Bakterie | Stavby | Materiál

Foto: CU Boulder College of Engineering and Applied Science
„Živý beton“ s fotosyntetickými bakteriemi se regeneruje a pohlcuje oxid uhličitý | Foto: CU Boulder College of Engineering and Applied Science

Odborníci z University of Colorado at Boulder a DARPA vytvořili to, co deník The New York Times nazval „živým betonem“. Jde o materiál obsahující fotosyntetické bakterie, které mohou růst a regenerovat se.

Konkrétně se jedná o směs želatiny, písku a sinic rodu Synechococcus. Když z ní badatelé vytvořili jakousi cihlu a následně ji rozdělili, z každé poloviny vznikla nová cihla.

Z dostupných informací plyne, že vše začíná inokulací kolonií bakterií do výše zmíněného písku a želatiny. Během následného procesu se oxid uhličitý přeměňuje na uhličitan vápenatý (jedna z hlavních složek cementu). Želatina se mineralizuje a váže písek.

Budoucnost vesmírného stavebnictví?

„Využíváme bakterie, abychom pomohli vypěstovat velké množství materiálu potřebného pro výstavbu“ konstatoval vedoucí projektu Will Srubar.

DARPA se podle NYT zajímá především o takový samorostoucí materiál, z něhož by mohly být sestavovány různé struktury v odlehlých pouštních oblastech – nebo dokonce i ve vesmíru.

„Neexistuje způsob, jak do vesmíru dopravovat stavební materiály,“ řekl Srubar NYT. „Dobrá, přineseme s sebou tedy biologii“.

Diskuze (4) Další článek: Velká Británie používá WhatsApp k šíření informací o koronaviru. V Česku k tomu máme chytrou kartu

Témata článku: Vesmír, Výzkum, DARPA, Bakterie, Stavby, Materiál, CO2, Cihla, NYT, The New York Times, Beton, Písek, Oxid, Želatina

WindowsFX: Nainstalujte to mamce a taťkovi. Ani nepoznají, že to je Linux

** Po dvou měsících tu máme další linuxovou kopii ** Tentokrát jde o imitaci Desítek ** Sestavili ji brazilští geekové nad Ubuntu

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?