Elektromobily | Počasí

Zima odhaluje nedostatky elektromobilů – zkracuje jejich dojezd na polovinu

S tím, jak se postupně prodlužuje dojezdová vzdálenost aut poháněných elektromotory, roste i zájem zákazníků o tento typ dopravního prostředku. Jenže ač mají elektromobily nespočet kladů, jsou s jejich používáním spojeny i jisté nevýhody, o kterých příliš nemluví. Jedním z nich je snížení dojezdové vzdálenosti v chladném zimním počasí.

Americký autoklub AAA zveřejnil minulý týden na svém webu výsledky výzkumu, podle kterého již při -7 °C klesá dojezdová vzdálenost elektromobilů o celých 41 %. Svůj podíl na tom má vyhřívání interiéru: zatímco auta se spalovacími motory k němu používají odpadní teplo, elektromobily musí brát energii z baterií.

Zima znamená zkrácení dojezdu

Tímto počínáním dochází k vážnému namáhání akumulátoru elektrického vozu, což snižuje celkový dojezd a zvyšuje potřebu častějšího nabíjení. Tímto problémem se pochopitelně nemusejí zabývat obyvatelé oblastí, kde se teploty permanentně drží nad nulou. V našem mírném podnebném pásu jde však o aktuální téma.

Na omezení svých elektromobilů narazil nedávno obyvatelé amerických států Wisconsin, Michigan, Alabama a Mississippi, kde teploty na konci ledna klesly pod -40 °C. Majitelé vozů Chevrolet Bolt a Tesla Model 3 z těchto oblastí uváděli, že dojezd jejich automobilů klesl na méně než polovinu.

Klepněte pro větší obrázek
Tesla na dynamometru

Autoklub testoval pět elektrických vozidel: BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S a Volkswagen e-Golf – všechna s minimálním dojezdem 160 kilometrů. Reálné a srovnatelné jízdní podmínky byly simulovány pomocí dynamometru, což je v podstatě obrovský běžecký pás pro automobily.

Také horko je problém

Studie AAA uvádí, že zapnuté topení při venkovní teplotě -7 °C zvyšuje provozní náklady o 25 dolarů (asi 570 korun) na každých tisíc mil (1609 km), tedy cca o 35 haléřů na kilometr v porovnání s jízdou při 24 stupních Celsia.

Se snížením dojezdové vzdálenosti je však nutné počítat i v letním období. Jak již patrně správně tušíte, na vině je tentokrát klimatizace, jejíž používání zvyšuje spotřebu i v případě aut se spalovacími motory. Při teplotách nad 35 °C klesá dojezdová vzdálenost elektřinou poháněných vozů o 17 %. Svůj podíl na tom má i chlazení pohonného agregátu.

AAA konstatuje, že výrobci elektromobilů budou muset najít způsob, jak informovat zákazníky o vlivech velmi chladného či horkého počasí. Zákazníkům doporučuje zapínat ohřev či klimatizaci s předstihem, dokud je auto ještě připojeno k nabíječce.

Diskuze (69) Další článek: Tesla myslí na psy: aktualizace zajistí funkční klimatizaci i hudbu, když je páníček nechá v autě

Témata článku: Výzkum, Elektromobily, Doprava, Baterie, Energie, Elektřina, Počasí, Akumulátory, BMW, Volkswagen, Chevrolet, Vzdálenost, Wisconsin, Teplota, Dolar, Elektromobil, Zima, Dojezd, Nissan, Aaa, Dojezdová vzdálenost, Michigan, Tesla, Mississippi


Určitě si přečtěte

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

** Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem ** Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče ** Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

Karel Kilián | 71

Severní magnetický pól „odcestoval“ z Kanady na Sibiř. Vědci musí upravit model

Severní magnetický pól „odcestoval“ z Kanady na Sibiř. Vědci musí upravit model

** Zemské magnetické pole se chová nepředvídatelně ** Severní magnetický pól se posouvá z Kanady směrem na Sibiř ** Vědci musí rychle aktualizovat Světový magnetický model

Karel Kilián | 30

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 39