Bakterie | Materiál | Stavby

Foto: CU Boulder College of Engineering and Applied Science
„Živý beton“ s fotosyntetickými bakteriemi se regeneruje a pohlcuje oxid uhličitý | Foto: CU Boulder College of Engineering and Applied Science

Odborníci z University of Colorado at Boulder a DARPA vytvořili to, co deník The New York Times nazval „živým betonem“. Jde o materiál obsahující fotosyntetické bakterie, které mohou růst a regenerovat se.

Konkrétně se jedná o směs želatiny, písku a sinic rodu Synechococcus. Když z ní badatelé vytvořili jakousi cihlu a následně ji rozdělili, z každé poloviny vznikla nová cihla.

Z dostupných informací plyne, že vše začíná inokulací kolonií bakterií do výše zmíněného písku a želatiny. Během následného procesu se oxid uhličitý přeměňuje na uhličitan vápenatý (jedna z hlavních složek cementu). Želatina se mineralizuje a váže písek.

Budoucnost vesmírného stavebnictví?

„Využíváme bakterie, abychom pomohli vypěstovat velké množství materiálu potřebného pro výstavbu“ konstatoval vedoucí projektu Will Srubar.

DARPA se podle NYT zajímá především o takový samorostoucí materiál, z něhož by mohly být sestavovány různé struktury v odlehlých pouštních oblastech – nebo dokonce i ve vesmíru.

„Neexistuje způsob, jak do vesmíru dopravovat stavební materiály,“ řekl Srubar NYT. „Dobrá, přineseme s sebou tedy biologii“.

Diskuze (4) Další článek: Velká Británie používá WhatsApp k šíření informací o koronaviru. V Česku k tomu máme chytrou kartu

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Bakterie, Materiál, Stavby, CO2, DARPA, The New York Times, Písek, Želatina, Cihla, Beton, NYT, Oxid

Windows 10X už si můžete vyzkoušet. Novému systému Microsoft zjevně věří

** Windows 10X přijdou již ke konci roku ** Microsoft vydal emulátor, kde systém ukázal ** Vývojáři musí upravit své aplikace

Výkon herního počítače za 139 Kč nebo i úplně zadarmo. Geforce Now startuje!

** Dlouhý betatest končí a nyní všichni mohou hrát přes internet ** Nemusíte žádné hry kupovat znovu. Jede to, co už máte v knihovnách na Steamu, Uplay, Battle.net a jinde ** Roční náklady odpovídají ceně jedné běžné hry