Měsíc | Zvířata

Život na Měsíci? Na lunárním povrchu se díky havárii sondy Berešit nacházejí pozemské organismy

Izraelská sonda Berešit 11. dubna tvrdě dopadla na povrch Měsíce… a možná tam zanechala mnohem víc, než jen hromadu trosek. Na její palubě se totiž mj. nacházely tisíce želvušek.

O želvuškách jsme už na VTM psali. Jsou to prakticky nezničitelné organismy, které dokážou přežít i v těch nejextrémnějších podmínkách. Například na vnější straně Mezinárodní vesmírné stanice (ISS).

Hypoteticky tedy může dojít k tomu, že tzv. „vodní medvědi“ se na naší přirozené družici jednoho dne aklimatizují a zahájí její kolonizaci.

Dehydratované, avšak nikoliv mrtvé

Proč až jednoho dne? Vědci je totiž ještě před jejich vysláním do vesmíru dehydratovali. Zní to sice drasticky, ale realita je taková, že želvušky lze „oživit“ i řadu let poté, co tuto proceduru absolvují.

Pokud vás napadlo, že problémem by mohla být nízká teplota, není tomu tak. Želvušky totiž snesou ještě o něco větší mráz než je zatím rekordních -183 stupňů Celsia, které v noci na Měsíci naměřila čínská sonda Čchang-e 4.

Sečteno a podtrženo, lidem se možná nechtěně podařilo kontaminovat Měsíc pozemským životem – byť momentálně je těžké odhadnout, jak dlouho tam může vydržet.

Titulní foto: Frank Fox, CC BY-SA 3.0 de