Elektromobily | Počasí

Zima odhaluje nedostatky elektromobilů – zkracuje jejich dojezd na polovinu

S tím, jak se postupně prodlužuje dojezdová vzdálenost aut poháněných elektromotory, roste i zájem zákazníků o tento typ dopravního prostředku. Jenže ač mají elektromobily nespočet kladů, jsou s jejich používáním spojeny i jisté nevýhody, o kterých příliš nemluví. Jedním z nich je snížení dojezdové vzdálenosti v chladném zimním počasí.

Americký autoklub AAA zveřejnil minulý týden na svém webu výsledky výzkumu, podle kterého již při -7 °C klesá dojezdová vzdálenost elektromobilů o celých 41 %. Svůj podíl na tom má vyhřívání interiéru: zatímco auta se spalovacími motory k němu používají odpadní teplo, elektromobily musí brát energii z baterií.

Zima znamená zkrácení dojezdu

Tímto počínáním dochází k vážnému namáhání akumulátoru elektrického vozu, což snižuje celkový dojezd a zvyšuje potřebu častějšího nabíjení. Tímto problémem se pochopitelně nemusejí zabývat obyvatelé oblastí, kde se teploty permanentně drží nad nulou. V našem mírném podnebném pásu jde však o aktuální téma.

Na omezení svých elektromobilů narazil nedávno obyvatelé amerických států Wisconsin, Michigan, Alabama a Mississippi, kde teploty na konci ledna klesly pod -40 °C. Majitelé vozů Chevrolet Bolt a Tesla Model 3 z těchto oblastí uváděli, že dojezd jejich automobilů klesl na méně než polovinu.

Klepněte pro větší obrázek
Tesla na dynamometru

Autoklub testoval pět elektrických vozidel: BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S a Volkswagen e-Golf – všechna s minimálním dojezdem 160 kilometrů. Reálné a srovnatelné jízdní podmínky byly simulovány pomocí dynamometru, což je v podstatě obrovský běžecký pás pro automobily.

Také horko je problém

Studie AAA uvádí, že zapnuté topení při venkovní teplotě -7 °C zvyšuje provozní náklady o 25 dolarů (asi 570 korun) na každých tisíc mil (1609 km), tedy cca o 35 haléřů na kilometr v porovnání s jízdou při 24 stupních Celsia.

Se snížením dojezdové vzdálenosti je však nutné počítat i v letním období. Jak již patrně správně tušíte, na vině je tentokrát klimatizace, jejíž používání zvyšuje spotřebu i v případě aut se spalovacími motory. Při teplotách nad 35 °C klesá dojezdová vzdálenost elektřinou poháněných vozů o 17 %. Svůj podíl na tom má i chlazení pohonného agregátu.

AAA konstatuje, že výrobci elektromobilů budou muset najít způsob, jak informovat zákazníky o vlivech velmi chladného či horkého počasí. Zákazníkům doporučuje zapínat ohřev či klimatizaci s předstihem, dokud je auto ještě připojeno k nabíječce.

Diskuze (72) Další článek: Tesla myslí na psy: aktualizace zajistí funkční klimatizaci i hudbu, když je páníček nechá v autě

Témata článku: Doprava, Výzkum, Elektromobily, Energie, Počasí, Elektřina, Akumulátory, Baterie, BMW, Volkswagen, Golf, Alaba, Elektromobil, Aaa, Mississippi, Zima, Dojezdová vzdálenost, Dolar, Chevrolet Bolt, Tesla, Vzdálenost, Nissan, Nespočet, Michigan, Teplota


Určitě si přečtěte

Google spouští vlastní VPN a konkurenci se to vůbec nelíbí
Lukáš Václavík
SoukromíVPNGoogle
Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

** Před dvěma lety se Microsoft zasnoubil s Chromem ** Nový Edge není zdaleka jejich jediné dítě ** Ještě důležitější je komponenta WebView2

Jakub Čížek | 53

Jakub Čížek
Windows 10ChromeSoftware
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Jiří Kuruc | 205

Jiří Kuruc
Apple
Nejlepší herní notebooky a pracovní stroje: Když máte více než 20 tisíc

Nejlepší herní notebooky a pracovní stroje: Když máte více než 20 tisíc

** Když máte na notebook více než 20 tisíc korun, odpadají kompromisy ** Notebooky na práci dostávají tenká kovová těla a styl ** Herní notebooky zvládnou i nejmodernější hry v plné kvalitě

David Polesný | 43

David Polesný
Notebooky
WhatsApp konečně umožní smazat velké soubory z konverzací, aby nezabíraly místo
Vladislav Kluska
WhatsAppFacebookInstant Messaging
Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

** Kde jsou ty doby, kdy měl skoro každý doma Photoshop ** Photoshop a Premiere Pro od kamaráda nebo z warezu ** Dnes už to nemá smysl, existuje totiž hromada laciných alternativ

Jakub Čížek | 90

Jakub Čížek
Grafický editorStřih videa