Mars | Mimozemský život | Starship

Známá astrobioložka tvrdí, že Muskův Starship je potenciální „morální katastrofa“

Elon Musk se nijak netají tím, že touží co možná nejdřív dopravit lidi na Mars a v ideálním případě i zahájit jeho kolonizaci. Ne každý však jeho entuziasmus sdílí.

Řada odborníků varuje, že nebudeme-li dostatečně opatrní, mohli bychom neúmyslně zničit mimozemský život, který se na rudé planetě možná vyskytuje.

K této problematice se nyní vyjádřila i astrobioložka Samantha Rolfe z University of Hertfordshire – a to poměrně provokativním způsobem. Ve své eseji pro The Conversation totiž označila kosmickou loď Starship za potenciální „morální katastrofu“.

Opravdu je v podzemí bezpečno?

Výše jmenovaná badatelka poukázala na rozpory v Muskově pohledu na astrobiologii. Šéf SpaceX totiž na jedné straně tvrdí, že hypotetické marsovské organismy s největší pravděpodobností žijí pod povrchem, takže by jim naše přítomnost neměla uškodit – ale na straně druhé uvádí, že kvůli kosmickému záření budou v podzemí možná muset žít i kolonisté.

„Bez ohledu na nadšení a pocity naděje, které tento druh dobrodružství přináší… to, že něco udělat můžeme, ještě nutně neznamená, že bychom to udělat měli – ať už nyní, nebo někdy v budoucnosti,“ napsala Rolfe.

Řešení? V první řadě prý potřebujeme důslednou politiku planetární ochrany, která by minimalizovala možnost kontaminace cizích světů pozemskými mikroorganismy atd. Jinak by naše výzkuné snahy lehce mohly skončit pohromou...