Elektromobily | Počasí

Zima odhaluje nedostatky elektromobilů – zkracuje jejich dojezd na polovinu

S tím, jak se postupně prodlužuje dojezdová vzdálenost aut poháněných elektromotory, roste i zájem zákazníků o tento typ dopravního prostředku. Jenže ač mají elektromobily nespočet kladů, jsou s jejich používáním spojeny i jisté nevýhody, o kterých příliš nemluví. Jedním z nich je snížení dojezdové vzdálenosti v chladném zimním počasí.

Americký autoklub AAA zveřejnil minulý týden na svém webu výsledky výzkumu, podle kterého již při -7 °C klesá dojezdová vzdálenost elektromobilů o celých 41 %. Svůj podíl na tom má vyhřívání interiéru: zatímco auta se spalovacími motory k němu používají odpadní teplo, elektromobily musí brát energii z baterií.

Zima znamená zkrácení dojezdu

Tímto počínáním dochází k vážnému namáhání akumulátoru elektrického vozu, což snižuje celkový dojezd a zvyšuje potřebu častějšího nabíjení. Tímto problémem se pochopitelně nemusejí zabývat obyvatelé oblastí, kde se teploty permanentně drží nad nulou. V našem mírném podnebném pásu jde však o aktuální téma.

Na omezení svých elektromobilů narazil nedávno obyvatelé amerických států Wisconsin, Michigan, Alabama a Mississippi, kde teploty na konci ledna klesly pod -40 °C. Majitelé vozů Chevrolet Bolt a Tesla Model 3 z těchto oblastí uváděli, že dojezd jejich automobilů klesl na méně než polovinu.

Klepněte pro větší obrázek
Tesla na dynamometru

Autoklub testoval pět elektrických vozidel: BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S a Volkswagen e-Golf – všechna s minimálním dojezdem 160 kilometrů. Reálné a srovnatelné jízdní podmínky byly simulovány pomocí dynamometru, což je v podstatě obrovský běžecký pás pro automobily.

Také horko je problém

Studie AAA uvádí, že zapnuté topení při venkovní teplotě -7 °C zvyšuje provozní náklady o 25 dolarů (asi 570 korun) na každých tisíc mil (1609 km), tedy cca o 35 haléřů na kilometr v porovnání s jízdou při 24 stupních Celsia.

Se snížením dojezdové vzdálenosti je však nutné počítat i v letním období. Jak již patrně správně tušíte, na vině je tentokrát klimatizace, jejíž používání zvyšuje spotřebu i v případě aut se spalovacími motory. Při teplotách nad 35 °C klesá dojezdová vzdálenost elektřinou poháněných vozů o 17 %. Svůj podíl na tom má i chlazení pohonného agregátu.

AAA konstatuje, že výrobci elektromobilů budou muset najít způsob, jak informovat zákazníky o vlivech velmi chladného či horkého počasí. Zákazníkům doporučuje zapínat ohřev či klimatizaci s předstihem, dokud je auto ještě připojeno k nabíječce.

Diskuze (72) Další článek: Tesla myslí na psy: aktualizace zajistí funkční klimatizaci i hudbu, když je páníček nechá v autě

Témata článku: Výzkum, Baterie, Doprava, Elektromobily, Energie, Elektřina, Počasí, Akumulátory, BMW, Volkswagen, golf, Dolar, Wisconsin, Mississippi, Chevrolet Bolt, Dojezdová vzdálenost, Aaa, Nissan Leaf, NEDO, Nespočet, Chevrolet, Vzdálenost, Teplota, Tesla, Nissan


Určitě si přečtěte

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

** Chytré hodinky mají relativně malou výdrž ** Sportovní fénixy od Garminu jsou na tom ale lépe ** Poslední verze nabízí dokonce transparentní solární panel

Jakub Čížek | 56

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

** Z Brna pochází třetina světové produkce elektronových mikroskopů ** První československý kus vyrobila Tesla už v 50. letech ** Dnes na ni navazuje třeba brněnský Tescan

Jakub Čížek | 19