorodé verze vozidel pro obranný průmysl. Ve výchozím konceptu se počítá s prostorem pro posádku v osazení 3+8 vojáků. Samozřejmostí je balistická a protiminová ochrana až na úrovni 6 podle STANAG 4569 a k dispozici je i montáž střílny s 120mm kanónem. Více se dozvíte ve starším článku:

K tomu Zetor nabízí i lehké taktické vozidlo Fox. Jedná se o otevřené vozidlo určené pro rychlé nasazení speciálních sil. Je připraveno na čtyřčlennou posádku a výzbroj. Připravena je i střelecká věž s úchytem na těžký kulomet 12,7 mm a další čtyři pozice na univerzální kulomety 7,62 mm nebo 5,56 mm.

Určitě si přečtěte

Články odjinud