Historie

Známé vědecké omyly aneb Jsme stále jen chybující lidé

V průběhu zkoumání se ani nejznámějším vědcům nevyhnuly některé představy a směry, které se nakonec ukázaly jako mylné. Výběr několika zajímavých najdete v článku.

I jednoduché organismy zkoumají okolní prostředí, ale teprve nejpokročilejší z nich – člověk, se dostal v tomto směru nejdál. Jenže hledání odpovědí na otázky neprovází pouze samé úspěchy a „pravdy“, ale i spousty omylů.

To ale k vědecké práci zkrátka patří a někdy může chybná představa umožnit vytvoření té správné. Mnohem důležitější je totiž představivost a nové nápady, pohledy a směry. I když může být většina z nich na hranici nesmyslů, jeden podivný a nepředstavitelný nápad třeba bude ten pravý.

Šest tisíc let stará Země středem vesmíru

Země je středem vesmíru a všechny okolní objekty krouží kolem ní. Taková byla představa geocentrismu, ze které se později vyvinul heliocentrismus, kdy bylo středem vesmíru pro změnu Slunce. Jak se ale ukázalo, Slunce nejenže není uprostřed, ale jedná se o hvězdu, kterých jsou v celém vesmíru miliardy.

Naše vlastní ego tak utrpělo silnou ránu. Nyní zůstává otázkou, kdy si oficiálně potvrdíme, že ve vesmíru nejsme ani sami. Důkazy jsou bohužel vzdálené nejblíže v oblasti několika světelných roků.

Ptolemaiovský geocentrický model vesmíru.

Ještě v sedmnáctém století se dle informací z Bible podařilo vypočítat přibližné stáří Země. Ta měla být „vytvořena“ v roce 4004 před naším letopočtem. Odhady vědců se v minulosti pohybovaly v rámci milionů let. Podle posledních informací z radioaktivního datování je stáří Země přibližně 4,54 miliard let. Výsledky byly potvrzeny i ze zkoumání meteoritů a měsíčních vzorků.

Diskuze (1) Další článek: Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Témata článku: Historie, Příroda, Lidé, Oheň, Leonardo da Vinci, Elektron, Public domain, Omyl, Okolní prostředí, Gravity, Kámen, Teorie, Harvey, Okolní objekt, Okolní vesmír, Úskalí, Tesla Model 3, Jiná látka, Představivost, Tesla Model X, Nejdůležitější část, Vrah, Játra, Isaac, Boson

Epic chce rozbít monopol Play Storu a App Storu. Nastražil trik s hrou Fortnite a žaluje Google i Apple

** Apple a Google odstranili z obchodů s aplikacemi hru Fortnite ** Její vývojáři nejprve přichystali parodické video ** V žalobách viní obě firmy z monopolního chování

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!

** Vývoj počtu nakažených onemocněním Covid-19 v Česku ** Mapa podle okresů, počty testovaných, přehled podle věku ** Průběžně aktualizované grafy