Elektromobily | Počasí

Zima odhaluje nedostatky elektromobilů – zkracuje jejich dojezd na polovinu

S tím, jak se postupně prodlužuje dojezdová vzdálenost aut poháněných elektromotory, roste i zájem zákazníků o tento typ dopravního prostředku. Jenže ač mají elektromobily nespočet kladů, jsou s jejich používáním spojeny i jisté nevýhody, o kterých příliš nemluví. Jedním z nich je snížení dojezdové vzdálenosti v chladném zimním počasí.

Americký autoklub AAA zveřejnil minulý týden na svém webu výsledky výzkumu, podle kterého již při -7 °C klesá dojezdová vzdálenost elektromobilů o celých 41 %. Svůj podíl na tom má vyhřívání interiéru: zatímco auta se spalovacími motory k němu používají odpadní teplo, elektromobily musí brát energii z baterií.

Zima znamená zkrácení dojezdu

Tímto počínáním dochází k vážnému namáhání akumulátoru elektrického vozu, což snižuje celkový dojezd a zvyšuje potřebu častějšího nabíjení. Tímto problémem se pochopitelně nemusejí zabývat obyvatelé oblastí, kde se teploty permanentně drží nad nulou. V našem mírném podnebném pásu jde však o aktuální téma.

Na omezení svých elektromobilů narazil nedávno obyvatelé amerických států Wisconsin, Michigan, Alabama a Mississippi, kde teploty na konci ledna klesly pod -40 °C. Majitelé vozů Chevrolet Bolt a Tesla Model 3 z těchto oblastí uváděli, že dojezd jejich automobilů klesl na méně než polovinu.

Klepněte pro větší obrázek
Tesla na dynamometru

Autoklub testoval pět elektrických vozidel: BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S a Volkswagen e-Golf – všechna s minimálním dojezdem 160 kilometrů. Reálné a srovnatelné jízdní podmínky byly simulovány pomocí dynamometru, což je v podstatě obrovský běžecký pás pro automobily.

Také horko je problém

Studie AAA uvádí, že zapnuté topení při venkovní teplotě -7 °C zvyšuje provozní náklady o 25 dolarů (asi 570 korun) na každých tisíc mil (1609 km), tedy cca o 35 haléřů na kilometr v porovnání s jízdou při 24 stupních Celsia.

Se snížením dojezdové vzdálenosti je však nutné počítat i v letním období. Jak již patrně správně tušíte, na vině je tentokrát klimatizace, jejíž používání zvyšuje spotřebu i v případě aut se spalovacími motory. Při teplotách nad 35 °C klesá dojezdová vzdálenost elektřinou poháněných vozů o 17 %. Svůj podíl na tom má i chlazení pohonného agregátu.

AAA konstatuje, že výrobci elektromobilů budou muset najít způsob, jak informovat zákazníky o vlivech velmi chladného či horkého počasí. Zákazníkům doporučuje zapínat ohřev či klimatizaci s předstihem, dokud je auto ještě připojeno k nabíječce.

Diskuze (72) Další článek: Tesla myslí na psy: aktualizace zajistí funkční klimatizaci i hudbu, když je páníček nechá v autě

Témata článku: Doprava, Výzkum, Baterie, Elektromobily, Počasí, Elektřina, Energie, BMW, Akumulátory, Golf, Volkswagen, Elektro, NEDO, Tesla, Zima, Nissan, Mississippi, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Dojezd, Teplota, Michigan, Dojezdová vzdálenost, Aaa, Alaba


Určitě si přečtěte

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

** Apple, vývojáře i uživatele rozhodně nečekají dva roky prázdnin ** macOS se může uzavřít podobně jako iOS a iPadOS ** Přechod na Arm znamená stopku pro hackintoshe

Lukáš Václavík | 105

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

** Rozhodujete se mezi Netflixem a HBO Go? Věřte, bude hůř ** Na trhu je mnohem víc ambicióznějších streamovacích služeb ** Některé by mohly do ČR zamířit ještě letos

Lukáš Václavík | 45

WindowsFX: Nainstalujte to mamce a taťkovi. Ani nepoznají, že to je Linux

WindowsFX: Nainstalujte to mamce a taťkovi. Ani nepoznají, že to je Linux

** Po dvou měsících tu máme další linuxovou kopii ** Tentokrát jde o imitaci Desítek ** Sestavili ji brazilští geekové nad Ubuntu

Jakub Čížek | 135

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

** Na disk nikdy neuložíte tolik dat, jak tvrdí výrobce ** Ajťáci si vymysleli vlastní jednotky jako mebibajt ** Zmatky vznikají i kvůli různým výjimkám

Lukáš Václavík | 110