Tesla Model 3

Tesla Model 3

Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Electric_car_charging_in_Westminster_April_2008.jpg" >Alan Trotter</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/2.0 /deed.cs">CC BY 2.0 </a>

Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Electric_car_charging_in_Westminster_April_2008.jpg" >Alan Trotter</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/2.0 /deed.cs">CC BY 2.0 </a>

Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BMW_i3_01.jpg" >TTTNIS</a>, <a href="http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.en/deed.cs">CC0</a>

Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BMW_i3_01.jpg" >TTTNIS</a>, <a href="http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.en/deed.cs">CC0</a>

Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Electric_Car_recharging.jpg" >original: Michael Movchinedited by Felix Müller</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0 /deed.cs">CC BY-SA 3.0 </a>

Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Electric_Car_recharging.jpg" >original: Michael Movchinedited by Felix Müller</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0 /deed.cs">CC BY-SA 3.0 </a>

Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chevrolet_Bolt_EV_SAO_2016_8771.jpg" >Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz)</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 /deed.cs">CC BY-SA 4.0 </a>

Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chevrolet_Bolt_EV_SAO_2016_8771.jpg" >Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz)</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 /deed.cs">CC BY-SA 4.0 </a>

Tesla Model 3
Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Electric_car_charging_in_Westminster_April_2008.jpg" >Alan Trotter</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/2.0 /deed.cs">CC BY 2.0 </a>
Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BMW_i3_01.jpg" >TTTNIS</a>, <a href="http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.en/deed.cs">CC0</a>
7
Fotogalerie

Zima odhaluje nedostatky elektromobilů – zkracuje jejich dojezd na polovinu

S tím, jak se postupně prodlužuje dojezdová vzdálenost aut poháněných elektromotory, roste i zájem zákazníků o tento typ dopravního prostředku. Jenže ač mají elektromobily nespočet kladů, jsou s jejich používáním spojeny i jisté nevýhody, o kterých příliš nemluví. Jedním z nich je snížení dojezdové vzdálenosti v chladném zimním počasí.

Americký autoklub AAA zveřejnil minulý týden na svém webu výsledky výzkumu, podle kterého již při -7 °C klesá dojezdová vzdálenost elektromobilů o celých 41 %. Svůj podíl na tom má vyhřívání interiéru: zatímco auta se spalovacími motory k němu používají odpadní teplo, elektromobily musí brát energii z baterií.

Zima znamená zkrácení dojezdu

Tímto počínáním dochází k vážnému namáhání akumulátoru elektrického vozu, což snižuje celkový dojezd a zvyšuje potřebu častějšího nabíjení. Tímto problémem se pochopitelně nemusejí zabývat obyvatelé oblastí, kde se teploty permanentně drží nad nulou. V našem mírném podnebném pásu jde však o aktuální téma.

Na omezení svých elektromobilů narazil nedávno obyvatelé amerických států Wisconsin, Michigan, Alabama a Mississippi, kde teploty na konci ledna klesly pod -40 °C. Majitelé vozů Chevrolet Bolt a Tesla Model 3 z těchto oblastí uváděli, že dojezd jejich automobilů klesl na méně než polovinu.

Tesla na dynamometru
Tesla na dynamometru

Autoklub testoval pět elektrických vozidel: BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S a Volkswagen e-Golf – všechna s minimálním dojezdem 160 kilometrů. Reálné a srovnatelné jízdní podmínky byly simulovány pomocí dynamometru, což je v podstatě obrovský běžecký pás pro automobily.

Také horko je problém

Studie AAA uvádí, že zapnuté topení při venkovní teplotě -7 °C zvyšuje provozní náklady o 25 dolarů (asi 570 korun) na každých tisíc mil (1609 km), tedy cca o 35 haléřů na kilometr v porovnání s jízdou při 24 stupních Celsia.

Se snížením dojezdové vzdálenosti je však nutné počítat i v letním období. Jak již patrně správně tušíte, na vině je tentokrát klimatizace, jejíž používání zvyšuje spotřebu i v případě aut se spalovacími motory. Při teplotách nad 35 °C klesá dojezdová vzdálenost elektřinou poháněných vozů o 17 %. Svůj podíl na tom má i chlazení pohonného agregátu.

AAA konstatuje, že výrobci elektromobilů budou muset najít způsob, jak informovat zákazníky o vlivech velmi chladného či horkého počasí. Zákazníkům doporučuje zapínat ohřev či klimatizaci s předstihem, dokud je auto ještě připojeno k nabíječce.

Určitě si přečtěte

Články odjinud