Zkusíme nastartovat, třeba to chytne... A sonda Voyager daleko ve vesmíru poslechla

V srpnu a září jsme připomínali čtyřicet let od startu raket s vesmírnými sondami Voyager 1 a 2. Už od roku 1977 letí vesmírem a sonda Voyager 1 je jediný lidský výtvor, kterému se podařilo překonat hranice sluneční soustavy.

NASA se tento týden, poprvé po 37 letech, podařilo nastartovat motory Voyageru.

Stěrače stírají!

Na Voyageru nejsou klasické velké raketové motory, sonda nemá vlastní pohon, který ji může posouvat vpřed. Je ale vybavena malými tryskami, kterým se v angličtině říká thrusters, sloužícími k orientaci sondy v prostoru. Řádově milisekundové pulsy těchto motorků poháněných hydrazinem (sloučenina dusíku a vodíku) dokážou sondu natočit tak, aby mohla svou anténou komunikovat se Zemí.

NASA od roku 2014 pozoruje, že hlavní sada těchto trysek ztrácí účinnost. K dosažení stejného efektu je potřeba mnohem víc zážehů než dřív. Jenže palivem, kterého bylo na začátku jen 105 kg, není možné plýtvat.

Na Voyageru je ale ještě další sada těchto trysek. Sloužily ke korekci letu, když sonda prolétala mezi Jupiterem a Saturnem. Naposled byly v provozu 8. listopadu 1980, od té doby už nebyly potřeba. NASA teď napadlo, že by se daly použít pro nastavení orientace Voyageru v prostoru.

A tak se v úterý 28. listopadu 2017 stalo. Inženýři v NASA oprášili starý assembler a zadali čtyřem tryskám Voyageru příkaz provést několik 10milisekundových pulzů. Po 19 hodinách a 35 minutách k radaru v kalifornském Goldstonu dorazila odpověď: motory po 37 letech stále fungují a dají se použít i pro natáčení sondy. Životnost Voyageru se tím prodlouží o dva nebo tři roky.

S dalšími testy bude NASA pokračovat v lednu. Stejnou operaci plánuje provést i u Voyageru 2. Ten je trochu pozadu, sluneční soustavu opustí až za několik let.

Diskuze (17) Další článek: Tajná těžba kryptoměn v prohlížečích: Zavření okna s infikovaným webem už nepomůže

Témata článku: Vesmír, NASA, Sluneční soustava, Jupiter, Goldston, Vesmírná sonda, Stejná operace, Saturn, Voyager, Puls, Sonda, Tryska, Motor, Stejný efekt, Thrust

Nová americká jaderná puma změní strategii boje

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas