Mimozemský život | Mars

Životu na Marsu se podle odborníků mohlo dařit pod povrchem

Rozklad molekul vody v marsovských horninách pravděpodobně produkoval dost chemické energie na to, aby zde mohly přežívat populace chemosyntetických mikrobů – a to po dobu stovek milionů let. Alespoň to tvrdí planetární vědci z Brown University.

„Na základě fyzikálních a chemických výpočtů jsme ukázaly, že v prastarém marsovském podzemí se pravděpodobně nacházel dostatek rozpuštěného vodíku k napájení globální podpovrchové biosféry,“ uvedl Jesse Tarnas. „Podmínky v této obyvatelné zóně by byly podobné místům na Zemi, kde podzemní život existuje.“

Konkrétně je řeč o tzv. podpovrchových litoautotrofních mikrobiálních ekosystémech (subsurface lithoautotrophic microbial ecosystems, SLiMEs). Ty se nacházejí daleko od světla i tepla Slunce a proto místo fotosyntézy spoléhají na chemosyntézu. Jinak řečeno, využívají energii uloženou v chemických vazbách anorganických sloučenin k produkci sacharidů z oxidu uhličitého.

Na Marsu pochopitelně panují mnohem méně pohostinné podmínky. Odborníci nicméně zjistili, že díky přítomnosti radioaktivních prvků by v kůře rudé planety mohla probíhat radiolýza, tedy proces rozkladu vody na vodík a kyslík. „Víme, že radiolýza pomáhá poskytovat energii podzemním mikrobům na Zemi,“ konstatoval další člen týmu, Jack Mustard. "Takže Jesse začal studovat příběh radiolýzy na Marsu.“

Badatelé použili data shromážděná sondou Mars Odyssey a vypočítali, kolik se v marsovské kůře mohlo před 4 miliardami let nacházet uranu. Dále odhadli tehdejší množství podzemní vody a nakonec se pustili do klimatického modelování. To jim umožnilo nalézt ideální místo pro život – ne tak studené, aby zamrzlo, ale ani ne ležící příliš blízko horkého jádra planety.

Podle Jesseho, Jacka a jejich kolegů je tedy vcelku jasné, na co bychom se při našem pátrání po stopách života na Marsu měli zaměřit. „Jednou z nejzajímavějších možností pro průzkum je podívat se na bloky megabrekcií – kusů horniny, které byly vyvrženy při dopadech meteoritů,“ prohlásil Tarnas. „Mnoho z nich by mělo pocházet z hlubin této obytné zóny a teď už jen sedí – často relativně nezměněné – na povrchu.“

Diskuze (7) Další článek: Microsoft znovu vydává operační systém MS DOS. Tentokrát jako open-source

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Voda, Mimozemský život, Mars, Slunce, Bakterie, Energie, Chemie, Povrch, Vodík, Kůra, Jack, Ideální místo, Rudá planeta, Chemická vazba, Brown University, Nejzajímavější možnost, Marsovská hornina, Oxid uhličitý, Rozklad, Planetární vědec, Mikroby, Obyvatelná zóna

Chytré prkno Mui a dalších šest projektů z Kickstarteru, které nejsou úplně pitomé

** Kickstarter je plný neúspěšných projektů ** A pak tam jsou ty, které splnily cíl hned několikanásobně ** Tyto patří k těm nejúspěšnějším za poslední dva měsíce

Jeff Bezos: Amazon zbankrotuje. Jednou

** Šéf Amazonu varoval zaměstnance, že ani Amazon nebude existovat navždy ** Nastínil jasné mechanismy, jak udržet Amazon na trhu co nejdéle ** Co může Amazon v budoucnu ohrozit?

Nová 3D tiskárna je 10× rychlejší než současné modely pro domácí i komerční trh